24–30 października

Redakcja
scena zbiorowa z realizacji Józefa Szajny „Majakowski”, 16 lutego 1978 - Teatr Studio (Warszawa); fot. Stefan Okołowicz
24–30 października
scena zbiorowa z realizacji Józefa Szajny „Majakowski”, 16 lutego 1978 - Teatr Studio (Warszawa); fot. Stefan Okołowicz

Daugvapils (Dyneburg)

W łotewskim Daugvapils Mark Rothko Art Center 28 października (piątek) otworzy się zbiorowa wystawa New spirituality, która intencjonalnie nawiązuje do zjawiska obserwowanego od lat 90., w ramach którego pierwiastka duchowego poszukuje się poza instytucjami, synkretycznie łącząc doświadczenia ponadracjonalne z Zachodu i Wschodu. W wystawie kuratorowanej przez Eulalię Domanowską biorą udział między innymi, Ida Karkoszka, Małgorzata Niedzielko, Paweł Nowak i Iza Tarasewicz.

Sfingować doświadczenie świętości. Debata przy okazji wystawy „Sztuka i metafizyka. Postawy i strategie lat 2000-2020” „Żyjemy w kraju, w którym Kościół ma bardzo duże znaczenie. Dlaczego tej religii instytucjonalnej jest mniej w sztuce? Myślę, że to nie jest pytanie wobec sztuki, tylko zinstytucjonalizowanej religii. Kryzys przechodzi instytucjonalna religia, nie duchowość” – mówi Stanisław Ruksza CZYTAJ!

 

Kraków

W Domu pod Krzyżem – Centrum Interpretacji Niematerialnego Dziedzictwa Krakowa, oddziale Muzeum Krakowa już od 26 października (środa) będzie można się przyjrzeć niewidzialnej pracy w kulisach teatru za pomocą wystawy Maszyneria teatru. Narracja wystawy rozpoczyna się w 1843 roku, gdy Senat Wolnego Miasta Krakowa powierza dyrekcję teatru krakowskiego Hilaremu Meciszewskiemu, reżyserowi, teoretykowi teatru, jak i również uczestnikowi powstania listopadowego, który wprowadził do repertuaru dramat romantyczny. Opowieść kuratorek, Eweliny Radeckiej i Joanny Zdebskiej-Schmidt o rewolucjach w teatrze i ewolucji jego rozumienia skupi się na przykładach lokalnych, korzystając z krakowskich zasobów Teatru Starego i Teatru Miejskiego im. J. Słowackiego. Ekspozycja oparta na urządzeniach i maszynach scenicznych ukazywać będzie także sieć relacji, które łączą osoby zatrudnione na stanowiskach technicznych, artystycznych i administracyjnych we wspólnym celu – życia teatru, mierzonego kolejnymi sezonami i premierami.

Scenotechnika futuryzmu i teatr polskiej awangardy (1919–1940) Tekst Przemysława Strożka z katalogu towarzyszącego wystawie „Enrico Prampolini. Futuryzm, scenotechnika i teatr polskiej awangardy”. CZYTAJ!

Dzień później o Nostalgii za człowiekiem opowie zbiorowa wystawa, która otworzy się w Galerii Podbrzezie. Jak piszą Monika Weychert i Łukasz Kosewski – kuratorski duet, który stoi za tym pokazem – wystawa jest rodzajem refleksji przedtraumatycznej, w której pojęcie nostalgii wywiedzione jest od rozważań filozofki Svetlany Boym na temat pracy nostalgii. Wyróżnione przez nią kategorie nostalgii restoracyjnej i refleksyjnej stają się kanwą do ekspozycji, w której rozważania o katastrofie klimatycznej pisane są pracami artystów i artystek reprezentujących różne media i strategie twórcze. W Nostalgii za człowiekiem znajdziemy prace między innymi, Bartosza Zaskórskiego, Cecylii Malik i Matek Polek na Wyrębie, Kaitlin Bryson & Sašy Spačal i Natalii Kopytko.

O korzyściach z ruinofilii. 19. edycja festiwalu Survival O koncepcji nostalgii refleksyjnej w kontekście 19. edycji wrocławskiego festiwalu Survival pisze Aleksy Wójtowicz CZYTAJ!

Natomiast 28 października (piątek) w UFO Art Gallery odbędzie się wernisaż pokazu GREAT PATCH, w którym wezmą udział Magdalena Lazar, Anna Sztwiertnia, Sabina Kałuża, Michał Smandek, Hulda Rós Guðnadóttir i Karolina Mełnicka. Tytuł wystawy z jednej strony odnosi się do Great Pacific Garbage Patch – dryfującej po Oceanie Spokojnym wyspie śmieci, z drugiej natomiast – do anglojęzycznego pojęcia to patch up, które oznacza załatać coś, ale i naprawić. Artyści i artystki odnosząc się do wszędobylskiego śmieciocenu, pytają wraz z kuratorką wystawy Weroniką Ptak o możliwą ewolucję ekosystemów.

