06.04.2014

„Podróże na Wschód i na Południe” Janka Simona w BWA Wrocław

„Podróże na Wschód i na Południe” Janka Simona w BWA Wrocław
Janek Simon, Rzeźby z Muzeum Człowieka w Paryżu odtworzone na podstawie rysunków Oskara Hansena i Lecha Kunki i wydrukowane na drukarce 3D domowej roboty, 2014

Janek Simon, Rzeźby z Muzeum Człowieka w Paryżu odtworzone na podstawie rysunków Oskara Hansena i Lecha Kunki i wydrukowane na drukarce 3D domowej roboty, 2014

Egzotyczne misje Janka Simona obejrzeć można podczas wiosennej wystawy w galerii Awangarda – BWA Wrocław. Od terapeutycznej rezydencji dla polskich artystów w mieście-utopii Auroville i absurdalnego Roku Polski na Madagaskarze, po nowe i projektowane dopiero realizacje artysty, który prowadzi nas śladami polskich podróżników, awanturników i fantastów: Beniowskiego, Ligi Morskiej Kolonialnej, Hansena i Kunki.

Janek Simon, "Podróże na Wschód i na Południe", BWA Wrocław, widok na wystawę

Janek Simon, Rzeźby z Muzeum Człowieka w Paryżu odtworzone na podstawie rysunków Oskara Hansena i Lecha Kunki i wydrukowane na drukarce 3D domowej roboty, 2014

W Polsce czyli gdzie? – chciałoby się zapytać mając w pamięci słynne „nigdzie” autora Ubu króla. Pytanie o miejsce Polski na globalnej mapie nasuwa się samo, kiedy dokonamy pobieżnego tylko przeglądu podróżniczych przedsięwzięć Janka Simona. Psycholog i socjolog z wykształcenia, zajmuje się sztuką od ponad dekady wykorzystując jej język do analizy współczesności i poszerzania granic osobistej niezależności.

Janek Simon, "Alaba Transfer", widok z wystawy "Podróże na Wschód i na Południe", BWA Wrocław

Janek Simon, widok z wystawy „Podróże na Wschód i na Południe”, BWA Wrocław

Janek Simon, "Podróże na Wschód i na Południe", BWA Wrocław, widok na wystawę

Janek Simon, „Podróże na Wschód i na Południe”, BWA Wrocław, widok na wystawę

Wystawa Podróże na Wschód i na Południe pokazuje „egzotyczne” przedsięwzięcia artysty-podróżnika, który od kilku lat zajmuje się zgłębianiem paradoksów związanych z przemierzaniem geograficznych dystansów i ujawnianych przez nie ekonomicznych i kulturowych przesunięć. Egzotyka w ujęciu Simona to rozciągliwa fantazja, w której projekt lokalnej, polskiej kondycji przegląda się w lustrze rzeczywistości ukształtowanej przez globalne procesy i sieci powiązań. Filtry dla tego obrazu tworzą odległość, niedostępność, brak wiedzy, kulturowe klisze i formaty – jak pisze na swoim blogu Simon „szok i prowokacja też wymagają jakiegoś kulturowego kapitału, jakiejś bazy, która musi być obecna, aby sztuka mogła funkcjonować w taki sposób”. Wyczulony szczególnie na badanie pozostałości kulturowego kolonializmu w swoich wariackich przedsięwzięciach (organizacja Roku Polskiego na Madagaskarze, czy realizacja nigeryjskiego remake’u Popiołu i Diamentu) Simon sprawdza, co w naszej kulturze posiada potencjał uniwersalizmu, zrozumiałego dla ludzi funkcjonujących w innym geograficznym kontekście. Jak uzyskana w ten sposób świadomość może pomóc zrozumieć nam świat i naszą własną w nim pozycję.

simon3

simon4

Podróże na Wschód i na Południe to okazja do przyjrzenia się nie tyle światu z dystansu, co raczej Polsce z odległości tamtych szoków kulturowych i szalonych wizji, w których dostrzec można pierwiastki dzisiejszych chorób społecznych: nacjonalistycznej ksenofobii, konsumpcjonizmu, postkolonialnego podziału świata na „pierwszy”, „drugi” i „trzeci”.

ssimon6

Wrocławska wystawa Simona podsumowuje dotychczasowe zainteresowanie artysty tą problematyką. W nowych edycjach zaprezentowane zostały znane produkcje z ostatnich lat takie jak: Rok Polski na Madagaskarze czy Misja Auropol (nowy montaż filmu o zorganizowanej przez artystę rezydencji dla polskich artystów w utopijnym mieście Auroville w Indiach).

