NA DOBRY POCZĄTEK: NAJCIEKAWSZE WYSTAWY WIOSNY 2015

NA DOBRY POCZĄTEK: NAJCIEKAWSZE WYSTAWY WIOSNY 2015

Galeria Miłość, Toruń
Natalia Wiśniewska, Twarda spacja
18 kwietnia – 31 maja 2015

Toruń, oprócz działającego tam CSW Znaki Czasu i Wozowni, nie może pochwalić się wieloma miejscami, które pokazywałyby sztukę współczesną. Powstała w zeszłym roku galeria Miłość ma za zadanie ożywić kulturalną tkankę miasta. Do tej pory w galerii odbyły się dwie wystawy, a w tym tygodniu otwiera się Twarda spacja Natalii Wiśniewskiej, która jest także współzałożycielką galerii. Charakter jej wystawy przedstawia się zagadkowo, jako spektakl martwych figur i widm – będzie to swoista „maszyna do wywoływania zjaw”, produkującą materię domagającą się ujarzmienia przez artystkę.

Basia Bańda, Mój goły

Basia Bańda, Mój goły

CSW Znaki Czasu, Toruń
Działaj albo giń! Gustav Metzger – retrospektywa
27 marca – 30 sierpnia 2015
(Nie) dotykaj! Haptyczne aspekty w sztuki polskiej po 1945 roku
11 kwietnia – 17 maja 2015

Ofercie wystawienniczej toruńskiego CSW nie można odmówić w tym sezonie atrakcyjności – pisaliśmy już na naszych łamach o retrospektywie Gustava Metzgera, która trwa tam od dwóch tygodni; niedługo po niej, 10 kwietnia, otworzyła się wystawa przygotowana przez Martę Smolińską, profesorkę UAP, która po niedawnej wystawie O włos! w CK Zamek postanowiła zająć się zjawiskiem haptyczności w sztuce. Wydaje się, że jej toruńskie przedsięwzięcie jest bardziej ambitne – do wystawy zaproszonych zostało 31 artystów i artystek, tworzących po 1945 roku i współcześnie. Pokaz w CSW Znaki Czasu jest podzielony na dwie części – jedna z nich pozostała pomyślana jako „plac zabaw”, na którym można dotykać sztuki, druga prezentuje prace silnie uwodzące zmysł wzroku.

fot. Michał Szlaga

fot. Michał Szlaga

Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
Odyseja#1. Michał Szlaga. Tomasz Kopcewicz
10 kwietnia – 10 maja 2015

Wspólną wystawę Michała Szlagi i Tomasza Kopcewicza można potraktować jako preludium do zbliżających się wakacji. W 2014 roku fotograf i malarz postanowili wyruszyć we wspólną podróż wzdłuż morskich granic Europy i Północnej Afryki. Artyści podróżowali trzy tygodnie na zaprzyjaźnionym jachcie Sputnik II, a wyprawa była dla nich pretekstem do plenerowej pracy na morzu. Jej efekty można oglądać od 10 kwietnia w Państwowej Galerii Sztuki.

Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová

Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová

Gdańska Galeria Miejska, Gdańsk
ALL WE ARE
18 kwietnia – 31 maja 2015

Najnowsza wystawa w Gdańskiej Galerii Miejskiej poświęcona jest sposobom funkcjonowania ludzkich zbiorowości i mas, uwikłanych w różnorodne konteksty polityczne, społeczne bądź kulturowe. Kurator Viktor Neumann zaprosił do udziału w wystawie sześć artystek – Magdalenę Abakanowicz, Yael Bartanę, Anettę Monę Chişę, Lucię Tkácovą, Judith Hopf i Idę Persson. Punktem wyjścia wystawy jest rzadko pokazywany wybór rysunków węglem i litografii Tłum Magdaleny Abakanowicz. Powstałe w 1987 roku prace obrazują jeden z głównych wątków twórczości artystki – relację pomiędzy jednostką i tłumem.

Małgorzata Turewicz

Małgorzata Turewicz Lafranchi

Zona Sztuki Aktualnej, Szczecin
Małgorzata Turewicz Lafranchi, Prace ręczne
21 kwietnia – 22 maja 2015

Wydawałoby się, że prowadząca obecnie Zonę Aurelia Nowak jest nastawiona przed wszystkim na prezentację twórczości młodych artystów, tymczasem po wystawie Thomasa van der Linge w galerii zobaczymy prace artystki o dorobku bogatym w doświadczenie. Małgorzata Turewicz Lafranchi pochodzi ze Szczecina, ale studiowała na ASP w Warszawie, a następnie przeprowadziła się do Szwajcarii. Na wystawie w Zonie pokazane zostaną prace artystki z lat 1993 – 2000, powstałe w Szwajcarii. W nawiązaniu do teorii żywiołów, minimalistyczne obiekty Lafranchi są zbudowane głównie ze złota, srebra i miedzi. Ma to odzwierciedlać jej zainteresowanie niemiecką filozofią, antropozofią i naukami ścisłymi.

Instalacja kolektywu Klub7

Instalacja kolektywu Klub7

BWA Katowice
Rondo Sztuki
Centrum Kultury Katowice
Berlin Artists Statements
24 kwietnia – 7 lipca 2015

Od 24 kwietnia Katowice staną się polem działań artystów młodego i średniego pokolenia, których łączy przede wszystkim jedno – fakt, że pomimo odmiennego pochodzenia mieszkają obecnie na stałe w Berlinie. Zarówno techniki, co i tematy ich prac będą różne, ale krążyć mają wokół Berlina, jako miasta przechodzącego długotrwałą fazę regeneracji. Ciekawe jest na pewno to, jak ich interwencje wypadną na tle Katowic, miasta również będącego w fazie transformacji, ale jednak pod wieloma względami innego. Prace artystów zostaną pokazane w kilku lokalizacjach – Centrum na Mariackiej, BWA Katowice, Rondzie Sztuki i w przestrzeni miasta.

Grupa Zoom w plenerze

Grupa Zoom w plenerze

Czytelnia Sztuki, Gliwice
Studio Prób Fotograficznych i Filmowych ZOOM
18 kwietnia – 16 maja 2015

Grupa ZOOM powstała w 1972 roku w Gliwicach. Założyli ją studenci Politechniki Śląskiej: Andrzej B. Górski, Marek Gerstmann, Jerzy Malinowski i Jan M. Zamorski, a znaczący wkład wniósł też do jej działalności Ryszard Tabaka. Grupa jest znana ze swoich niecodziennych sposobów prezentacji prac fotograficznych i filmowych, które często przemieniały się w formę happeningów, rozgrywających się zarówno w galeriach, co i przestrzeni publicznej. Wystawy i akcje ZOOM zdobyły popularność za sprawą ich występów na przeglądach młodej sztuki i festiwalach akademickich. Grupa zakończyła działalność w 1979 roku.

Lokal_30, Warszawa
Karolina Breguła, Ja po rzeźbach nie płaczę
12 kwietnia – 24 maja 2015

Zniszczenie sztuki jako temat budzi fascynację nie od dziś. Historyków sztuki z reguły przeraża, ale dla artystów nowoczesnych i współczesnych bywa ważnym punktem odniesienia. Do nich zalicza się Karolina Breguła, której indywidualna wystawa Ja po rzeźbach nie płaczę rozpoczęła się w minioną sobotę w galerii Lokal_30. Oprócz Breguły-niszczycielki poznajemy artystę także jako ironistkę, która z upodobaniem snuje żartobliwą refleksję o sztuce, jej bolączkach i o kryjących się w niej paradoksach. Dodatkową atrakcją podczas wernisażu był pierwszy koncert nowego duetu Spekulatywny Performans Pop (w składzie Karolina Breguła i Ryo Ikeshiro), także o dość uciesznym charakterze.

Zbigniew Rogalski, Morze, 2012, obiekt, lightbox

Zbigniew Rogalski, Morze, 2012, obiekt, lightbox

Raster, Warszawa
Sławomir Elsner i Zbigniew Rogalski, Widok z dna oka
12 kwietnia – 23 maja 2015

Sztukę najłatwiej spotkać w miejscach publicznych, takich jak muzea i galerie. Jeśli więc pojawia się szansa, żeby zajrzeć do świata artystów z innej perspektywy, szkoda z niej nie skorzystać. Otwarta w sobotę wystawa w Rastrze daje poniekąd taką możliwość – zobaczymy na niej rysunki Sławomira Elsnera, przedstawiające widoki wnętrz pracowni zaprzyjaźnionych lub znajomych artystów (Pawła Althamera, Rafała Bujnowskiego, Edwarda Dwurnika, Zofii Kulik, Alicji Kwade, Marcina Maciejowskiego i Wilhema Sasnala). Ich uzupełnieniem jest instalacja Morze oraz dyptyk Pejzaże z dna oka (2015) Zbigniewa Rogalskiego, będącego poetyckim połączeniem widoku nieba z suchymi gałęziami i diagnostycznego obrazu dna oka.

Prace Grzegorza Waliczka, Forum fur Kunst, Neuss, Niemcy 1995

Prace Grzegorza Waliczka, Forum fur Kunst, Neuss, Niemcy 1995

Piktogram, Warszawa
Grzegorz Waliczek: Forma, folia, akryl
od 11 kwietnia 2015

W Piktogramie Michał Woliński postanowił odkurzyć twórczość Grzegorza Waliczka. Swoje obrazy Waliczek traktuje jak obiekty i znaki, specjalizuje się także w wielkoformatowych instalacjach malarskich. Waliczek urodził się w 1965 roku w Katowicach, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Düsseldorfie. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie.


Krakers. Cracow Gallery Weekend, Kraków
24 – 26 kwietnia 2015

Krakowski weekend galeryjny w tym roku odbędzie się wyjątkowo wcześnie – już za dwa tygodnie krakowskie środowisko artystyczne napręży muskuły i pokaże, co ma najlepszego. Goście Krakersa raczej nie będą musieli narzekać na nudę, przed nimi wystawy w ponad 20 galeriach. O większości z nich słabo słychać na co dzień, więc tym bardziej taka wyprawa może być ciekawa poznawczo. Wernisażom w galeriach dodatkowo towarzyszyć będzie debata Z daleka wszystko wygląda pięknie o ideach i skutkach organizacji gallery weekendów w Polsce, warsztaty, spotkania oraz akcja „Weekend Sztuka + Książka”. W ramach akcji będzie można nabyć wydawnictwa związane ze sztuką po promocyjnej cenie w wybranych krakowskich księgarniach.

Tadeusz Kantor i Maria Stangret, fot. © Maria Stangret oraz Dorota Krakowska

Tadeusz Kantor i Maria Stangret, fot. © Maria Stangret oraz Dorota Krakowska

Cricoteka, Kraków
Tadeusz Kantor. Odsłona druga. Dzieciństwo
6 kwietnia 2015 – 10 stycznia 2016

Wystawa Marii Stangret oraz Tadeusza Kantora
17 kwietnia – 15 maja 2015

6 kwietnia przypadła 100 rocznica urodzin Tadeusza Kantora – dla krakowskiej Cricoteki zarówno ten dzień, co i cały jubileuszowy rok jest szczególnie ważny. W dniu urodzin założyciela Cricoteki w jej nowej siedzibie otworzono drugą odsłonę wystawy stałej Kantora. Tym razem skupia się ona na jego dzieciństwie – na wystawie odtworzono Pokój z mojego dzieciństwa ze spektaklu Wielopole. Ponadto  już 17 kwietnia otwiera się wystawa prac Tadeusza Kantora i Marii Stangret, malarki i aktorki Teatru Cricot 2. Zostaną pokazane na niej obrazy obojga artystów, fragmenty filmów, wideoprezentacje oraz rekonstrukcje kilku obiektów teatralnych.

Narodowy Stary Teatr, Strefa Be, Kraków
Zakochałeś się w kimś, kto nie istnieje
14 kwietnia – 16 maja 2015

Ewa Tatar kontynuuje współpracę z Starym Teatrem w Krakowie – po przygotowaniu Wieczoru performatywnego w grudniu zeszłego roku kuratorka tym razem zaprasza na wystawę Zakochałeś się w kimś, kto nie istnieje, która towarzyszy spektaklowi Kwestia techniki Michała Buszewicza. Spektakl jest poświęcony pracy obsługi technicznej scen teatralnych, a wystawa dotyczy performatywnych pogranicz i miejsc czucia/uczucia w sztukach plastycznych. Grono artystów zaproszonych do wystawy jest równie doborowe, co nietuzinkowe – obok takich artystów jak Paweł Althamer, Oskar Dawicki, Leszek Knaflewski czy Aneta Grzeszykowska pojawi się też Pies Pimpek i Miron Białoszewski.

