”Compositions of Dependencies” Agaty Bogackiej w Glassyard Gallery
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/1-agatabogacka2019awakening100x100cm-s-1200x1201.jpg)
Patrząc z perspektywy dzisiejszych medytacyjnych abstrakcji, niemal trudno uwierzyć, że Agata Bogacka zaczynała od swego rodzaju post-popartowej obrazowości. Na jej wczesnych płótnach, zapełnionych przez zarysowane precyzyjnym konturem, uproszczone figury, rzeczywistość przemieniała się w fikcję. Metodologia formalnej redukcji i graficzność malarskich powierzchni nasuwać może luźne skojarzenia zarówno z klasyką pop artu, jak i Garym Humem, jednak w odróżnieniu od większości pop i post-popartystów ważnym i niezmiennym elementem sztuki Bogackiej jest jej osobista natura: zmagania z własnym ciałem i doświadczeniami, poszukiwania tożsamości wykraczające zarazem poza sprawy osobiste i zyskujące uniwersalne znaczenie. Kwestia kobiecej perspektywy łączy wczesne prace Bogackiej tak z pop artem artystek lat 60., jak i serią subwersywnych fotografii Tracey Emin, ukazujących jej ciało w szeregu sytuacji w przestrzeni pracowni. Fotografie, w których Bogacka się odsłania, mogą być odczytywane jako studia przygotowawcze do obrazów, co pokazuje jak już we wczesnych pracach artystka zestawiała z sobą różne poziomy i plany rzeczywistości oraz fikcji, projektując je na siebie. Malarka stopniowo odchodziła od fotograficzności przedstawień w kierunku abstrakcji, jednak odejście od mimesis nie tylko nie stłumiło jej egzystencjalnej badawczości, ale wręcz ją wzmocniło.
Obserwowanie nagłego zwrotu Bogackiej w okolicach 2007 roku dla wielu musiało być nie lada szokiem – proces redukcji i dyskretnego abstrahowania zastąpiła abstrakcja jako taka, czy może raczej półabstrakcyjny język wizualny, balansujący między możliwymi do odczytania znakami i abstrakcyjnymi powierzchniami. Na pierwszy rzut oka jej coraz bardziej abstrakcyjne obrazy zdają się wpisywać w długi ciąg artystycznych strategii zacierających granice pomiędzy abstrakcją i figuracją – w polskim kontekście sięga on od Andrzeja Wróblewskiego po Wilhelma Sasnala i Rafała Bujnowskiego – jednak prace Bogackiej różnią się radykalnie od wszystkich potencjalnych analogii przede wszystkim tym, że to co najbardziej intymne splatają z uniwersalnym. Stanowią projekcje płaszczyzn egzystencji, zmysłów i emocji, obiektywizują procesy mentalne.
![2_AgataBogacka2019Promises6_Q55cm_s](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/2-agatabogacka2019promises6-q55cm-s-1200x1210.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/2-agatabogacka2019promises6-q55cm-s-198x200.jpg)
![Agata Bogacka, ”Wishes”, 2019](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/3-agatabogacka2019wishes-q55cm-s-1200x1201.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/3-agatabogacka2019wishes-q55cm-s-200x200.jpg)
![7_Bogacka2019promises8_Q55cm_s](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/7-bogacka2019promises8-q55cm-s-1200x1200.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/7-bogacka2019promises8-q55cm-s-200x200.jpg)
![10_Bogacka2019relationship7_100x100cm_s](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/10-bogacka2019relationship7-100x100cm-s-1200x1199.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/10-bogacka2019relationship7-100x100cm-s-200x200.jpg)
![8a_Bogacka2019relationship4_140x120cm_s](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/8a-bogacka2019relationship4-140x120cm-s-1200x1401.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/8a-bogacka2019relationship4-140x120cm-s-171x200.jpg)
![9_Bogacka2019relationship6_100x85cm_s](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/9-bogacka2019relationship6-100x85cm-s-1200x1409.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/9-bogacka2019relationship6-100x85cm-s-170x200.jpg)
![6_Bogacka2019promises7_140x120cm_s](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/6-bogacka2019promises7-140x120cm-s-1200x1400.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/6-bogacka2019promises7-140x120cm-s-171x200.jpg)
![4_Bogacka2019equalitydream_100x120cm_s](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/4-bogacka2019equalitydream-100x120cm-s-1200x1000.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/4-bogacka2019equalitydream-100x120cm-s-200x167.jpg)
![5_Bogacka2019expectations_140x80cm_s](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/5-bogacka2019expectations-140x80cm-s-1174x2048.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/5-bogacka2019expectations-140x80cm-s-115x200.jpg)
![_DSC4014](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/dsc4014-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/dsc4014-200x133.jpg)
![_DSC3963](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/dsc3963-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/dsc3963-200x133.jpg)
![_DSC3932](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/dsc3932-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/dsc3932-200x133.jpg)
![_DSC3910](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/dsc3910-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/dsc3910-200x133.jpg)
![_DSC3954](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/dsc3954-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/dsc3954-200x133.jpg)
![_DSC4023](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/dsc4023-1200x810.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/03/dsc4023-200x135.jpg)
W swoich najnowszych pracach Bogacka konfrontuje uniwersalne formy czystych wrażeń z indywidualizmem szerokich gestów pędzla. Podobnie jak Malewicz, w swoich abstrakcyjnych obrazach artystka poszukuje form dla uczuć, postrzegając malarstwo jako projekcję form emocji i relacji (oczekiwań, obietnic i nadziei), poszukując tym samym odpowiedzi na pytania podobne do tych, które stawiała przed laty w swoich wczesnych, figuratywnych obrazach, przyglądając się własnej tożsamości i swoim relacjom z ludźmi i przedmiotami. Jak mówi sama artystka, jej obrazy przestawiają „czyste sytuacje” – nadają formę egzystencjalnym sytuacjom, a sam akt kreacji jest procesem analogicznym do życia – sekwencją przewidywalnych i nieprzewidywalnych zdarzeń i interakcji.
Fragment tekstu Davida Fehera Between Spheres. On the recent works of Agata Bogacka towarzyszący wystawie.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Agata Bogacka
- Wystawa
- Compositions of Dependencies
- Miejsce
- Glassyard Gallery, Budapeszt
- Czas trwania
- 7.02–28.03.2020
- Fotografie
- dzięki uprzejmości Glassyard Gallery i galerii Pola Magnetyczne
- Strona internetowa
- glassyard.hu
- Indeks
- Agata Bogacka Glassyard Gallery