NA DOBRY POCZĄTEK: wystawy, na które czekamy w 2015 roku

NA DOBRY POCZĄTEK: wystawy, na które czekamy w 2015 roku

2014 rok i podsumowania końcoworoczne za nami – najwyższa pora zastanowić się, jakie wystawy szykują się w nadchodzących miesiącach. Do jakich galerii i muzeów warto wybrać się w 2015 roku, na co czekamy z niecierpliwością i co może nas zaskoczyć? Poniżej prezentujemy wam krótki przegląd zapowiadających się ciekawie wystaw w polskich instytucjach sztuki. Nie są to oczywiście wszystkie planowane w tym roku wystawy, ale subiektywny wybór wydarzeń, o których wiemy już coś więcej. Do naszej rubryki postanowiliśmy dołączyć także podstawowe informacje o wystawach w tych instytucjach, które jeszcze nie przygotowały ich szczegółowych opisów. Mamy nadzieję, że wzbudzi to waszą ciekawość!

Andrzej Wróblewski

Andrzej Wróblewski, Szofer niebieski, 1948

Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa
Andrzej Wróblewski: Recto / Verso. 1948–1949, 1956–1957
12.02.2015 – 15.05.2015

Od punktu zerowego. Relacje geopolityczne od roku 1945

Julius Koller. Wystawa indywidualna
wrzesień 2015 – grudzień 2015

W 2014 roku zespół Muzeum Sztuki Nowoczesnej ustawił wysoko poprzeczkę i pewnie niełatwo będzie mu pobić sukces wystawy Marii Bartuszovej, Co widaćUstawień prywatności. Jedno z głównych wydarzeń planowanych w Muzeum w 2015 roku będzie wystawa Andrzeja Wróblewskiego i dopełniająca ją zbiorowa wystawa Gdyby dwa morza miały się stykać artystów z Bliskiego Wschodu, Indii i Ameryki Łacińskiej oraz z Europy . Twórczość Wróblewskiego święci od kilku lat triumfy popularności i jego nazwisko z pewnością będzie dla wabikiem dla szerokiej publiczności, nawet pomimo sporej konkurencji – jest to w końcu kolejna wystawa Wróblewskiego w ostatnich miesiącach (pokaz jego prac zorganizowała Fundacja Staraków, a obecnie zobaczyć je można także w galerii Art Stations, gdzie sąsiaduje z Lucem Tuymansem i René Daniëlsem), a przede wszystkim monumentalna monografia artysty Unikanie stanów pośrednich. Wystawa w MSN-ie jest jednak kolejnym etapem pracy Muzeum nad dorobkiem Wróblewskiego (po konferencji i zakupie prac do kolekcji), dlatego stawka wystawy wydaje się tym większa. Czy MSN-owi uda się zredefiniować i opowiedzieć na nowo dorobek Wróblewskiego tak, jak przed ponad dwudziestu laty zrobił to Jan Michalski?

Za kolejną przyciągającą uwagę wystawę można uznać Od punktu zerowego. Relacje geopolityczne od roku 1945 przygotowywaną przez Anselma Franke i skupiającą się na kwestii dekolonizacji i modernizacji państw pozaeuropejskich po II wojnie światowej. Ponadto, podobnie jak w roku poprzednim, MSN stawia na indywidualne prezentacje wybitnych artystów Europy Środkowo-Wschodniej – na wrzesień zapowiada się wystawa słowackiego konceptualisty Juliusa Kollera kuratorowana przez Kathrin Rhomberg.

Katarzyna Józefowicz, dywan czarno-biały, 1997 - 2000, technika własna, papier gazetowy, klej, wymiary zmienne, dzięki uprzejmości artystki

Katarzyna Józefowicz, Dywan czarno-biały, 1997 – 2000, technika własna, papier gazetowy, klej, wymiary zmienne, dzięki uprzejmości artystki

CSW Zamek Ujazdowski
Katarzyna Józefowicz, Habitat
16.01.–29.03.2015
kurator: Marek Goździewski

Nowy rok w Zamku Ujazdowskim zaczyna się z przytupem – już 16 stycznia otwiera się wystawa Katarzyny Józefowicz Habitat, która jest długo wyczekiwanym powrotem artystki. Józefowicz tworzy misterne prace z papieru, czasochłonne i wymagające benedyktyńskiej pracy. Habitat ma być podsumowaniem dorobku artystki – zobaczymy na niej prace z różnych okresów jej twórczości, a także nowe realizacje z lat 2012-2014. Zaledwie tydzień później w zamkowych salach otworzy się indywidualna wystawa kolejnej artystki i zarazem pionierki feminizmu w Polsce, Natalii LL (kur. Ewa Toniak). Nadwyżkę „kobiecą” zbalansuje w tym roku Stach Szabłowski, który przygotowuje wystawę Piotra Bosackiego w kwietniu i razem z Anną Miczko zbiorową wystawę Nieskończona ilość małp (artyści: Wim Delvoye, Omer Fast, Robert Kuśmirowski, Wojtek Pustoła, Jan Simon, Tino Sehgal)

Muzeum Sztuki w Łodzi, Widok na ekspozycję "Atlas nowoczesności" - na pierwszym planie praca Mirosława Bałki

Muzeum Sztuki w Łodzi, Widok na ekspozycję Atlas nowoczesności – na pierwszym planie praca Mirosława Bałki

Muzeum Sztuki, Łódź
Krzysztof Wodiczko. Sztuka parezji
26.06.–20.09.2015
kuratorka: Bożena Czubak

Wystawa Mirosława Bałki
29.11.2015 – marzec 2016
kuratorka: Maria Morzuch

Impuls dadaistyczny w sztuce dwudziestowiecznej. Prace z kolekcji Egidio Marzony
12.06.– 18.10.2015
kuratorzy: Paulina Kurc-Maj, Paweł Polit

Dla Muzeum Sztuki w Łodzi nowy rok to indywidualne wystawy artystów silnie związanych z tą instytucją – Krzysztofa Wodiczko i Mirosława Bałki. Wystawa tego pierwszego ma być próbą podsumowania jego wczesnej działalności z czasów współpracy z galerią Foksali i eksperymentów dźwiękowo-muzycznych. Trzonem wystawy będą prace z kolekcji MS. Podobnie szykująca się na koniec listopada wystawa Bałki krążyć będzie wokół początków jego drogi twórczej, nawiązując równocześnie do 30. rocznicy dyplomu artysty na warszawskiej ASP. Na pewno intrygującym akcentem programu MS w tym roku będzie wystawa C.T. Jaspera i Joanny Malinowskiej (kur. Michał Jachuła), którzy równolegle do wystawy w Łodzi będą przygotowywać swój pokaz w weneckim Pawilonie Polonia. Ofertę wakacyjną Muzeum Sztuki dopełni spektakularna wystawa prac dadaistów z kolekcji Egidio Marzony – do Łodzi ma przyjechać około 200 eksponatów (obiektów, obrazów, grafik, rysunków, rzeźb, druków i archiwaliów).

Agnieszka Brzeżańska, Ziemia rodzinna, 2014

Agnieszka Brzeżańska, Ziemia rodzinna, 2014

Muzeum Współczesne Wrocław
Ziemia
kuratorka: Sylwia Serafinowicz

Agnieszka Brzeżańska, Ziemia rodzinna
luty 2015
kuratorka: Anna Borowiec

Muzeum Współczesne Wrocław ma za sobą intensywny czas eksploracji i dowartościowywania historii wrocławskiego środowiska artystycznego. Za podsumowanie tej pracy można uznać wystawę o wrocławskiej awangardzie w Zachęcie, która planowana jest na pierwszą połowę czerwca. W samym zaś MWW zobaczymy dużo sztuki zagranicznej: w lutym szykuje się wystawa Ziemia, na której zobaczymy prace konceptualne powstałe od lat 50. do dziś. Na wystawie zobaczymy prace m.in. Jana Chwałczyka, Wandy Gołkowskiej, Jarosława Flicińskiego, Zdzisława Jurkiewicza, John’a Ltham, Natalii LL, Szymona Małeckiego, Roberta Smithsona i Nancy Holt. Jej dopełnieniem będzie wystawa Agnieszki Brzeżańskiej Ziemia rodzinna. Z kolei miesiąc później otworzy się wystawa Miękkie kody. Tendencje konceptualne w sztuce słowackiej kuratorowana przez Vladymira Beskida.

