15.05.2015

„Miękkie kody. Tendencje konceptualne w sztuce słowackiej” w Muzeum Współczesnym Wrocław

„Miękkie kody. Tendencje konceptualne w sztuce słowackiej” w Muzeum Współczesnym Wrocław
2. Pavla Sceranková, Wprowadzanie. Wyprowadzanie, 2007, dzięki uprzejmości Drdova Gallery, Praga, © Drdova Gallery, Prague

Pavla Sceranková, Wprowadzanie. Wyprowadzanie, 2007, dzięki uprzejmości Drdova Gallery, Praga, © Drdova Gallery, Prague

Wystawa Miękkie kody. Tendencje konceptualne w sztuce słowackiej skupia się na jednej z kluczowych tendencji słowackiej sztuki współczesnej i nowoczesnej – działaniach konceptualnych i postkonceptualnych na przestrzeni ostatnich pięciu dekad w sztuce wizualnej na Słowacji, począwszy od lat 60. do współczesności.

Widok wystawy: prace Rudolfa Sikory,  Autostrada … (dzień? noc?), 1981; Z cyklu * → † (niezidentyfikowana przestrzeń), 1980;  Nie! Nie! Tak?, 1980, dzięki uprzejmości Roman Fecik Gallery, Bratisława, fot. Małgorzata Kujda, © Muzeum Współczesne Wrocław

Widok wystawy: prace Rudolfa Sikory, Autostrada … (dzień? noc?), 1981; Z cyklu * → † (niezidentyfikowana przestrzeń), 1980; Nie! Nie! Tak?, 1980, dzięki uprzejmości Roman Fecik Gallery, Bratisława

Viktor Frešo, Bez tytułu, 2012, fot. Małgorzata Kujda, © Muzeum Współczesne Wrocław

Viktor Frešo, Bez tytułu, 2012

Radykalna zmiana w rozwoju sztuki słowackiej przyszła w połowie lat 60. (konceptualizm, sztuka ziemi, sztuka tekstu, manifestacje, performance, fotodokumentacja). Nurt konceptualny, który pojawił się na Słowacji w latach 60., formułował bardzo radykalną krytykę obrazu. Wystawa prezentować będzie silny wpływ nowych pomysłów, nowych nieikonicznych postaw, odkrywających nowe sposoby kodowania, nowe obszary mediów i intermediów, z których wyłania się nowa sztuka i nowy język antysztuki.

8. Widok wystawy: Roman Ondák, Opór, 2006;  Július Koller, Stół do ping-ponga, 1990, kolekcja Słowackiej Galerii Narodowej, Bratysława, fot. Małgorzata Kujda, © Muzeum Współczesne Wrocław

Widok wystawy: Roman Ondák, Opór, 2006; Július Koller, Stół do ping-ponga, 1990, kolekcja Słowackiej Galerii Narodowej, Bratysława

Marek Kvetan, Blask, 2014, fot. Małgorzata Kujda, © Muzeum Współczesne Wrocław

Marek Kvetan, Blask, 2014

Jednocześnie ujawniać będzie także różne polityczne i społeczne konteksty, w jakich pojawiła się sztuka konceptualna w poprzednim ustroju (jako alternatywna, nieoficjalna scena) oraz ukazywać kontynuację i redefinicję tej postawy po politycznej zmianie po roku 1989.

Widok wystawy: Jozef Jankovič, Pajęczyna, 1967 , kolekcja Słowackiej Galerii Narodowej, Bratysława; grupa XYZ (Milan Tittel, Matej Gavula), Ropa, 2005, fot. Małgorzata Kujda, © Muzeum Współczesne Wrocław

Widok wystawy: Jozef Jankovič, Pajęczyna, 1967 , kolekcja Słowackiej Galerii Narodowej, Bratysława; grupa XYZ (Milan Tittel, Matej Gavula), Ropa, 2005

Marko Blažo, Złote dłonie, 2002, fot. Małgorzata Kujda, © Muzeum Współczesne Wrocław

Marko Blažo, Złote dłonie, 2002

 

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaMarko Blažo, Cyril Blažo /Martin Kochan, Petra Feriancová, Stano Filko, Viktor Frešo, Aneta Mona Chisa /Lucia Tkáčová, Jozef Jankovič, Július Koller, Marek Kvetan, Denisa Lehocká, Roman Ondák, Boris Ondreička, Pavla Sceranková, Rudolf Sikora, Dezider Tóth, Jaro Varga, Ján Vasilko, grupa XYZ
WystawaMiękkie kody. Tendencje konceptualne w sztuce słowackiej
MiejsceMuzeum Współczesne Wrocław
Czas trwania20.3.2015-18.5.2015
KuratorVladimir Beskid
Fotografiefot. Małgorzata Kujda © Muzeum Współczesne Wrocław
Strona internetowamuzeumwspolczesne.pl
Indeks

Zobacz też