09.02.2016

„Brzmienia” Eduardo Chillidy w BWA Wrocław

„Brzmienia” Eduardo Chillidy w BWA Wrocław
Eduardo Chillida, Elogio De La Luz XX, alabaster, 1990

Eduardo Chillida, Elogio De La Luz XX, alabaster, 1990

Pochodzący z San Sebastián Eduardo Chillida postrzegany jest jako najistotniejszy hiszpański artysta oraz rzeźbiarz światowego formatu, tuż obok Alberta Giacomettiego czy Constantina Brâncușiego. Jego prace znajdują się nie tylko w prestiżowych kolekcjach wielkich muzeów, ale również w najważniejszych miastach świata, a teraz za sprawą organizatora wystawy – Europejskiej Stolicy Kultury 2016 – możemy oglądać te dzieła we Wrocławiu, mieście które jednocześnie z San Sebastian piastuje miano Stolicy Kultury 2016.

Eduardo Chillida uważał muzykę za jedną z najbardziej inspirujących go sztuk, dlatego wielu badaczy i kuratorów często odwołuje się do utworów, których artysta słuchał i którymi inspirował się przy pracy. Hiszpańska kuratorka Inés R. Artola postanowiła zaprezentować nowe podejście do twórczości rzeźbiarza. Przygotowując wystawę w galerii Awangarda BWA Wrocław skupiła się na możliwości odtworzenia brzmienia emanującego z samej rzeźby. Zależy mi nie tyle na pokazaniu formalnego aspektu czy też chronologii dorobku twórczego – podkreśla Inés R. Artola – Ważne jest dla mnie, by pokazać muzyczność samych dzieł i umożliwić spokojną i indywidualną kontemplację każdego z eksponatów.

Brzmienia, widok wystawy,  od lewej na pierwszym planie: Gravitación, papier, nici, tusz, 1990, Lotura XXVII, stal cięta, 1992

Brzmienia, widok wystawy, od lewej na pierwszym planie: Gravitación, papier, nici, tusz, 1990; Lotura XXVII, stal cięta, 1992

Eduardo Chillida, Lotura XXVII, stal cięta, 1992

Eduardo Chillida, Lotura XXVII, stal cięta, 1992

Dlatego też przestrzeń ekspozycji w galerii Awangarda zaprojektował znany duet Matosek/Niezgoda (Paulina Niezgoda i Piotr Matosek). Każdemu zapewnimy refleksyjną intymność – dopowiada kuratorka – Sale pogrążone w półmroku pozwalają skupić się na każdej rzeźbie. To warunki, w których nic nie będzie rozpraszać uwagi. Co ciekawe, na ścianach możemy oglądać myśli Chillidy, zapisane przez niego kaligraficznym pismem, samym w sobie będącym dziełem artystycznym.

Eduardo Chillida, La Casa Del Poeta III, glina szamotowa, 1981

Eduardo Chillida, La Casa Del Poeta III, glina szamotowa, 1981

Eduardo Chillida, Lorea, żelazo, 1960

Eduardo Chillida, Lorea, żelazo, 1960

Eduardo Chillida, Relieve, ołów, 1951

Eduardo Chillida, Relieve, ołów, 1951

Takie podejście nadaje wystawie Brzmienia szczególny i pionierski charakter, łącząc rzeźbiarskie dzieła artysty z muzyką, która się z nich wydobywa. Wystawa w równej mierze skupia się na aspekcie wizualnym, jak i dźwiękowym, a to za sprawą dwóch kompozytorów, bardzo bliskich myśli Chillidy, jakimi są Gorka Alda i José M. Sánchez-Verdú. Ich dzieła będą towarzyszyć odwiedzającym przez cały czas trwania ekspozycji.

Eduardo Chillida, od lewej: Proyecto Homenaje A La Arquitectura II, alabaster, 1973; Estudio Para La Arquitectura Heterodoxa I, alabaster, 1974; Gurutz II, alabaster, 1973

Eduardo Chillida, od lewej: Proyecto Homenaje A La Arquitectura II, alabaster, 1973; Estudio Para La Arquitectura Heterodoxa I, alabaster, 1974;
Gurutz II, alabaster, 1973

Eduardo Chillida, Estudio Para La Arquitectura Heterodoxa I, alabaster, 1974

Eduardo Chillida, Estudio Para La Arquitectura Heterodoxa I, alabaster, 1974

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaEduardo Chillida
WystawaBrzmienia
MiejsceBWA Wrocław
Czas trwania15.01 – 13.03.2016
KuratorInés R. Artola, Ignacio Chillida
FotografieMałgorzata Kujda
Strona internetowawww.wroclaw2016.pl
Indeks

Zobacz też