NR 12/2023
18.03.2020

”Compositions of Dependencies” Agaty Bogackiej w Glassyard Gallery

Agata Bogacka, ”Awekening”, 2019, dzięki uprzejmości galerii Pola Magnetyczne
”Compositions of Dependencies” Agaty Bogackiej w Glassyard Gallery
Agata Bogacka, ”Awekening”, 2019, dzięki uprzejmości galerii Pola Magnetyczne

Patrząc z perspektywy dzisiejszych medytacyjnych abstrakcji, niemal trudno uwierzyć, że Agata Bogacka zaczynała od swego rodzaju post-popartowej obrazowości. Na jej wczesnych płótnach, zapełnionych przez zarysowane precyzyjnym konturem, uproszczone figury, rzeczywistość przemieniała się w fikcję. Metodologia formalnej redukcji i graficzność malarskich powierzchni nasuwać może luźne skojarzenia zarówno z klasyką pop artu, jak i Garym Humem, jednak w odróżnieniu od większości pop i post-popartystów ważnym i niezmiennym elementem sztuki Bogackiej jest jej osobista natura: zmagania z własnym ciałem i doświadczeniami, poszukiwania tożsamości wykraczające zarazem poza sprawy osobiste i zyskujące uniwersalne znaczenie. Kwestia kobiecej perspektywy łączy wczesne prace Bogackiej tak z pop artem artystek lat 60., jak i serią subwersywnych fotografii Tracey Emin, ukazujących jej ciało w szeregu sytuacji w przestrzeni pracowni. Fotografie, w których Bogacka się odsłania, mogą być odczytywane jako studia przygotowawcze do obrazów, co pokazuje jak już we wczesnych pracach artystka zestawiała z sobą różne poziomy i plany rzeczywistości oraz fikcji, projektując je na siebie. Malarka stopniowo odchodziła od fotograficzności przedstawień w kierunku abstrakcji, jednak odejście od mimesis nie tylko nie stłumiło jej egzystencjalnej badawczości, ale wręcz ją wzmocniło.

Obserwowanie nagłego zwrotu Bogackiej w okolicach 2007 roku dla wielu musiało być nie lada szokiem – proces redukcji i dyskretnego abstrahowania zastąpiła abstrakcja jako taka, czy może raczej półabstrakcyjny język wizualny, balansujący między możliwymi do odczytania znakami i abstrakcyjnymi powierzchniami. Na pierwszy rzut oka jej coraz bardziej abstrakcyjne obrazy zdają się wpisywać w długi ciąg artystycznych strategii zacierających granice pomiędzy abstrakcją i figuracją – w polskim kontekście sięga on od Andrzeja Wróblewskiego po Wilhelma Sasnala i Rafała Bujnowskiego – jednak prace Bogackiej różnią się radykalnie od wszystkich potencjalnych analogii przede wszystkim tym, że to co najbardziej intymne splatają z uniwersalnym. Stanowią projekcje płaszczyzn egzystencji, zmysłów i emocji, obiektywizują procesy mentalne.

Agata Bogacka, ”Promises 6”, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Wishes”, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Promises 8”, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Relationship 7”, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Relationship 4” )dyptyk cz.1), 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Relationship 6”, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Promises 7”, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Equality Dream, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Expectations”, 2019, fot. Ernest Wińczyk; dzięki uprzejmości artystki i galerii Pola Magnetyczne
Agata Bogacka, ”Compositions of Dependencies”, widok wystawy, fot. Zsuzsanna Simon, dzięki uprzejmości Glassyard Gallery
Agata Bogacka, ”Compositions of Dependencies”, widok wystawy, fot. Zsuzsanna Simon, dzięki uprzejmości Glassyard Gallery
Agata Bogacka, ”Compositions of Dependencies”, widok wystawy, fot. Zsuzsanna Simon, dzięki uprzejmości Glassyard Gallery
Agata Bogacka, ”Compositions of Dependencies”, widok wystawy, fot. Zsuzsanna Simon, dzięki uprzejmości Glassyard Gallery
Agata Bogacka, ”Compositions of Dependencies”, widok wystawy, fot. Zsuzsanna Simon, dzięki uprzejmości Glassyard Gallery
Agata Bogacka, ”Compositions of Dependencies”, widok wystawy, fot. Zsuzsanna Simon, dzięki uprzejmości Glassyard Gallery

W swoich najnowszych pracach Bogacka konfrontuje uniwersalne formy czystych wrażeń z indywidualizmem szerokich gestów pędzla. Podobnie jak Malewicz, w swoich abstrakcyjnych obrazach artystka poszukuje form dla uczuć, postrzegając malarstwo jako projekcję form emocji i relacji (oczekiwań, obietnic i nadziei), poszukując tym samym odpowiedzi na pytania podobne do tych, które stawiała przed laty w swoich wczesnych, figuratywnych obrazach, przyglądając się własnej tożsamości i swoim relacjom z ludźmi i przedmiotami. Jak mówi sama artystka, jej obrazy przestawiają „czyste sytuacje” – nadają formę egzystencjalnym sytuacjom, a sam akt kreacji jest procesem analogicznym do życia – sekwencją przewidywalnych i nieprzewidywalnych zdarzeń i interakcji.

Fragment tekstu Davida Fehera Between Spheres. On the recent works of Agata Bogacka towarzyszący wystawie.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaAgata Bogacka
WystawaCompositions of Dependencies
MiejsceGlassyard Gallery, Budapeszt
Czas trwania7.02–28.03.2020
Fotografiedzięki uprzejmości Glassyard Gallery i galerii Pola Magnetyczne
Strona internetowaglassyard.hu
Indeks

Zobacz też