SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 18.03.2020 3 min

”Compositions of Dependencies” Agaty Bogackiej w Glassyard Gallery

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Agata Bogacka, ”Awekening”, 2019, dzięki uprzejmości galerii Pola Magnetyczne

Patrząc z perspektywy dzisiejszych medytacyjnych abstrakcji, niemal trudno uwierzyć, że Agata Bogacka zaczynała od swego rodzaju post-popartowej obrazowości. Na jej wczesnych płótnach, zapełnionych przez zarysowane precyzyjnym konturem, uproszczone figury, rzeczywistość przemieniała się w fikcję. Metodologia formalnej redukcji i graficzność malarskich powierzchni nasuwać może luźne skojarzenia zarówno z klasyką pop artu, jak i Garym Humem, jednak w odróżnieniu od większości pop i post-popartystów ważnym i niezmiennym elementem sztuki Bogackiej jest jej osobista natura: zmagania z własnym ciałem i doświadczeniami, poszukiwania tożsamości wykraczające zarazem poza sprawy osobiste i zyskujące uniwersalne znaczenie. Kwestia kobiecej perspektywy łączy wczesne prace Bogackiej tak z pop artem artystek lat 60., jak i serią subwersywnych fotografii Tracey Emin, ukazujących jej ciało w szeregu sytuacji w przestrzeni pracowni. Fotografie, w których Bogacka się odsłania, mogą być odczytywane jako studia przygotowawcze do obrazów, co pokazuje jak już we wczesnych pracach artystka zestawiała z sobą różne poziomy i plany rzeczywistości oraz fikcji, projektując je na siebie. Malarka stopniowo odchodziła od fotograficzności przedstawień w kierunku abstrakcji, jednak odejście od mimesis nie tylko nie stłumiło jej egzystencjalnej badawczości, ale wręcz ją wzmocniło.

Obserwowanie nagłego zwrotu Bogackiej w okolicach 2007 roku dla wielu musiało być nie lada szokiem – proces redukcji i dyskretnego abstrahowania zastąpiła abstrakcja jako taka, czy może raczej półabstrakcyjny język wizualny, balansujący między możliwymi do odczytania znakami i abstrakcyjnymi powierzchniami. Na pierwszy rzut oka jej coraz bardziej abstrakcyjne obrazy zdają się wpisywać w długi ciąg artystycznych strategii zacierających granice pomiędzy abstrakcją i figuracją – w polskim kontekście sięga on od Andrzeja Wróblewskiego po Wilhelma Sasnala i Rafała Bujnowskiego – jednak prace Bogackiej różnią się radykalnie od wszystkich potencjalnych analogii przede wszystkim tym, że to co najbardziej intymne splatają z uniwersalnym. Stanowią projekcje płaszczyzn egzystencji, zmysłów i emocji, obiektywizują procesy mentalne.

Agata Bogacka, ”Promises 6”, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Wishes”, 2019
Agata Bogacka, ”Wishes”, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Promises 8”, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Relationship 7”, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Relationship 4” )dyptyk cz.1), 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Relationship 6”, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Promises 7”, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Equality Dream, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Expectations”, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Compositions of Dependencies”, widok wystawy, fot. Zsuzsanna Simon, dzięki uprzejmości Glassyard Gallery
Agata Bogacka, ”Compositions of Dependencies”, widok wystawy, fot. Zsuzsanna Simon, dzięki uprzejmości Glassyard Gallery
Agata Bogacka, ”Compositions of Dependencies”, widok wystawy, fot. Zsuzsanna Simon, dzięki uprzejmości Glassyard Gallery
Agata Bogacka, ”Compositions of Dependencies”, widok wystawy, fot. Zsuzsanna Simon, dzięki uprzejmości Glassyard Gallery
Agata Bogacka, ”Compositions of Dependencies”, widok wystawy, fot. Zsuzsanna Simon, dzięki uprzejmości Glassyard Gallery
Agata Bogacka, ”Compositions of Dependencies”, widok wystawy, fot. Zsuzsanna Simon, dzięki uprzejmości Glassyard Gallery

W swoich najnowszych pracach Bogacka konfrontuje uniwersalne formy czystych wrażeń z indywidualizmem szerokich gestów pędzla. Podobnie jak Malewicz, w swoich abstrakcyjnych obrazach artystka poszukuje form dla uczuć, postrzegając malarstwo jako projekcję form emocji i relacji (oczekiwań, obietnic i nadziei), poszukując tym samym odpowiedzi na pytania podobne do tych, które stawiała przed laty w swoich wczesnych, figuratywnych obrazach, przyglądając się własnej tożsamości i swoim relacjom z ludźmi i przedmiotami. Jak mówi sama artystka, jej obrazy przestawiają „czyste sytuacje” – nadają formę egzystencjalnym sytuacjom, a sam akt kreacji jest procesem analogicznym do życia – sekwencją przewidywalnych i nieprzewidywalnych zdarzeń i interakcji.

Fragment tekstu Davida Fehera Between Spheres. On the recent works of Agata Bogacka towarzyszący wystawie.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Agata Bogacka
Wystawa
Compositions of Dependencies
Miejsce
Glassyard Gallery, Budapeszt
Czas trwania
7.02–28.03.2020
Fotografie
dzięki uprzejmości Glassyard Gallery i galerii Pola Magnetyczne
Strona internetowa
glassyard.hu
Indeks
Agata Bogacka Glassyard Gallery

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
”Compositions of Dependencies” Agaty Bogackiej w Glassyard Gallery — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności