SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 44/2025 Do zobaczenia 04.11.2025 5 min

„Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu” Małgorzaty Kalińskiej w Galerii Sztuki w Legnicy

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Małgorzata Kalińska, „Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu”, widok wystawy, fot. Małgorzata Banaszkiewicz, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki w Legnicy

intro

Skład chemiczny naszej krwi jest jest pokrewny składowi chemicznemu morza z początków świata, morza, z którego pierwsze żywe komórki i pierwsze wielokomórkowce czerpały tlen i inne elementy potrzebne do życia.

Kalińska kreuje swoje nowe dzieła z dwóch typów form na styku powierzchni organizmu, przestrzeni, której dotyka, oraz ikonicznego malarstwa pejzażowego. W efekcie jawi się horyzont jako pierwotny i osobisty wymiar landscape’u, zaobserwowany przez malarkę.

Obecność pejzażu

Artystka w Galerii Sztuki w Legnicy eksponuje ikoniczne malarstwo pejzażowe, fotografię, oraz wielkoformatową luminescencyjną instalację. Jej premierowe prace związane są kosmogenezą, w szczególności z ewolucją świata „tu i teraz”, czyli lokalną sytuacją środowiska naturalnego, domowego, społeczno-ekonomicznego. Wyraża ona troskę i krytycznie odwołuje się do sytuacji na pomorzu przednim, gdzie w obszarze jej zamieszkania powstają farmy fotowoltaiczne.

Małgorzata Kalińska, „Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu”, widok wystawy, fot. Małgorzata Banaszkiewicz, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki w Legnicy
Małgorzata Kalińska, „Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu”, widok wystawy, fot. Małgorzata Banaszkiewicz, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki w Legnicy
Małgorzata Kalińska, „Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu”, widok wystawy, fot. Małgorzata Banaszkiewicz, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki w Legnicy

Artystka w manifeście odsłania i sygnalizuje wielowymiarowy na globalną skalę problem zagrożenia dla środowiska i lokalnej społeczności. W swoich realizacjach odwołuje się do surowca – ziemi, w kontekście żywej przestrzeni, wielofunkcyjnego domu-pracowni, gdzie organizuje wydarzenia kulturalne.

Pierwszą część ekspozycji stanowi cykl obrazów i fotografii. Uwidaczniają one jej związek z pejzażem Pomorza. Wielkoformatowe płótna są efektem wynikającym z wielu lat pracy w pracowni z widokiem na okolicę. Dzieła te pozwalają na odpoczynek, skupienie, kreatywność, wrażliwość na zjawiska zewnętrzne. Fotografie dokumentują brutalną degradację terenu zamieszkania, są śladem tego w jaki sposób oszukiwana jest mniejsza społeczność. Druga część wystawy to wielkoformatowa instalacja wykonana z naturalnych pigmentów oddających światło tylko przy zgaszonym świetle. Jest wyobrażeniem ziemi w jej mikro planetarnej skali kosmosu i zarazem szerszej perspektywie błękitnej planety.

Horyzont ciała

Arendt w II poł. XX w. napisała esej Podbój kosmosu i ranga człowieka. Uznała, że technologia deprecjonuje człowieka i oddala ludzi od siebie, pozostawiając jednostki samym sobie, wręcz samotniczej niewoli. Uważała, że nauka stoi wobec człowieka i odrzuca jego pozazmysłowy charakter poznania. W Kondycji ludzkiej Arendt dumnie opisuje człowieka jako twórcę nieboskłonu – nowych ciał niebieskich-satelitów, ale przekonana jest, że to Ziemia jest samą kwintesencją kondycji ludzkiej. Brak scalenia/zapętlenia z Ziemią to zerwanie więzi z naturą. Archimedes starał się spojrzeć na Ziemię jak na „obiektywną rzeczywistość”. Arendt przypisuje człowiekowi naturę zdolną do przemieniania świata według jego wolnej woli, z której wywodzi się tzw. ludzka wolność. Gdy owy organizm podporządkuje sobie ziemskie zjawiska dokona „wyobcowania z ziemi”. „Człowiek utracił pojęcie obiektywności świata przyrodniczego i w swej pogoni za »obiektywną rzeczywistością« odkrył nagle, że zawsze »napotyka tylko samego siebie«”, jak komentuje Heisenberg, na którego powoływała się Arendt. Przypatrujemy się alienacji ze świata, schyłkowi wolności człowieka albo organizmu, który już zmienił swój charakter w kontekście symbiocenu albo kierunku kosmologii odgórnej traktującej na poziomie kwantowym wszechświat jako bioprzyjazny.

