SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 17.01.2020 5 min

„Private View” Marcina Maciejowskiego w galerii Thaddaeus Ropac

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Marcin Maciejowski, „I’m looking forward to seeing you soon”, 2014, olej na płótnie, 50 x 50 cm, dzięki uprzejmości artysty i galerii Thaddeus Ropac

Pierwsza londyńska wystawa Marcina Maciejowskiego w galerii Thaddaeus Ropac ukazuje nieustające zainteresowanie artysty jego bezpośrednim otoczeniem i zawiera sceny z życia świata sztuki, fragmenty historii sztuki i niepozorne migawki z życia codziennego w mieście. Na wystawie Private View znalazły się nowe wielkoformatowe obrazy i prace graficzne na papierze w unikatowy sposób łączące komiksową estetykę z tradycjami malarstwa dawnych mistrzów, w których zawiera się enigmatyczny i intymny komentarz społeczny. Drobne prywatne zmartwienia splatają się z uniwersalnymi kwestiami politycznymi, a polityczna retoryka zrównana zostaje z frazesami wygłaszanymi przez krytyków sztuki. Artysta czerpie z szerokiego wachlarza inspiracji, literatury i poezji, kanonu historii sztuki i prac swoich znajomych, scen prawdziwych i wyimaginowanych, życia towarzyskiego i zasłyszanych anegdot, prywatnego i politycznego, za każdym razem zdradzając niezwykłe przywiązanie do detalu i estetyczną wrażliwość.

Wypełnione bohaterami z fotografii, filmów, plakatów i prasowych ilustracji prace Maciejowskiego zawierają dymki z wypowiedziami i myślami wypełnionymi niejednoznacznymi rozważaniami na temat kultury, nadającymi tym wyizolowanym momentom uniwersalne znaczenie. Współczesne społeczeństwa przyswajają każdego dnia tony informacji wizualnych, tak nieznaczących, jak i pięknych. Materiały wizualne stają sie katalizatorami ciekawości, która stanowi podstawowy fundament kreatywności.

Marcin Maciejowski, Perception (Everyone is oriented to perception now), 2016, 50 x 70 cm, dzięki uprzejmości Galerie Thaddaeus Ropac
1
Krytyka 28.10.2016

„Sytuacja się zmieniła…”*. O wystawie Marcina Maciejowskiego w Galerii Ropac

Jakub Apfelbaum, Goschka Gawlik

Przywilejem artysty jest przekształcanie tych informacji – wizualnych pustych znaków i wstydliwego piękna – w osobiste obrazy. Używając kapitalików rodem z propagandy, jeśli nie w treści, to w formie, obrazy Maciejowskiego dotykają wspólnych historii, w których pobrzmiewają echa przeszłości, komentują codzienną rzeczywistość z dozą satyry i czułości jednocześnie. Gdzie indziej artysta nadaje narrację swoim obrazom za pomocą wyrazistych tytułów, jak w ujęciu przedstawiającym widziane z góry dwie pary stóp zatytułowanym Czy zamierzasz dziś malować (2019), sugerującym kontekst namalowanej sceny.

Na Private View znalazły się także prace nawiązujące zarówno do sztuki dawnej, jak i współczesnej. W serii niewielkich płócien artysta odtwarza rysunkowe przedstawienia Friederike Marii Beer autorstwa Gustava Klimta (1916) w ich oryginalnej skali, uzupełnione o indeks przedstawiający różnice w tonie i nastroju poszczególnych szkiców. Wielkoformatowe obrazy zawierają obrazy wewnątrz obrazów, przedstawiajace widzów wchodzących w relacje z pracami, zwracając uwagę na sam akt patrzenia. Znajdują się wśród nich sceny z pierwszej wystawy w galerii Thaddaeus Ropac w londyńskim Ely House z 2017 roku, siedemnastowieczny portret Konstancji Habsburżanki z zamku w Pieskowej Skale pędzla Jakoba Troschela oraz portret Witkacego.

Marcin Maciejowski „It Certainly Has A Fairly Intriguing – Strange Composition”, 2019, olej na płótnie 190 x 150 cm, dzięki uprzejmości artysty i galerii Thaddeus Ropac
Marcin Maciejowski, „Tattoo (Audrey Kawasaki)”, 2019, olej na płótnie, 140 x 110 cm, dzięki uprzejmości artysty i galerii Thaddeus Ropac
Marcin Maciejowski, „It Is Enough I’m Delighted, Don’t Make Me Understand It”, 2019, olej na płótnie, 190 x 150 cm, dzięki uprzejmości artysty i galerii Thaddeus Ropac

Malowanie prac innych artystów, w tym moich przyjaciół, przynosi mi satysfakcję – to mój sposób na uważne oglądanie sztuki. To także sposób na to, by na moment mieć te prace tylko dla siebie, mówi Maciejowski.

Fascynowała mnie powtarzalność, która zamienia się w rytm. Stąd też moja fascynacja typami fizjonomii – każdy malarz maluje je inaczej, każdy tworzy własną wizję owalu kobiecej twarzy. Analizowałem Klimta przez pryzmat powtarzalności i przemalowałem jego dziewięć portretów Friederike Marii Beer. Co ważne, twarz jest w nich narysowana za pomocą zaledwie kilku linii. Malowane są tła, odtwarzające kolory papieru oryginalnych szkiców, dodaje artysta.

Za pomocą charakterystycznej dla siebie redukcji i uproszczenia Maciejowski łączy wyraziste, komiksowe efekty z drobiazgowym realizmem rodem z dawnych mistrzów. Na początku szesnastego wieku pisarz Baldassare Castiglione ukuł termin sprezzatura na określenie umiejętności realizowania żmudnych zadań pozornie bez wysiłku. Historyk sztuki Werner Busch posłużył się tym terminem w jednym ze swoich berlińskich wykładów, by opisać wytworną lekkość późnych prac Rembrandta. To właśnie ta lekkość i elegancja stanowi ideał, do którego dąży Maciejowski.

Urodzony w 1974 roku w Babicach artysta i współtwórca Grupy Ładnie (wraz z Rafałem Bujnowskim, Markiem Firkiem, Wilhelmem Sasnalem i Józefem Tomczykiem „Kurosawą”) to, co ulotne przekształca w ponadczasowe, portretując prywatne historie i anegdoty , szlifując detale w realistycznych scenach, które wymykają się jednoznacznym odczytaniom. Obrazy Maciejowskiego jednocześnie obdarzone są politycznym i społecznym ciężarem, jak i oferują refleksję nad rolą współczesnego malarstwa.

Uformowana pod koniec lat 90. w opozycji do krakowskiej ASP Grupa Ładnie swoją nazwę zaczerpnęła z profesorskich uwag na temat „ładnych” prac studentów. Wystawiając w kontrkulturowych klubach i niezależnych miejscach członkowie grupy organizowali ironiczne i pełne absurdu wystawy obrazów i filmów, muzyczne performanse i satyryczne gale z nagrodami. Czerpiącą z neodadaizmu twórczość grupy charakteryzował kicz i pastisz, wykorzystanie znalezionych obrazów i dostępnych pod ręką sposobów wystawiania. Podczas gdy wczesna twórczość Maciejowskiego zanurzona była w zmieniających się realiach transformacyjnej Polski, jego najnowsze prace wykorzystują podobne narzędzia i mechanizmy do przyglądania się nowym strukturom współczesnego kapitalistycznego społeczeństwa i pola kultury.

Marcin Maciejowski, „Private View”, widok wystawy, fot. Ben Westoby
Marcin Maciejowski, „Private View”, widok wystawy, fot. Ben Westoby
Marcin Maciejowski, „Private View”, widok wystawy, fot. Ben Westoby

W swoich malowanych reprodukcjach Maciejowski konfrontuje się z widzem i zaskakuje go wykraczając poza czysty, oparty na reprezentacji realizm i wywołując wrażenie zniekształcenia i fragmentacji, przedstawiając głowę widza przed namalowanym przedmiotem lub wydarzeniem dziejącym się tuż za krawędzią płótna. Za pomocą ukośnych perspektyw i niespodziewanych cięć Maciejowski tworzy napięcie pomiędzy bezpośredniością reprezentacji i doświadczeniem widza, zwracając uwagę na podobne napięcie pomiędzy formami malarskiej i fotograficznej reprezentacji, w których zawiera się moc obrazu do odsłaniania i zakrywania swojego przedmiotu jednocześnie.

Rysowane węglem i zdradzające techniczne umiejętności artysty jako ilustratora prace na papierze ukazują wrażliwość Maciejowskiego na nastrój i formę, a uważne pomniejszanie lub spłaszczanie ich przedmiotów potwierdza jego rysunkową zręczność i przywołuje echa malarskich gestów znanych z wielkoformatowych obrazów. Odtwarzając w swoich rysunkach sceny z życia codziennego Maciejowski nadaje wagę temu, co zwyczaje i wydestylowuje znaczenie z pozornej pustki.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Marcin Maciejowski
Wystawa
Private View
Miejsce
Galerie Thaddeus Ropac, Londyn
Czas trwania
28.11.2019–25.01.2020
Fotografie
Ben Westoby; dzięki uprzejmości galerii Thaddeus Ropac
Strona internetowa
ropac.net
Indeks
Galerie Thaddaeus Ropac Marcin Maciejowski

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Private View” Marcina Maciejowskiego w galerii Thaddaeus Ropac — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności