„Każdy dla kogoś jest nikim” – kolekcja Grażyny Kulczyk w Madrycie

Wystawa Każdy dla kogoś jest nikim jest pierwszą tak obszerną prezentacją kolekcji Grażyny Kulczyk za granicą. Na prezentację składa się ponad 100 dzieł autorstwa 57 artystów polskich i zagranicznych. Fundacja Santander w swojej galerii, poza stałą ekspozycją kolekcji własnej, co roku organizuje wystawy prywatnych zbiorów najważniejszych światowych kolekcjonerów. Grażyna Kulczyk jest pierwszą osobą z tej części Europy zaproszoną przez Fundację do współpracy.
Kolekcja Grażyny Kulczyk jest zapisem dialogu polskich artystów XX i XXI wieku z artystami i nurtami artystycznymi na świecie. Ten profil zbiorów odzwierciedla wystawa w Madrycie. „Społeczna i kulturalna sytuacja Polski w latach 1945-1989 była radykalnie różna od tej na Zachodzie. Idee artystyczne interpretowano wtedy z perspektywy prywatnej i lokalnej, dopiero nowa rzeczywistość polityczna po 1989 zmieniła sposób wpisywania prac w kontekst sztuki międzynarodowej. Niniejsza wystawa łączy artystów pracujących w skrajnie różnej sytuacji politycznej, pokazując, że twórczość nie zna granic” – pisze w katalogu kurator, Timothy Persons.

Olafur Eliasson, „Abstract Afterimage Star” (2008), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo
![5_fot. Andrés Valentín Gamazo VALIE EXPORT, „Die un-endliche/-ähnliche Melodie der Stränge [The un-ending/-ique melody of cords]” (1998), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2014/03/SZUM-20140313-18-231-420x280.jpg)
VALIE EXPORT, „Die un-endliche/-ähnliche Melodie der Stränge [The un-ending/-ique melody of cords]” (1998), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo
![6_fot. Andrés Valentín Gamazo Alina Szapocznikow „Bouches en marche [Kroczące usta]” (1966); w tle: Alina Szapocznikow „Autoportret – Zielnik” (1971), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2014/03/SZUM-20140313-18-24-420x629.jpg)
Alina Szapocznikow „Bouches en marche [Kroczące usta]” (1966); w tle: Alina Szapocznikow „Autoportret – Zielnik” (1971), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo

Po lewej: Annette Messager “Trois fusils” (2007), po prawej: Jenny Holzer “Right Hand 0147-03-CID259-61195 blue white” (2007), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Bartek Buśko

Andrzej Wróblewski “Matka z zabitym dzieckiem” (1949), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Oscar H Espinosa
Grupą prac łączących te dwie ścieżki są dzieła dotykające problemu zbiorowej pamięci. Prace Andrzeja Wróblewskiego, Mirosława Bałki, Huberta Czerepoka w dialogu z obrazami Jenny Holzer i Anselmem Kieferem pokazują spektrum zagadnień podejmowanych przez artystów na całym świecie.
Osadzenie polskiej sztuki w międzynarodowym kontekście jest od lat jedną z najważniejszych kolekcjonerskich motywacji Grażyny Kulczyk. Jak twierdzi kurator: „wybór i zestawienie ze sobą prac tak odległych od siebie geograficznie i artystycznie podkreśla wyjątkowość i głębię kolekcji Grażyny Kulczyk. Wystawa oferuje osobistą perspektywę na to, jak istotna była Polska dla kształtowania się myśli konceptualnej. Przypomina też, że sztuka jest językiem uniwersalnym, otwartym oknem, przez które można patrzeć w obie strony.”

7. Hubert Czerepok „Not Only Good Comes from Above” (2009), Kolekcja Grażyny Kulczyk, fot. Andrés Valentín Gamazo
Wystawie towarzyszy katalog, w którym znalazły się wstęp autorstwa Grażyny Kulczyk, tekst kuratora wystawy, Timothy’ego Personsa oraz esej, będący zapisem korespondencji między dwójką historyków sztuki: Andą Rottenberg i Julianem Heynen. Celem tekstu jest przybliżenie czytelnikom i odbiorcom wystawy kontekstu historyczno-artystycznego Kolekcji Grażyny Kulczyk.
Przypisy
Stopka
- Wystawa
- Każdy dla kogoś jest nikim
- Miejsce
- Santander Art Gallery, Madryt
- Czas trwania
- 15.02.2014 - 15.06.2014
- Strona internetowa
- artstationsfoundation.com