Karel Malich, Já a ten, jehož potkávám (počínající bolest hlavy), 1980, pastel, tempera, fot. Martin Polák

Karel Malich, Já a ten, jehož potkávám (počínající bolest hlavy), 1980, pastel, tempera, fot. Martin Polák

Galeria Art Stations, Stary Browar, Poznań
Druga jesień
13.03 – 31.05.2015
artyści: Imre Bak, Paul Chaney, Hubert Czerepok, Siri Hermansen, Tim Knowles, Karel Malich, Roman Signer, Rudolf Sikora, Oscar Tuazon
kuratorka: Agnieszka Pindera

Wystawa związana z tematem przyrody szykuje się nie tylko we Wrocławiu. Po trwającej aktualnie wystawie De.fi.cien.cy w galerii Art Stations otworzy się wystawa Druga jesień, poświęcona współczesnej praktyce ekologicznej i towarzyszącym im awangardowym działaniom artystycznym. Przygotowująca pokaz Agnieszka Pindera zamierza stworzyć przekrój historii myśli ekologicznej od lat 60. do dziś, posiłkując się charakterystycznymi dla danego okresu pracami. Na wystawie znajdziemy prace artystów działających w latach 60. i 70. (Karel Malich, Rudolf Sikora, Imre Bak), jak i tworzących w ostatniej dekadzie (Hubert Czerepok, Paul Chaney, Siri Hermansen, Tim Knowles, Oscar Tuazon). Głównym punktem wystawy będzie zaś prezentacja twórczości Czecha Karela Malicha, którego sztuka obraca się wokół pojęcia krajobrazu.

Akihisa Hirata, wstępna wizualizacja pracy Häm, 2014

Akihisa Hirata, wstępna wizualizacja pracy Häm, 2014

MOCAK, Kraków
Logiczna emocja. Współczesna sztuka japońska
13.02–26.04.2015
kuratorzy: Kenjiro Hosaka, Sabine Schaschl, Delfina Jałowik

Gender w sztuce
15.05.–27.09.2015
kuratorki: Delfina Jałowik, Maria Anna Potocka, Monika Kozioł

2015 rok w krakowskim MOCAKu zacznie się od obszernej wystawy artystów japońskich zorganizowana według problemu definicji sztuki w kraju kwitnącej wiśni. W tym samym dniu otworzy się indywidualna wystawa izraelskiego artysty Omera Fasta, składająca się z czterech instalacji wideo. Zwyczajowo najważniejszym wydarzeniem w MOCAK-u będzie kolejna odsłona jej naczelnego cyklu wystawienniczego. Po historii, ekonomii i zbrodni przyszedł czas na Gender w sztuce. Kto w niej wystąpi i jak zostanie omówione to kontrowersyjne w środowiskach konserwatywnych pojęcie, przekonamy się już wkrótce.

Douglas Gordon, Through a Looking Glass, 1999, instalacja wideo, dzięki uprzejmości Studio lost but found, Berlin

Douglas Gordon, Through a Looking Glass, 1999, instalacja wideo, dzięki uprzejmości Studio lost but found, Berlin

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Kanibalizm? O zawłaszczeniach w sztuce
marzec-maj 2015
kuratorka: Maria Brewińska

W tym roku emocji w Zachęcie nie zabraknie – w końcu małymi kroczkami zbliża się weneckie Biennale i otwarcie Pawilonu Polonia, a w październiku odbędą się organizowane co dwa lata Spojrzenia. Gdy zakończą się spektakularne wystawy przygotowane przez Andę Rottenberg, salami Zachęty zawładnie Maria Brewińska, która postanowiła zmierzyć się z ciągle aktualnym problemem kopii i oryginału w sztuce. Na przykładzie prac z różnych epok (od lat 70. do czasów współczesnych) goście galerii będą mogli zapoznać się ze strategią appropration art i wynikającymi z niej problemami zarzutów o przywłaszczenie prac i granicy wolności artysty.

Filippo Berta: Homo Homini Lupus, 2011, kadr wideo

Filippo Berta, Homo Homini Lupus, 2011, kadr wideo

Gdańska Galeria Miejska
Who Makes Europe
16.01-01.03.2015
kurator: Susanne Hinrichs

Już w przyszłym tygodniu, 16 stycznia, w Gdańskiej Galerii Miejskiej otwiera się duża wystawa Who Makes Europe poświęcona tematowi tożsamości Europejczyków, jej korzeniom i specyfice, nieraz problematycznej i trudnej do określenia. Kluczowym tematem będzie tu także Unia Europejska – czy przynależność do Unii musi być warunkowana wyparciem się narodowej tożsamości każdego z jej członków? Odpowiedzi na to pytanie podejmie się niemiecka kuratorka Susanne Hinrichs, która zaprosiła do Gdańska 25 artystów z Niemiec, Czech, Hiszpanii, Francji, Rumunii, Holandii, Portugalii a także z Polski (Dorota Nieznalska, Andrzej Wasilewski czy Krzysztof Wróblewski).