Dr Werner Jerke

Dr Werner Jerke

Atlas Sztuki, Łódź
Kolekcja dra Wernera Jerke. Wybór
17.04.2015 – 24.05.2015

Mecenat prywatny nad kulturą to ciągle kwestia problematyczna w Polsce. Niby jest, ale jakiś taki niemrawy i niewidoczny, nie licząc energicznej działalności Grażyny Kulczyk. Kwestia mecenatu bliska jest także galerii Atlas Sztuki w Łodzi, która zorganizowała kolejną wystawę prywatnych zbiorów sztuki. Tym razem będzie tu prezentowana część kolekcji dra Wernera Jerke, w której dominuje sztuka polska. Dr Jerke spędził lata swojej młodości w Polsce, stąd jego zainteresowanie rodzimą twórczością, ale jego zbiory nie były do tej pory prezentowane w kraju. Kuratorem wystawy w Atlasie Sztuki jest Józef Robakowski, który podjął się wyboru prac. Warto także wspomnieć, że dr Werner Jerke jest fundatorem Muzeum Jerke, budowanego obecnie w Recklinghausen.

Roman Opałka, Detal 1-35327, 1965 (fragment). Z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi

Roman Opałka, Detal 1-35327, 1965 (fragment), z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi

Muzeum Sztuki, Łódź
Roman Opałka 1 – ∞
od 15 maja 2015

Muzeum Sztuki w Łodzi zabrało się za realizację nieformalnego testamentu Romana Opałki, jednego z najważniejszych i radykalnych konceptualistów w Polsce. Od 1965 roku artysta realizował cykl „obrazów liczonych”, polegający na zapisywaniu pędzlem kolejnych licz aż do zapełnienia powierzchni płótna. Tym sposobem obrazy Opałki stały się przejmującym świadectwem przemijania i dziełem totalnym, które zakończyła dopiero śmierć artysty w 2011 roku. 50 lat po rozpoczęciu pracy nad cyklem w Muzeum Sztuki spotkają się dwa dzieła – pierwszy obraz oraz ostatni, nieukończony.

Piotr Bosacki, "Aceton", 2014, animacja poklatowa

Piotr Bosacki, „Aceton”, 2014, animacja poklatowa

CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
Piotr Bosacki, Sprawa jest w załatwianiu
18 kwietnia – 14 czerwca 2015

Fani twórczości Piotra Bosackiego już od dawna zacierają ręce i niecierpliwe wyczekują jego wystawy w CSW Zamek Ujazdowski. I słusznie, bo faktycznie zapowiada się ciekawie – zobaczymy na niej nowe prace artysty, w tym kilka premierowych instalacji dźwiękowych. Sam Bosacki wcieli się natomiast w postać filozofa przyrody, kabalistę i alchemika. Główną oś wystawy wyznacza cykl filmów Die Kunst der Animation, z których każdy jest studium działania machin artystycznych, zaprogramowanych do przeprowadzenia pewnego procesu, którego skutkiem jest obraz i znaczenie. Podczas otwarcia wystawy dodatkową atrakcją wieczoru będzie afterparty, przygotowane przez CSW razem z Zachętą.

Tamy Ben-Tor & Miki Carmi, fot. Max Yawny

Tamy Ben-Tor & Miki Carmi, fot. Max Yawny

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Prawda dobro piękno
15 kwietnia – 19 lipca 2015
Tama Ben-Tor i Miki Carmi, Młodzi, obiecujący artyści jedzą i uprawiają seks
18 kwietnia – 31 maja 2015

W tym tygodniu Zachęta nie pozwoli nam się nudzić. W środę, 15 kwietnia, w Kamienicy Hrabiego Raczyńskiego otwiera się wystawa Prawda dobro piękno, prezentująca kolekcję galerii. Z tej okazji Zachęta podjęła współpracę z Kulczyk Silverstein Properties, co wydaje się osobliwe, niemniej rezultat końcowy tego przedsięwzięcia budzić może dużą ciekawość. Kilka dni później, w piątek 17 kwietnia, rozpocznie się za to wystawa pary nowojorskich artystów izraelskiego pochodzenia – Tamy Ben-Tor i Miki Carmi. Ich wspólna wystawa w Zachęcie będzie próbą konfrontacji, zarówno na polu osobistym i rodzinnym, co i z ich hybrydyczną tożsamością.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też