NR 22/2023
04.06.2014

„Promieniowanie” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

„Promieniowanie”  w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
"Promieniowanie", widok na wystawę

Jerzy Lewczyński,”Stołówka”, 1988 r.

„Co by było, gdyby przedmiotom, fotografiom odjąć podziały? Gdyby wymieszać to, co się wydaje raz na zawsze ustalone, należące do innych porządków?” – pyta Wojciech Nowicki, kurator wystawy Promieniowanie, i wskazuje na definicje oraz klasyfikacje, w które wtłaczane są obrazy fotograficzne. Hans Belting w książce Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie (Kraków, 2012) wylicza cztery niezależne tryby działania fotografii: fotografię definicyjną lub informatywną, reklamową, domową lub afektywną oraz fotografię artystyczną André Rouillé w pracy Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną (Kraków, 2007) wymienia szereg kolejnych. Na przekór tym próbom uchwycenia właściwości obrazu fotograficznego Promieniowanie nie podkreśla podziałów, lecz wydobywa na światło dzienne niejasność granic i wskazuje momenty, w których dochodzi do ich przekraczania.

"Promieniowanie", widok na wystawę

„Promieniowanie”, widok na wystawę

"Promieniowanie", widok na wystawę

„Promieniowanie”, widok na wystawę

"Promieniowanie", widok na wystawę

Schultz, Kobiety w strojach ludowych, kieleckie, 1916 r.

Na wystawie zaprezentowany jest zbiór zdjęć pochodzących z rozmaitych źródeł, fotografii będących narzędziem pomocniczym w różnych dziedzinach badań czy eksperymentów – na przykład przyrodniczych, chemicznych, genetycznych, patologicznych czy medycznych. Esej wizualny stworzony przez Nowickiego na ścianach galerii bada, w jaki sposób te zdjęcia – zestawione z innymi, zaskakująco podobnymi wizualnie, wykonanymi jednak (lub przywłaszczonymi w artystycznym geście) przez fotografów lub artystów posługujących się medium fotografii – zyskują nowe znaczenia. Jak mówi kurator: „Postawienie, choćby chwilowo, znaku równości pomiędzy rozmaitymi gatunkami, zwykle starannie separowanymi od siebie, pozwala przyjrzeć im się uważniej, odkryć, co je rzeczywiście różni, a co jest różnicą zaledwie pozorną”.

"Promieniowanie", widok na wystawę

„Promieniowanie”, widok na wystawę

Wojciech Nowicki – kurator wystaw fotograficznych, pisarz, członek rady Miesiąca Fotografii w Krakowie. Opublikował m.in. Dno oka. Eseje o fotografii, Jerzy Lewczyński. Pamięć obrazu, Niepokoje Wilhelma von Blandowskiego; w przygotowaniu zbiór esejów poświęconych portretowi w fotografii. Kurator m.in. wystaw Jerzego Lewczyńskiego, Wilhelma von Blandowskiego, Michała Greima oraz współkurator wystawy Archiwum centralne (Miesiąc Fotografii w Krakowie 2009).

"Promieniowanie", widok na wystawę

„Promieniowanie”, widok na wystawę

"Promieniowanie", widok na wystawę

„Promieniowanie”, widok na wystawę

"Promieniowanie", widok na wystawę

„Promieniowanie”, widok na wystawę

"Promieniowanie", widok na wystawę

„Promieniowanie”, widok na wystawę

"Promieniowanie", widok na wystawę

„Promieniowanie”, widok na wystawę

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

WystawaPromieniowanie
MiejsceMuzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, wystawa w ramach 12. edycji Miesiąca Fotografii w Krakowie
Czas trwania15.05-15.06.2014
Kuratorka / KuratorWojciech Nowicki
FotografieStudio Luma, www.studioluma.pl
Strona internetowawww.photomonth.com
Indeks

Zobacz też