Małgorzata Kalińska, „Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu”, widok wystawy, fot. Małgorzata Banaszkiewicz, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki w Legnicy
Małgorzata Kalińska, „Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu”, widok wystawy, fot. Małgorzata Banaszkiewicz, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki w Legnicy
Małgorzata Kalińska, „Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu”, widok wystawy, fot. Małgorzata Banaszkiewicz, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki w Legnicy
Małgorzata Kalińska, „Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu”, widok wystawy, fot. Małgorzata Banaszkiewicz, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki w Legnicy

Te liczne teorie życia i wszechświata paradoksalnie pasują do siebie i są zależne w kontekście powoływania istnienia. Czekając na kolejne perspektywy rozszerzających się wszechświatów (których ewolucja to powiązania kwantowe), czyli kreacje ewolucji, być może pewnym naukowym magnesem czy wyróżniającym się odniesieniem staje się tzw. horyzont kosmologiczny. Przypomina o nim jedna z fotografii wszechświata wykonana zaledwie 380 tys. lat po Wielkim Wybuchu. Jest jednym z wizualnych i naukowych przedstawień kosmologicznego horyzontu (ESA European Space Agency/Planck Observatory), za który głębiej nauka nie może zajrzeć, podobnie jak oko, najdoskonalszy ludzki organ. Temperatura reliktowego kosmicznego mikrofalowego promieniowania tła (CMB), dociera z różnych kierunków przestrzeni do Ziemi leżącej w samym środku tej kuli. To promieniowanie resztkowe tworzy wokół nas sferę będąca fotografią wszechświata wykonaną zaledwie 380 tys. lat po Wielkim Wybuchu. Ta sfera CMB wyznacza także nasz kosmologiczny horyzont: głębiej nie możemy już zajrzeć.

Horyzont to oddychający pejzaż, który nadaje rodzaj energii. Rodząca się przestrzeń twórcza Kalińskiej zapowiada proces scalenia i rozpadu formy, energii bio. Na skraju lub poza granicą ciała, pojawia się nieformalny podział, a może łącznik – ODDECH. To on zarazem materializuje i dematerializuje horyzont, powierzchnię dzieła, zaznacza swoim śladem przestrzeń powietrzną czyli eksterytorialną.

Małgorzata Kalińska, „Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu”, widok wystawy, fot. Małgorzata Banaszkiewicz, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki w Legnicy
Małgorzata Kalińska, „Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu”, widok wystawy, fot. Małgorzata Banaszkiewicz, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki w Legnicy
Małgorzata Kalińska, „Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu”, widok wystawy, fot. Małgorzata Banaszkiewicz, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki w Legnicy
Małgorzata Kalińska, „Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu”, widok wystawy, fot. Małgorzata Banaszkiewicz, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki w Legnicy

W globalnym kryzysie klimatyczno-politycznym, tożsamości „ja”, Kalińska dba o życie w naturalnej linii krajobrazu, o proekologiczne formuły, wykorzystanie lokalnych uwarunkowań, adaptowalność społecznego cyklu życiowego odpowiadającego na zdiagnozowany kryzys zasobów terenowych, materiałowych, energetycznych. Interesuje ją zamieszkiwane intencjonalnie, niefizyczne, kształtowanie lokalnej świadomej klasy kreatywnej, bio-kreacja i bio-sumpcja (opartych na pro-sumpcji), wspólny dobrobyt i miejsce w nienaruszonym krajobrazie, rekonstrukcja miejsc naturalnych jako wspólny dorobek z realnej pracy. Artystka kieruje swoją twórczość ku utrwalaniu najważniejszych czynników pozaekonomicznych społeczno-kulturowych czy geograficzno–przyrodniczych.

Bibliografia :

Jeżeli T=0
Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania
O pochodzeniu czasu
Rzeczywistość komponowana, Szczeliny istnienia
Wszechświat w twojej dłoni
https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=752659

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Małgorzata Kalińska
Wystawa
Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu
Miejsce
Galeria Sztuki w Legnicy
Czas trwania
10.10–23.11.2025
Osoba kuratorska
Magdalena Komborska-Łączna
Fotografie
Małgorzata Banaszkiewicz
Strona internetowa
galeria.legnica.eu/malgorzata-kalinska-cialo-pejzazu/
Indeks
Galeria Sztuki w Legnicy Magdalena Komborska-Łączna Małgorzata Kalińska

Najczęściej czytane

1
Krytyka 31.10.2025

Samość śnienia. „Worek kości” w BWA Tarnów

Portret Jakub Płachno
2
Na Dobry Początek 27.10.2025

27 października – 2 listopada

Redakcja
3
Rozmowy 31.10.2025

Sztuka zainfekowana wojną. Rozmowa z Waldemarem Tatarczukiem

Portret Anna Pajęcka
4
Krytyka 07.11.2025

Bagienne sanktuarium. „Kukania” w Galerii Arsenał w Białymstoku

Portret Piotr Policht
5
Na Dobry Początek 03.11.2025

3-9 listopada

Redakcja
6
Krytyka 07.11.2025

Pozorny manifest. „Punkty zaczepienia” w Salonie Akademii

Portret Szymon Nidez Stefaniak

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Ciało pejzażu. Kosmogeneza lokalnego krajobrazu” Małgorzaty Kalińskiej w Galerii Sztuki w Legnicy — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności