NR 11/2023
06.04.2016

„Najważniejsze jest zawsze niewidoczne” Jána Mančuški w Muzeum Sztuki

„Najważniejsze jest zawsze niewidoczne” Jána Mančuški w Muzeum Sztuki
Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Retrospektywna wystawa Jána Mančuški to pierwszy w Polsce kompleksowy przegląd twórczości jednego z najciekawszych czeskich artystów, podsumowanie jego poszukiwań twórczych, inspirowanych doświadczeniami konceptualizmu, a także pracą i pobytem w wielu miejscach na całym świecie.

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Mančuška (1972–2011) urodził się w Bratysławie, studiował w Pradze i USA, mieszkał w Berlinie. Zadebiutował na artystycznej scenie Pragi w 1990 roku, wraz z innymi członkami kolektywu Jeździec bez głowy – Josefem Bolfem, Janem Šerýchem i Tomášem Vaněkiem. Jego działania były swobodnie powiązane z lokalną specyfiką czechosłowackiego konceptualizmu, który reprezentowali tacy artyści, jak Stano Filko czy Jiří Kovanda. Tak, jak wcześniej twórcy grupy Pondělí (Poniedziałek), Mančuška utrzymywał, że jego artystyczna tożsamość wywodzi się z konstrukcji społeczno-kulturowej, która stoi w opozycji do leżącej u podstaw sztuki czeskiej tradycji surrealistycznej i romantycznej. Świadomie łączył także cechy sztuki powstałej przed i po upadku muru berlińskiego.

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Z czasem, w jego twórczości widoczne stały się dwa nurty. Z jednej strony, rozwijał sztukę postkonceptualną, w której interesował się językiem w procesie narracji dzieł literackich, sztuki wideo, performance i filmu. Z drugiej, fascynowały go same historie, często o wymiarze egzystencjalnym. Mančuška, oprócz artystycznej praktyki, zajmował się działaniami na polu teorii sztuki. Zgodnie ze swoimi poglądami, realizując wystawy, instalacje i performance w różnych krajach świata, artysta starał się uchwycić charakter konkretnego miejsca i zgromadzone w  nim doświadczenia historyczne.

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Celem wystawy Ján Mančuška. Najważniejsze zawsze jest niewidoczne jest retrospektywne, uporządkowane według chronologicznego klucza spojrzenie na sztukę artysty. Ekspozycja kładzie nacisk na precyzyjnie wyeksponowane lub odtworzone, intelektualnie i estetycznie wyrafinowane prace, z których wiele pochodzi z prestiżowych kolekcji sztuki.

Zwiedzający będą mieli okazję zobaczyć rysunki, studia i materiały artysty, a także przyjrzeć się rekonstrukcji post-konceptualnego miejsca pracy Mančuški, które jest alternatywą dla tradycyjnej pracowni artystycznej. Wystawie towarzyszyć będzie publikacja zawierająca wprowadzenie pióra kuratora wystawy, wybór z tekstów artysty oraz jego biografię artystyczną.

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Zostań naszym patronem_ką!

Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia w sztuce, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Od 2023 roku będziemy wyłącznie w internecie. Pomóż nam w robieniu SZUMU.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaJán Mančuška
WystawaNajważniejsze jest zawsze niewidoczne
MiejsceMuzeum Sztuki w Łodzi
Czas trwania26.02 – 24.04.2016
Kuratorka / KuratorVít Havránek
Strona internetowamsl.org.pl
Indeks

Zobacz też