Nowy Sącz, galeria BWA Sokół

Nowy Sącz, galeria BWA Sokół

BWA Sokół, Nowy Sącz
Czarodziejska góra
3.07- 23.08.2015
kuratorka: Magdalena Ujma

Austeria
30.10-13.12.2015
kuratorki: Anna Smolak, Raluca Voinea

BWA Sokół w nowym roku nie obniża poprzeczki i już szykuje wystawę Katarzyny Krakowiak (otwarcie 23 stycznia). Jednak jako najciekawsze wydarzenia w BWA zapowiadają się dwie wystawy zbiorowe: Czarodziejska góraAusteria. Pierwsza z nich, przygotowywana przez Magdę Ujmę, ma pokazywać dawne i obecne społeczne wyobrażenia na temat gór. Druga, zorganizowana we współpracy z rumuńskim oddziałem Tranzit.org, będzie prezentacją artystów środkowo-europejskich. Każda z nich odnosi się do specyfiki miejsca, w którym położona jest galeria – galicyjskiego Nowego Sącza.

Roland Wirtz, z cyklu Immediatus: 15.02.2006, Stadion Olimpijski, Berlin, dzięki uprzejmości galerii brot.undspiele w Berlinie

Roland Wirtz, z cyklu Immediatus: 15.02.2006, Stadion Olimpijski, Berlin, dzięki uprzejmości galerii brot.undspiele w Berlinie

Galeria Bunkier Sztuki, Kraków
Roland Wirtz, Immediatus
18.03.–3.05.2015
kurator: Krzysztof Siatka

Po zwycięstwie Magdaleny Ziółkowskiej w konkursie na dyrektorkę Bunkra Sztuki wszyscy z niecierpliwością czekamy na nowe wydarzenia i zmiany w tej instytucji. Zanim jednak to nastąpi, w Bunkrze zobaczymy wystawy będące dokończeniem rozpoczętych już projektów i wystawy zaplanowane jeszcze przed zmianą dyrekcji. W lutym w Bunkrze odbędzie się wystawa, będąca rezultatem warsztatów Odczarowanie metody twórczej, które w zeszłym roku organizowała Ewa Tatar. Miesiąc po niej otwiera się wystawa fotografa Rolanda Wirtza kuratorowana przez Krzysztofa Siatkę. Wirtz specjalizuje się w pozytywowej fotografii wielkoformatowej, za temat obierając często procesy transformacyjne i symbole zwrotnych momentów w historii. Na wystawie w Krakowie istotnym wątkiem mają być uwarunkowania lokalne, w tym także samo miejsce goszczące artystę – modernistyczny budynek Bunkra. Świeżym powiewem w galerii będzie za to międzynarodowa wystawa szykująca się na końcówkę listopada. Realizowana wspólnie z Centrum Sztuki Współczesnej w Wilnie, będzie częścią XII Triennale Bałtyckiego.

Nicola Samori, "Il Male della Pietra", 2014, onyks, stal

Nicola Samori, Il Male della Pietra, 2014, onyks, stal

Trafostacja Sztuki, Szczecin
Nicola Samori, Religo
18 stycznia-22 marca 2015
kuratorka: Marie-Eve Lafontaine

W styczniu w Trafostacji Sztuki zobaczymy podniosłe prace włoskiego artysty Nicola Samoriego inspirowane estetyką sztuki renesansowej i teatralnością baroku. Samori wykonuje rzeźby w brązie i marmurze oraz obrazy o klasycznej kompozycji. W treści są one dedykowane kwestiom religijności i wiary w świecie współczesnym. Dla Trafostacji Samori wykona instalację site-specific w głównym holu, jego prace znajdą się także w sąsiadującym z Trafostacją kościele pod wezwaniem Św. Jana Ewangelisty.

Artur Żmijewski, Wybór akwareli, 2013

Artur Żmijewski, Wybór akwareli, 2013

Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
Artur Żmijewski, Prace warsztatowe
26.02-5.04.2015
kurator: Adam Mazur

Na wystawie pokazane zostaną prace artysty z ostatnich dwóch lat. Przede wszystkim nowe filmy, ale także obiekty oraz prace na papierze tworzone przez więźniarki Zakładu Karnego w Białołęce, gdzie Żmijewski prowadził serie warsztatów. Wystawa Żmijewskiego w PGS-ie jest nieprzypadkowa. W tym roku w instytucji będzie można zobaczyć m.in. wystawy Katarzyny Kozyry (kuratorowaną przez Hankę Wróblewską) i Doroty Nieznalskiej.

