17.08.2016

„Martwa natura. Portret psychologiczny” Olgi Kisselevy w MOCAK-u

„Martwa natura. Portret psychologiczny” Olgi Kisselevy w MOCAK-u
Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Na wystawie zostaną zaprezentowane dwie serie fotograficzno-tekstowe. Zdjęcia przedstawiają starannie zaaranżowane produkty spożywcze i przedmioty codziennego użytku. Seria Nie-rozmaite historie przypomina tradycyjne martwe natury, natomiast prace z cyklu Hiper-rzeczywistość to kompozycje otwarte. Przekaz fotograficzny w obu przypadkach uzupełniają teksty szukające w przedmiotach symbolicznych odniesień do psychiki osób, które je kupiły lub ukradły. Rzeczy stają się podstawą do diagnozy psychologiczno-socjologicznej.

Olga Kisseleva, z cyklu Hiper-rzeczywistość, fotografia, 2014, 100 × 150 cm, Kolekcja MOCAK-u

Olga Kisseleva, z cyklu Hiper-rzeczywistość, fotografia, 2014, 100 × 150 cm, Kolekcja MOCAK-u

Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Seria Nie-rozmaite historie składa się z trzech elementów: słownika, opowiadań oraz fotografii. Punktem wyjścia i kluczem do zrozumienia całości jest słownik, przygotowany przez artystkę we współpracy z badaczami nauk humanistycznych, opisujący współczesne symbole – na przykład melon to znak przyjaźni, jabłko – piękna, kogut – bezczelności. Kolejnym krokiem było spisanie przez Hélènę Villovitch krótkich historii z życia Olgi Kisselevy. Ostatni etap to wykonanie zdjęć. Podstawą wyboru fotografowanych produktów stał się opracowany na początku słownik. Każde z opowiadań zostało zilustrowane układem przedmiotów, których znaczenie – przyjaźń, piękno, bezczelność – pojawiło się w tekście. Praca pokazuje, że rzeczy oprócz funkcji użytkowej przywołują określone emocje i mogą być odzwierciedleniem relacji międzyludzkich oraz cech charakteru.

Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Olga Kisseleva, z cyklu Hiper-rzeczywistość, fotografia, 2014, 100 × 150 cm, Kolekcja MOCAK-u

Olga Kisseleva, z cyklu Hiper-rzeczywistość, fotografia, 2014, 100 × 150 cm, Kolekcja MOCAK-u

Prace z cyklu Hiper-rzeczywistość to kompozycje złożone z towarów skradzionych w supermarkecie. Artystka uzyskała zgodę na dokumentację zawartości siatek zarekwirowanych przez ochronę sklepu. Ułożone na barwnym tle produkty posłużyły jako podstawa do stworzenia profilu psychologicznego osoby, która próbowała je ukraść. Przygotowujący analizę socjolog nie wiedział, że ma do czynienia ze złodziejem. Okazuje się, że największym zainteresowaniem wcale nie cieszyły się artykuły pierwszej potrzeby, ale towary, których chęć posiadania została wykreowana przez media.

Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

Olga Kisseleva, Martwa natura. Portret psychologiczny, widok wystawy, fot. Rafał Sosin

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaOlga Kisseleva
WystawaMartwa natura. Portret psychologiczny
MiejsceMuzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
Czas trwania24.06-25.09.2016
KuratorAgnieszka Sachar
Strona internetowawww.mocak.pl
Indeks

Zobacz też