Janek Simon, Rok Polski na Madagaskarze, 2006-2014, fragment instalacji

Janek Simon, „Rok Polski na Madagaskarze”, 2006-2014, (fragment instalacji)

Alang Transfer, 2014 (fragment instalacji)

Janek Simon, „Alang Transfer”, 2014 (fragment instalacji)

Na tym tle widzimy aktualne realizacje i dopiero zapowiadane przedsięwzięcia artysty takie jak Popiół i Diament w Nollywood. To zapowiedź filmu, który ma być zrealizowany w nigeryjskiej wytwórni filmowej przez tamtejszą gwiazdę reżyserii Nijiego Akkani. Będzie to historia o wojnie domowej w Biafrze, który powstać ma w oparciu o scenariusz słynnego filmu Andrzeja Wajdy.

Alang Transfer, 2014 (fragment instalacji)

Janek Simon, „Alang Transfer”, 2014 (fragment instalacji)

Na wystawie znalazły się również projekty eksplorujące ekonomiczne aspekty mapy świata. Alang Transfer to projekt zrealizowany w Indiach, skąd Simon przywiózł do Belgii z największego na świecie złomowiska statków kolekcję obrazów (wyniesionych z kajut, jakiś map ze ścian itd.) które następnie sprzedał na performatywnej aukcji w czasie otwarcia wystawy. Dochód z niej przeznaczony był na Goldex Poldex, prowadzoną wraz z Janem Sową krakowską galerię Simona. Na wystawie zobaczyć można powtórzenie tego transferu w formie instalacji. Alang Transfer – podobne działanie na bazie największego targu ze złomem elektronicznym w Afryce. Pozyskane tam przedmioty artysta próbował później włączać do obiegu ekonomicznego w Polsce na różne sposoby (przez rynek sztuki, Allegro, ale też otworzył stragan na Bałutach). Praca jest obecnie częścią stałej kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi.

W obu tych pracach zasadą działania Simona jest wyeksponowanie globalnego mechanizmu ekonomicznego przez ponowne wprowadzenie do obiegu rzeczy, które nasz „pierwszy świat” wyrzucił na śmietnik. Testuje przez to możliwości tworzenia znaczeń i kapitału symbolicznego wynikające z takiego przesunięcia.

Janek Simon, Niesamowite przygody pana Seven, 2014 (fragment instalacji)

Janek Simon, „Niesamowite przygody pana Seven”, 2014 (fragment instalacji)

Na wystawie została również pokazana praca, którą jako zapowiedź zaprezentowano klika lat temu w galerii Dizajn – BWA Wrocław, czyli brawurowe Niesamowite Przygody Pana Seven. Bazę dla wielokanałowej instalacji stanowi nagranie, które Simon zarejestrował w Indiach. Jego bohaterem jest mitoman opowiadający o swoim życiu w świecie fikcji – był przy zabójstwie Johna F. Kennedyego, zabił szwedzkiego premiera Olofa Palme, uratował tenisistkę Martinę Navratilovą przed samobójstwem itd. Wariacka fantazja na temat najbardziej fantastycznego życia łączący wątki pochodzące z różnych porządków kulturowych (historia, zachodnia popkultura, ale też mitologia indyjska) tworząc globalną przestrzeń uniwersalizmu. Film uzupełniają elementy found footage i animacje oraz obiekty, wykonane stosowaną ostatnio przez artystę metodą druku 3D, umożliwiającą odtwarzania fizycznych kształtów przedmiotów na podstawie danych wprowadzonych w miejscu oddalonym na nieograniczoną odległość.

Janek Simon,  Niesamowite przygody pana Seven, 2014 (fragment instalacji)

Janek Simon, „Niesamowite przygody pana Seven”, 2014 (fragment instalacji)

Techniką druku 3D Simon posłuży się również realizując na podstawie szkiców Oskara Hansena i Lecha Kunki rekonstrukcję artefaktów, z którymi artyści zetknęli się podczas pobytu w Paryżu w tamtejszym Muzeum Człowieka.

Janek Simon, Popiół i Diament w Nollywood, kadr z filmu, 2014

Janek Simon, „Popiół i Diament w Nollywood”, kadr z filmu, 2014

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaJanek Simon
WystawaPodróże na Wschód i na Południe
MiejsceBWA Wrocław, galeria Awangarda
Czas trwania7.03.-6.04.2014 r.
KuratorAnna Mituś
Strona internetowabwa.wroc.pl
Indeks

Zobacz też