„Przez oczywistą niemożliwość aranżacji znaków” Izy Tarasewicz w białostockim Arsenale

Prace Izy Tarasewicz nie są statycznymi jednostkami, lecz materiami i znakami pozostającymi w stałej i ciągłej zmianie. Artystka bada podstawowe substancje z wrażliwością, która sprawia, że proces ten staje się rodzajem objaśniania rzeczywistości, ujawniającym momenty połączenia i rozszczepienia oraz uwydatniającym brakujące, skompresowane, zniekształcone, przemieszczone lub zdegradowane informacje. Każdy obiekt i aranżacja funkcjonuje jako czasowa propozycja testowana poprzez rygorystyczne eksperymenty z materią. Konfiguracje Tarasewicz stanowią próby aktywacji porządku i relacji energetycznych, zarazem wystawiając jej procesy oraz elementy na turbulencje chaosu i porażki. Jak stwierdził poeta Louis Armand, prace Tarasewicz zapraszają nas do przewidywania „możliwości” – nie ukrytych możliwości, nie innych możliwości czy niezrealizowanych możliwości, lecz… formalnych zarysów możliwości jako takiej.
Urodzona i wychowana niedaleko Białegostoku Tarasewicz spędziła ostatni rok (2013/2014) na rezydencji artystycznej w Künstlerhaus Bethanien w Berlinie. Od tego czasu jej projekty w coraz większym stopniu koncentrują się na liniach, wykresach i modelach przywłaszczonych i przeniesionych ze statystycznych, technicznych, duchowych, biologicznych, termodynamicznych i kosmologicznych diagramów – figur myśli i wykresów relacji, które systematyzują wiedzę i abstrakcyjnie opisują wzajemne oddziaływanie zjawisk. Jej wystawa w Galerii Arsenał to trzecia wariacja w stale ewoluującej serii prezentacji, której początek dały dwie wystawy indywidualne: Strange Attractors (Instytut Polski w Berlinie, 2014) oraz Collaborating Objects Radiating Environments (Künstlerhaus Bethanien, Berlin, we współpracy z Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej, 2014). Działając w ramach wytyczonych charakterem materiału i ograniczeniami produkcyjnymi, artystka stworzyła na białostocką wystawę serię dynamicznych układów objawiających się w trójwymiarowej przestrzeni fazowej. Każda sekwencja linii, powierzchni, ciał i skupisk jest autonomiczna, ale zarazem wchodzi w interakcję z szerszą kompozycją w stale zmieniającym się polu obserwacji. Prace te stanowią nie tylko próbę przestrzennego przedstawienia informacji (poprzez umieszczenie ciał w polu, mające na celu przeanalizowanie praw korelacji, wpływu i wzajemnej pozycji), ale też podkreślają sposób, w jaki obiekty same kreują i zniekształcają percepcję przestrzeni. Wyniosłe racjonalistyczne perspektywy linearne i kartezjańskie układy współrzędnych są dekonstruowane i namnażane, rozmieszczone z jednej strony jako dezorientujące abstrakcje, a z drugiej jako formy stanowiące kombinację możliwości i przeszkód. Przestrzeń jest nieustannie składana, rozciągana, zgniatana, zniekształcana, skręcana, rozdzielana, rozłamywana – i ponownie integrowana.

Iza Tarasewicz, At The Junction Of Clarification / Na styku sprecyzowania,
2014, włókno konopne, plastic
Uwalniając rysunkowe przedstawienia i systemy graficzne z ich źródeł i kładąc nacisk na podstawową materialność składników, prace Tarasewicz konfrontują się z czysto semiotycznym rozumieniem schematu, zgodnie z którym diagramy funkcjonują niezależnie od swego konkretnego zastosowania. Obiekty stworzone przez Tarasewicz pełnią raczej rolę narzędzi: warunkowych, tymczasowych i zmiennych silników informacji, które wytyczają połączenia między skalami, wymiarami i wydarzeniami, ukazując skutki wprowadzenia obiektów do systemu. Są one jednocześnie reprezentacjami mikro- i makroprocesów oraz nagimi demonstracjami własnej przedmiotowości, rezultatami właściwości oraz konstytutywnych związków. Każda praca stanowi wykres namacalnych transformacji energii i koncepcji, w miarę jak przekształcają się one ze zjawiska w reprezentację i na odwrót, ukazując zarówno momenty, kiedy symbole zawodzą, jak i takie, gdy transmisje i transpozycje dają nieoczekiwane rezultaty. Będąc bardziej spekulacją niż zbiorem rzeczy, wystawa jawi się jako przedstawienie nieprzedstawialnego.

Iza Tarasewicz, continuation is important and continuation is a matrix and matrix is a set of possibilities / najważniejsza jest kontynuacja, a kontynuacja jest matrycą, a matryca jest zestawem możliwości,
2013–2014, mechanizm rotacyjny, metal, płótno, masa asfaltowo-kauczukowa
Stopka
Artystka / Artysta | Iza Tarasewicz |
Wystawa | Przez oczywistą niemożliwość aranżacji znaków |
Miejsce | Galeria Arsenał w Białymstoku |
Czas trwania | 14.11.-31.12.2014 |
Kuratorka / Kurator | Post Brothers |
Strona internetowa | galeria-arsenal.pl |
Indeks | Galeria Arsenał w Białymstoku Iza Tarasewicz Post Brothers |