SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 06.04.2016 5 min

„Najważniejsze jest zawsze niewidoczne” Jána Mančuški w Muzeum Sztuki

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy
Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Retrospektywna wystawa Jána Mančuški to pierwszy w Polsce kompleksowy przegląd twórczości jednego z najciekawszych czeskich artystów, podsumowanie jego poszukiwań twórczych, inspirowanych doświadczeniami konceptualizmu, a także pracą i pobytem w wielu miejscach na całym świecie.

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Mančuška (1972–2011) urodził się w Bratysławie, studiował w Pradze i USA, mieszkał w Berlinie. Zadebiutował na artystycznej scenie Pragi w 1990 roku, wraz z innymi członkami kolektywu Jeździec bez głowy – Josefem Bolfem, Janem Šerýchem i Tomášem Vaněkiem. Jego działania były swobodnie powiązane z lokalną specyfiką czechosłowackiego konceptualizmu, który reprezentowali tacy artyści, jak Stano Filko czy Jiří Kovanda. Tak, jak wcześniej twórcy grupy Pondělí (Poniedziałek), Mančuška utrzymywał, że jego artystyczna tożsamość wywodzi się z konstrukcji społeczno-kulturowej, która stoi w opozycji do leżącej u podstaw sztuki czeskiej tradycji surrealistycznej i romantycznej. Świadomie łączył także cechy sztuki powstałej przed i po upadku muru berlińskiego.

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Z czasem, w jego twórczości widoczne stały się dwa nurty. Z jednej strony, rozwijał sztukę postkonceptualną, w której interesował się językiem w procesie narracji dzieł literackich, sztuki wideo, performance i filmu. Z drugiej, fascynowały go same historie, często o wymiarze egzystencjalnym. Mančuška, oprócz artystycznej praktyki, zajmował się działaniami na polu teorii sztuki. Zgodnie ze swoimi poglądami, realizując wystawy, instalacje i performance w różnych krajach świata, artysta starał się uchwycić charakter konkretnego miejsca i zgromadzone w  nim doświadczenia historyczne.

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Celem wystawy Ján Mančuška. Najważniejsze zawsze jest niewidoczne jest retrospektywne, uporządkowane według chronologicznego klucza spojrzenie na sztukę artysty. Ekspozycja kładzie nacisk na precyzyjnie wyeksponowane lub odtworzone, intelektualnie i estetycznie wyrafinowane prace, z których wiele pochodzi z prestiżowych kolekcji sztuki.

Zwiedzający będą mieli okazję zobaczyć rysunki, studia i materiały artysty, a także przyjrzeć się rekonstrukcji post-konceptualnego miejsca pracy Mančuški, które jest alternatywą dla tradycyjnej pracowni artystycznej. Wystawie towarzyszyć będzie publikacja zawierająca wprowadzenie pióra kuratora wystawy, wybór z tekstów artysty oraz jego biografię artystyczną.

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Najważniejsze jest zawsze niewidoczne, widok wystawy

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Ján Mančuška
Wystawa
Najważniejsze jest zawsze niewidoczne
Miejsce
Muzeum Sztuki w Łodzi
Czas trwania
26.02 – 24.04.2016
Osoba kuratorska
Vít Havránek
Strona internetowa
msl.org.pl
Indeks
Ján Mančuška Muzeum Sztuki w Łodzi Vít Havránek

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
3
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
4
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski
5
Krytyka 27.06.2025

Szukając Kozyry. „Rewizja procesu Jezusa” w Narodowym Starym Teatrze i „Nie odwracaj wzroku” w MuFo

Portret Anna Pajęcka
6
Do zobaczenia 20.06.2025

23. Przegląd Sztuki SURVIVAL. „3s/8h”

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Najważniejsze jest zawsze niewidoczne” Jána Mančuški w Muzeum Sztuki — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności