29.08.2014

„Pełną gębą” Marca Fromma w BWA Zielona Góra

„Pełną gębą” Marca Fromma w BWA Zielona Góra
Marc Fromm, "Maeda with pet"

Marc Fromm, „Maeda with pet”

Marc Fromm swoje motywy czerpie z historii sztuki, codzienności i świata luksusowego shoppingu. Dlatego być może ma się uczucie, że jego figury, gesty i sceny już się gdzieś kiedyś widziało, ale spotkanie z nimi miało zupełnie inny kontekst. Jak np. deska do krojenia w formie przeskalowanego barwnego reliefu, przykuwającego spojrzenie górskim pejzażem z ośnieżonymi szczytami. Jak gdyby mimochodem ta idylla zostaje obustronnie zaburzona podwójnym whopperem i logiem znanej sieci fast food. Tę zasadę upiększania produktu znamy ze strategii marketingowych producentów gotowej żywności i związanej z tym estetyki. Uwodzicielska piękność (blondynka z długimi włosami w modnym ubraniu) i symbol społecznego statusu (zegarek) są tematem wertykalnego reliefu Rolex, pokrytego błyskotkami i masą perłową. Bilbordy i lightboxy były z pewnością tutaj wzorem. Inaczej w przypadku kapryśnie przeciągającego się fauna i towarzyszącego mu wypchanego pawia. Tutaj rzeźbiarza zainspirował Berberyjski Faun (200 p. n. e. ) z Monachijskiej Pinakoteki. Z tą różnicą, że bożek pól i lasów nie podlega już sile przyciągania ziemskiego, unosząc się swobodnie w powietrzu. Oglądający rzeźbę dookoła poddany jest dodatkowemu zaskoczeniu, odkrywając że dionizyjski stwór jest w środku pusty, z czym często mamy do czynienia w przypadku rzeźby średniowiecznej. Również zależny od materiału styl pracy wskazuje na obecność w sztuce Fromma tradycji rzeźbiarskiej, wyrosłej z powiązania rzemiosła ze sztuką.

Marc Fromm, "Faun"

Marc Fromm, „Faun”

Marc Fromm, "Frau Schwabe", "Annika"

Marc Fromm, „Frau Schwabe”, „Annika”

Marc Fromm, "Rolex de Luxe"

Marc Fromm, „Rolex de Luxe”

Urodzony w Langen (Hesja), ukończył po nauce stolarstwa studium rzeźby w drewnie w Bischofsheim, by następnie w latach 1999-2006 studiować rzeźbę w Wyższej Szkole Sztuki Burg Giebichenstein w Halle u prof. Berndta Göbla i Andrei Zumseil. Mieszkający od 10 lat w Halle artysta stawia solidność rzemiosła przed ulotną efektownością, próbując swobodę swoich prac przeciwstawić ich „ciężarowi kulturowemu”. Aby przezwyciężyć banalność codzienności, kultywuje etos pracy późnogotyckich snycerzy, odwzorowujących przelotność chwili i próbujących przeganiać diabła Belzebubem. Złoto, znalezione przedmioty i szlachetne materiały, wszystko to irytuje go i fascynuje zarazem. Powstałą w wyniku tego mieszankę można określić mianem Postpopu, wiernemu detalowi swoim naturalizmem a także tradycji, pielęgnującej drzeworyt. Rzeźby te spotyka z pewnością zróżnicowana opinia oglądających: piękno, śmierć, parodia czy krytyka konsumpcji?

Marc Dromm, "Pełną gębą", widok na wystawę

Marc Dromm, „Pełną gębą”, widok na wystawę

Marc Dromm, "Pełną gębą", widok na wystawę

Marc Dromm, „Pełną gębą”, widok na wystawę

Marc Dromm, "Pełną gębą", widok na wystawę

Marc Dromm, „Pełną gębą”, widok na wystawę

Marc Fromm, "Świńska głowa"

Marc Fromm, „Świńska głowa”

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaMarc Fromm
WystawaPełną gębą
MiejsceBWA Zielona Góra
Czas trwania1.08.-31.08.2014
Kuratorka / KuratorArmin Hauer
Strona internetowabwazg.pl
Indeks

Zobacz też