NR 38/2023

Na dobry początek: 10 najciekawszych wystaw jesieni

Na dobry początek: 10 najciekawszych wystaw jesieni
Jim Shaw, Capitol Viscera Appliances, 2011. Dzięki uprzejmości artysty oraz Simon Lee Gallery

Jim Shaw, Capitol Viscera Appliances, 2011, dzięki uprzejmości artysty oraz Simon Lee Gallery

Nic 2 Razy
Cricoteka
12 września – 23 listopada 2014

Jeśli gdzieś w tym tygodniu warto się wybrać, to z pewnością jest to Kraków. Z okazji otwarcia nowego budynku Cricoteki Joanna Zielińska przygotowała wystawę łączącą sztuki wizualne z performansem – po raz pierwszy w Polsce w tak dużej skali. Punktem wyjścia jest sztuka Tadeusza Kantora, więc na wystawie siłą rzeczy pojawią się odniesienia do jego koncepcji. Jednak Zielińska gwarantuje, że Cricoteka – zamiast wznosić pomnik ze spiżu – potraktuje Kantora jako artystę współczesnego, z którym można dyskutować, a nawet się spierać. Trzydniowy wernisaż rozpocznie Oskar Dawicki, który policzy zgromadzoną na otwarciu publiczność.

Mikhail Karikis, Uriel Orlow, "Sounds from Beneath", 2010

Mikhail Karikis, Uriel Orlow, Sounds from Beneath, 2010

Głos
CSW Zamek Ujazdowski
29 września – 14 grudnia 2014

W Zamku Ujazdowskim kurator Stach Szabłowski rozpoczyna sezon projektem poświęconym ludzkiemu głosowi. „Głos” to duża, międzynarodowa wystawa, koncerty muzyki wokalnej, warsztaty i spotkania z artystami. Pokazywane w Zamku prace mają dotykać problemu głosu – od obszaru języka, przez formy muzyczne, aż po cielesny wymiar głosu. Ciekawym dopełnieniem tego projektu jest pomysł stworzenia chóru pracowników CSW, którego uwieńczeniem ma być oficjalny koncert.

Maria Bartuszová, Bez tytułu, 1985, gips, fot. S. Bartuszová, dzięki uprzejmości Rodziny Bartuszów

Maria Bartuszová, Bez tytułu, 1985, gips, fot. S. Bartuszová, dzięki uprzejmości Rodziny Bartuszów

Maria Bartuszová. Formy przejściowe
Muzeum Sztuki Nowoczesnej
25 września 2014 – 6 stycznia 2015

Dorobek Marii Bartuszovej był długo marginalizowany. Jednak od czasu zaprezentowania jej na Documenta 12 (2007 rok) prace tej wybitniej rzeźbiarki zyskują na znaczeniu i coraz częściej są pokazywane na prestiżowych wystawach sztuki. Ta w Muzeum Sztuki Nowoczesnej ma ambicje “napisać” historię Bartuszovej na nowo.

Jon Rafman, z serii "9 eyes", 2009-, dzięki uprzejmości artysty

Jon Rafman, z serii 9 eyes, 2009-, dzięki uprzejmości artysty

Ustawienia prywatności. Sztuka po Internecie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej
25 września 2014 – 6 stycznia 2015

Słyszeliście kiedyś o sztuce post-internetowej? My tak i z tego powodu bardzo się cieszymy, że już niedługo zagości ona w samym sercu naszego kraju, do tego w najlepszym wydaniu. W MSN-ie zobaczymy takich artystów jak Ryan Trecartin, Jon Rafman, Ed Atkins czy kolektyw DIS Magazine. Powiemy tyle: #warto. A temat numeru wrześniowego drukowanego „SZUMU” to Internet właśnie – jego wpływ na polską sztukę po 1989 roku. #wartowarto

Robert Kuśmirowski, Tężnia Sztuki, Plac Artystów, Kielce

Robert Kuśmirowski, Tężnia Sztuki, Plac Artystów, Kielce

Robert Kuśmirowski
Tężnia Sztuki
Plac Artystów, Kielce
5 września – 31 września 2014

Träumgutstraße
Galeria Salon Akademii
11 września – 11 października 2014

Robert Kuśmirowski postanowił ostatnio uporządkować swoje magazyny, efektem czego jest stojąca już od piątku w Kielcach Tężnia Sztuki – potężna instalacja o długości 20 metrów, wypełniona po brzegi przedmiotami zgromadzonymi w ciągu kilku lat przez artystę. A już w najbliższą środę wernisaż Träumgutstraße – w Warszawie Kuśmirowski zamierza odtworzyć zruinowany w trakcie wojny salon Pałacu Raczyńskich, w którym mieści się inny Salon – Akademii.

Tłok pieczętny Kapituły Niższej loży "Rycerze Gwiazdy na Dolinie Warszawy", 1819

Tłok pieczętny Kapituły Niższej loży „Rycerze Gwiazdy na Dolinie Warszawy”, 1819

Masoneria. Pro publico bono
Muzeum Narodowe w Warszawie
11 września 2014 – 11 stycznia 2015

Rok szkolny Muzeum Narodowe zaczyna od wystawy poświęconej historii polskiej masonerii – od XVIII wieku do dziś. Przeczuwamy, że to wydarzenie będzie interesujące nie tylko dla fascynatów epok dawnych, a i zapowiedzi są imponujące – w muzeum zobaczymy 500 dzieł zgromadzonych w ośmiu salach, które będą zaaranżowane na wzór drogi wtajemniczenia do loży. Kurator: Tadeusz Cegielski – w latach 2000-2003 wielki mistrz Wielkiej Loży Narodowej Polski, obecnie wielki mistrz honorowy WLNP oraz wielki namiestnik (zastępca) wielkiego komandora Rady Najwyższej Polski 33. stopnia Rytu Szkockiego Dawnego i Uznanego.

Zbigniew Warpechowski, Dialog z rybą, 1973, Lubelska Wiosna Teatralna, Lublin, dzięki uprzejmości artysty

Zbigniew Warpechowski, Dialog z rybą, 1973, Lubelska Wiosna Teatralna, Lublin, dzięki uprzejmości artysty

Zbigniew Warpechowski. To
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
20 września – 11 listopada 2014

Wystawa To Zbigniewa Warpechowskiego jest długo oczekiwaną prezentacją legendy performensu. Zobaczymy prace od poezji wizualnej przez konceptualizm inspirowany filozofią Wschodu, do zaangażowanych politycznie, agresywnych gestów. Z kolei sama ekspozycja pomyślana jest tak, by odtwarzać kolejne etapy powstawania performansu: przygotowania (wyciszenia), realizacji (ekspresyjnej lub implozyjnej akcji) i rozładowania napięcia (kontemplacja zdarzenia z perspektywy czasu).

Laura Pawela, Untitled (Fredrich), kadr z filmu

Laura Pawela, Untitled (Fredrich), kadr z filmu

Manifestacje romantyczne
BWA Sokół
26 września – 16 listopada 2014

Stanisław Ruksza odważnie sobie poczyna, biorąc na warsztat temat romantyczności. Punktem wyjścia wystawy są prace Jerzego Beresia, który w swoich działaniach świadomie odwoływał się do romantycznych strategii artystycznych. Może być ciekawie, biorąc pod uwagę, że ostatnia wystawa zrobiona pod tym hasłem to słynna Romantyzm i romantyczność w sztuce polskiej XIX i XX wieku przygotowana przez Marka Rostworowskiego. Czy Rukszy uda się umiejętnie dopowiedzieć dalszą część tej historii, przekonamy się już wkrótce.

"My Was Widzimy", 1969, fot. Tadeusz Rolke, z Archiwum Galerii Foksal

My Was Widzimy, 1969, fot. Tadeusz Rolke, z Archiwum Galerii Foksal

Mirosław Bałka
Luftzug
Galeria Foksal
12 września – 31 października

Jeśli Mirosław Bałka wraca na Foksal, to musi być wydarzenie. Uważany za spadkobiercę artystycznej spuścizny Miejsca, Bałka w ramach swojej nowej wystawy postanowił do niej nawiązać, pozostając jednak ciągle wierny wypracowanym przez siebie zasadom. Przygotowana przez niego instalacja ingeruje bezpośrednio w przestrzeń galerii, przebijając ją na wylot tunelem. Zamiast pisać o Bałce, lepiej wybrać się na Foksal i po prostu jego pracę zobaczyć.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też