 

Erna Rosenstein, „Rozmowa z archeologiem”, 1961, olej na płótnie, kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi

Łódź

Ziemia otworzy usta to wystawa, którą Jakub Gawkowski pomyślał jako dialog pomiędzy pracami Erny Rosenstein i Aubrey’a Williamsa. Postaci obu osób, silnie związanych z surrealizmem, stosunkowo zmarginalizowanych i jednocześnie przykuwających uwagę współczesnych badaczy i badaczek stają się kanwą do rozważań na temat dekolonializatorskiego potencjału, który drzemie w ich pracach. Obrazy pożogi, zniszczenia i utraty – obecne w twórczości Rosenstein i Williamsa, pochodzącej z odmiennych inspiracji i kontekstów geopolitycznych – zaprezentowane zostaną w MS1 – oddziale Muzeum Sztuki w Łodzi na wystawie, która otworzy się 28 października (piątek).

 

Opole

W opolskiej Galerii Sztuki Współczesnej od 28 października (piątek) będzie można zobaczyć wystawę Daily Swallowed Dilemma Julii Gryboś i Barbory Zentkovej. Polsko-słowacki duet artystyczny skupia się na miejscospecyficznych pracach, w których artystki wykorzystują odpadki z masowej produkcji, miejsca opuszczone przez ludzi i inne konteksty, które opowiadają o późnokapitalistycznym świecie. Ekspozycji kuratorowanej przez Łukasza Kropiowskiego towarzyszyć będą spotkanie z Dawidem Bachryjem na temat wypalenia zawodowego oraz warsztaty dotyczące tej powszechnej przypadłości, która dopiero niedawno zyskała szerszą uwagę.

 

Poznań

Mateusz Kruk wraz z wystawą Są dwa rodzaje piękna piękno a) i piękno b) w poznańskiej Molski Collection & Gallery eksplorować będzie zagadnienie piękna, stawiając na nieoczywiste połączenia przedmiotów i właściwości, jakie w sobie kryją. Jak możemy przeczytać w tekście towarzyszącym wystawie, „wyrwanie się z dyskursu generalizacji prowadzącego do podtrzymania wszechobecnego marazmu jest jedynym gwarantem powrotu do wolności procesu recepcji. Interpretacji otaczającej nas rzeczywistości z każdej możliwej perspektywy. Wnikając w zastaną warstwę przedmiotu, sytuacji czy relacji. Istniejąca w bycie oraz wokół niego energia balansuje pomiędzy tym, co dobre a co złe, czasami pozwalając zapomnieć o istnieniu obydwu”. Pokaz otworzy się 27 października (czwartek).

 

Warszawa

Od 24 października do 9 stycznia 2023 roku trwa open call na projekty wystawy dla przestrzeni Art Walk na placu Europejskim w Warszawie. W jury zasiądą Marta Czyż, Jakub Słomkowski, Karolina Wlazło-Malinowska i Justyna Wołowska. Pełny regulamin konkursu znajdziecie tutaj.

Już 27 października (czwartek) w Kwiaciarni Grafiki odbędzie się wernisaż wystawy Rolanda Bartha (nie pomylcie z Barthesem) – twórcy z Berlina, który w niecodzienny sposób myśli o technice sitodruku. Na ACTION PRINT będzie można przyjrzeć się jego strategii sitograficznej, niepodobnej do tego, co kojarzymy z typową postwarholowską grafiką.

Również tego dnia odbędzie się dyskusja w Fundacji Stefana Gierowskiego, która dotyczyć będzie zakończonej już wystawy Od „abstrakcji” do abstrakcji – o wyzwaniach stojących przed współczesnym rozumieniem abstrakcji rozmawiać będą Justyna Balisz-Schmelz, Piotr Słodkowski, Paulina Olszewska i nasz redaktor, Aleksy Wójtowicz.

„Od »abstrakcji« do abstrakcji” w Fundacji Stefana Gierowskiego CZYTAJ!

W setną rocznicę urodzin Józefa Szajny Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego w Warszawie przygotowało monograficzną wystawę artysty, którą kuratoruje Karolina Prymlewicz. Szajna. Mierzę celniej bo na pudła nie mam czasu jest wprowadzeniem do biografii wszechstronnego twórcy – obok jego prac malarskich i graficznych zaprezentowane zostaną także jego dzieła teatralne i ich dokumentacje. Ekspozycja otworzy się 29 października (sobota).

„Kolekcja Galerii Studio w Warszawie” Gdy w 1972 roku Józef Szajna objął dyrekcję Teatru Studio, założył w nim galerię sztuki i nabył pierwsze dzieła do zbiorów. Kolekcja Galerii Studio liczy dziś około tysiąca prac polskich i międzynarodowych artystów. Stanowi dowód niezwykłej polityki artystycznej tego miejsca i nowatorskiego myślenia o instytucji kultury. CZYTAJ!

Natomiast 30 (niedziela) i 31 października (poniedziałek), w Komunie Warszawa odbędzie się Szkoła Umierania Ekstra we współpracy z Instytutem Dobrej Śmierci. W ramach dwudniowych wydarzeń, które poprzedzą Święto Zmarłych zorganizowany zostanie koncert zespołu Nagrobki (niedziela), a dzień później – premierę Wzornika alternatywnych symboli śmierci autorstwa Kuby Marii Mazurkiewicza i Piotra Puldziana Płucienniczaka połączoną z mini-konferencją TEDeath oraz kolejną edycją Krypty absurdu, cyklu pokazów kina klasy b, horrorów i filmów absurdalnych.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też