BWA Tarnów, fot. Grzegorz Powroźnik

BWA Tarnów, fot. Grzegorz Powroźnik

BWA Tarnów
Ars moriendi/Sztuka umierania
26.03-3.05.2015
kurator: Przemysław Chodań
Artyści: Przemysław Branas, Justyna Górowska, Aneta Grzeszykowska, Magda Hueckel, Honorata Martin, Zbigniew Libera, Zuzanna Janin, Anna Orlikowska, Andrzej Wasilewski, Laura Pawela, Paweł Susid oraz zbiory przedmiotów funeralnych sztuki dawnej tarnowskiego kolekcjonera Bogdana Steinhoffa.

Tarnowskie BWA trzyma się ściśle swojej specjalizacji i na 2015 rok planuje szereg wystaw związanych z rejonem dawnej Galicji. W styczniu w galerii otworzy się wystawa Mit Galicji, pokazywana wcześniej w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie, a w następnych miesiącach odbędzie się pokaz prac tarnowskich artystów należących do ZPAP i wystawa prac Jarosława Modzelewskiego z kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej. Przyciągać uwagę może za to zbiorowa wystawa Sztuka umierania przygotowana przez Przemysława Chodania oraz prezentacja prac czeskiego duetu fotografów Lukasa Jasanský i Martina Poláka (Kościoły, kościoły, maj-czerwiec).

Ivo Nikić, materiały prasowe BWA Zielona Góa

Ivo Nikić, materiały prasowe BWA Zielona Góra

BWA Zielona Góra
Ivo Nikić, Efekt domina

kurator: Konrad Schiller

Sławomir Zbiok Czajkowski, I read when I look at pictures
styczeń 2015

BWA – 50 lat
kuratorka: Marta Gendera

W 2015 roku zielonogórskie BWA będzie żyło przede wszystkim wystawami indywidualnymi (w tym miesiącu szykuje się wystawa Ivo Nikić i Zbioka, po niej zobaczymy, między innymi, Piotra Łakomego, Annę Kuterę czy Agnieszkę Grodzińską) ale także jubileuszem 50-lecia istnienia galerii. Nie ukrywamy, że mamy nadzieję na relację z szampańskiej zabawy (i wystawy!) jubileuszowej na blogu dyrektora tej instytucji, Wojtka Kozłowskiego.

Mateusz Choróbski, The Draught, 2013

Mateusz Choróbski, The Draught, 2013

Galeria Arsenał, Białystok
Promessa Ukraina
21.08 – 27.09.2015
kurator: Monika Szewczyk

35 works
28.08 – 15.10.2015
kurator: Siergiej Szabohin

Wysunięty na wschód białostocki Arsenał niezmiennie podejmuje się prezentacji sztuki państw tego regionu Europy oraz pozycjonuje się w roli pośrednika pomiędzy kulturą zachodnią i wschodnią. W tym roku, oprócz wielu wystaw indywidualnych (w Arsenale swoje prace pokażą m.in Konrad Kuzyszyn, Justyna Kisielewska, Mateusz Choróbski, Robert Kuśmirowski, Andrzej Dworakowski, Agnieszka Polska i Tymek Borowski) otworzą się tutaj takie wystawy jak Promessa Ukraina i  35 works kuratorowana przez Siergieja Szabohina. Obie z nich są częścią programu Wschód kultury.

Damien Hirst, "Nowa religia", gabinet, 2014

Damien Hirst, Nowa religia, gabinet, 2014

CSW Łaźnia, Gdańsk
Damien Hirst, Nowa religia
wystawa w ramach programu Art+Science Meeting 2015
24.07-27.09.2015
Kurator: Paul Stopler

Wystawa Damiena Hirsta w Polsce? Tak, dokładnie w wakacje do Gdańska zawita jeden z najlepiej rozpoznanych artystów sztuki współczesnej. Jego wystawa indywidualna jest planowana w ramach dorocznego festiwalu Art+Science Meeting, prowadzonego niezmiennie przez Ryszarda W. Kluszczyńskiego. Gwiazda zeszłorocznej edycji był Stelarc, artysta ważny, lecz interesujący obecnie głównie dla fetyszystów sztuki robotycznej – w porównaniu z nim Hirst wydaje się miłą odmianą. W CSW Łaźnia zostanie zaprezentowany jego projekt Nowa religia poświęcony obawie przed śmiercią, która łączy się równocześnie z jej pragnieniem. Tak pojęta śmiertelność jest według artysty głównym fundamentem wiary w religię i naukę. Tematy dla Hirsta klasyczne, aczkolwiek w Polsce nie widziane.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też