01.04.2016

„Kontrola jakości i weryfikacja standardu” Marleny Kudlickiej w MWW

„Kontrola jakości i weryfikacja standardu” Marleny Kudlickiej w MWW
Kontrola jakości i weryfikacja standardu, widok wystawy, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

Kontrola jakości i weryfikacja standardu, widok wystawy, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

„Interesuje mnie pytanie: Jaka tolerancja precyzji jest dopuszczalna przy transformowaniu myśli w fizyczny kształt?” – Marlena Kudlicka, 2012

Konstruktywistyczna sztuka Marleny Kudlickiej rozgrywa się na kilku intertekstualnych polach: języka i jego typograficznego obrazu; rysunku technicznego i humanistycznej spekulacji, mechanicznie reprodukowanej koncepcji i doświadczalnie korygowanej formy. Metalowe rzeźby artystki powstają w ślusarskim warsztacie, który jest miejscem mentalnego i fizycznego rozwijania kształtów.

Na pierwszym planie: Marlena Kudlicka, made of iron and celuloid/focus, rzeźba 2012; w tle: a divided dot. review, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, po prawej: a divided dot sculptural collage No. 4, malowana stal, szkło 2014; dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Na pierwszym planie: Marlena Kudlicka, made of iron and celuloid/focus, rzeźba 2012; w tle: a divided dot. review, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, po prawej: a divided dot sculptural collage No. 4, malowana stal, szkło 2014; dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Marlena Kudlicka, a divided dot, diagram, druk, 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

Marlena Kudlicka, a divided dot, diagram, druk, 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

Marlena Kudlicka, unprotected 0 fig.4”, rzeźba, 2016, w tle: unprotected 0 / ingredients fig.4, kolaż 2015; dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

Marlena Kudlicka, unprotected 0 fig.4, rzeźba, 2016, w tle: unprotected 0 / ingredients fig.4, kolaż 2015; dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

Nie chodzi tu jednak o „maszynizm”, lecz – przywołując słowa Władysława Strzemińskiego – o najważniejsze cechy aktu twórczego – „o proces stawania się, nawarstwiania dzieła sztuki” (…). W powstawaniu kształtu bierze udział nie tylko koncepcja autorki, ale także błąd – odstępstwo od pierwotnego zamiaru, które wynika zarówno z nieprzewidywalności aktu twórczego, jak i z dopuszczalnego zakresu błędu narzędzi pomiarowych czy wykonawczych, ustalonego w ramach ich kalibracji i standaryzacji. Refleksja o błędzie jest źródłem ostatnich cykli prac artystki z lat 2014–2015: „Protocol of error on.e”, „a divided dot”, „unprotected 0”.

Od lewej: Stanisław Dróżdż, bez tytułu, 1973; Stanisław Dróżdż, bez tytułu, 1974; Marlena Kudlicka, a divided dot. folder, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Od lewej: Stanisław Dróżdż, bez tytułu, 1973; Stanisław Dróżdż, bez tytułu, 1974; Marlena Kudlicka, a divided dot. folder, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Marlena Kudlicka, a divided dot. folder, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Marlena Kudlicka, a divided dot. folder, kompozycja rzeźbiarska na ścianie 2014, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Językowe spekulacje w sztuce Kudlickiej, która z punktów, liter, cyfr i słów tworzy lingwistyczną gramatykę przestrzeni, bliskie są myśleniu Stanisława Dróżdża i jego pojęciokształtom. Z tego też względu wystawa Marleny Kudlickiej dedykowana jest patronowi muzeum.

Marlena Kudlicka, unprotected 0 fig.2, rzeźba 2015, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

Marlena Kudlicka, unprotected 0 fig.2, rzeźba 2015, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław, 2016

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaMarlena Kudlicka
WystawaKontrola jakości i weryfikacja standardu
MiejsceMWW - Muzeum Współczesne Wrocław
Czas trwania19.02 - 16.05.2016
KuratorDorota Monkiewicz
FotografieArkadiusz Wołek
Strona internetowamuzeumwspolczesne.pl
Indeks

Zobacz też