6-12 października
Gdańsk
10 października w Zielonej Bramie Muzeum Narodowego w Gdańsku otworzy się wystawa Opowiem Wam o półsnach, będąca drugą odsłoną kolekcji mBanku przekazanej Muzeum Narodowemu w Gdańsku. Wystawa eksploruje sferę emocji, wyobraźni i pamięci w twórczości młodych artystek i artystów, a wiele dzieł wychodzi poza tradycyjne ramy obrazu, integrując tekstylia, przedmioty codziennego użytku i materiały nietrwałe, by zakwestionować granice malarstwa jako medium.
Krosno
Napięta sytuacja polityczna w Europie Środkowo-Wschodniej zaczyna odzwierciedlać się w sztuce – w sobotę (11 października) w BWA Krosno otworzy się wystawa poczucie w*jny, kuratorowana przez Justynę Łuczaj Salej, która zaprosiła do tego projektu osoby studenckie Wydziału Sztuk Pięknych UR oraz wybranych artystów i artystek ze środowiska rzeszowskiego i zagranicy. Wystawa podejmuje temat lęku, niepewności i stałego oczekiwania na zagrożenie, jakie niesie ze sobą wojna. Artyści biorący udział w projekcie pracują w różnych mediach — od obiektów przez instalacje multimedialne po grafiki i fotografie — by przywołać indywidualne i zbiorowe doświadczenia konfliktu. Wystawa jest zaproszeniem do refleksji nad tym, jak wojna przenika codzienność i jak bardzo pozostaje obecna w naszej świadomości.
Opole
Ciekawie zapowiada się piątek w Opolu, gdzie w Galerii Sztuki Współczesnej otworzy się wystawa Nurdle, fusy i ubrania martwych Europejczyków. Pokaz skupia się na problematyce odpadów — zarówno tych mikro‑ i makroskopijnych, jak i społeczno‑ekonomicznych implikacji konsumpcji. By ukazać globalne skutki naszych codziennych decyzji konsumpcyjnych, kurator pokazu Łukasz Kropiowski sięgnął m.in. po pojęcie nurdli (maleńkich granulek plastiku) oraz fenomen używanej odzieży eksportowanej z Europy do Afryki. Fusy stanowią tu symboliczną warstwę codziennych resztek, tych mniej spektakularnych, ale wszechobecnych — od kurzu w mieszkaniu po odpadki biologiczne. Wystawa nie tylko krytykuje nadprodukcję i kulturę jednorazowości, ale także prezentuje alternatywne praktyki takie jak reuse, upcykling czy zero waste.
Poznań
11 października w poznańskiej galerii Szokart otworzy się wystawa Dwie czerwienie dzienne Jarosława Modzelewskiego, obchodzącego w tym roku 70. urodziny. Ekspozycja kuratorowana przez Martę Smolińską jest kontynuacją letniej wystawy Nie ma przymierza z czasem w Wałbrzyskiej Galerii Sztuki BWA. Na wystawie w Poznaniu zobaczymy obrazy łączące refleksję nad historią malarstwa z uważną obserwacją rzeczywistości społeczno-politycznej.
Tego samego dnia w DOMIE otworzy się wystawa Ne vyterpila dusha: na prostir pishla Dmytra Krasnego. Artysta poprzez porcelanowe obiekty i kolaże buduje opowieści o pamięci, kryzysie i migracji, korzystając z lokalnych archiwów i osobistych doświadczeń. Podczas wernisażu odbędzie się performans – intymny rytuał artysty. Planowany jest także, program towarzyszący, który obejmie rozmowę o praktykach środowisk artist-run space DOMIE i kolektywu STUS oraz wspólny posiłek.

Wystawa „Rezerwat” w galerii Turbo, 2012 rok, ASP Warszawa
Warszawa
W stolicy, choć inauguracja sezonu w galeriach i otwarcie Kijowskiego Biennale już za nami, ciągle sporo się dzieje. W środę (8.10) rusza Festiwal Ciało/Umysł, który w tym roku odbędzie się w przestrzeniach teatrugalerii Studio i w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Highlightem tej edycji jest bezsprzecznie Jérôme Bel i jego spektakl o znamiennym tytule Jérôme Bel, którego scenariusz zrealizuje Wojciech Ziemilski, ale warto zwrócić uwagę także na projekt Museum o Futures, łączący polskie i szkockie osoby artystyczne czy spektakl BOW. Rewizyta Wojciecha Gruzińskiego czy występ ikony tańca ekstremalnego Louise Lecavalier.
Z kolei w piątek (10.10) na Zamku Królewskim otworzy się wystawa Niech na widzą, zapowiadająca się na spektakularną. Opowiada ona o stroju jako narzędziu wyrażania tożsamości, statusu i poglądów i będzie prezentować ponad 250 dzieł – od dzieł dawnych mistrzów po kreacje mody współczesnej – m.in. Chanel, McQueena czy Galliano. Tego samego dnia w Fundacji Mammal na Targowej otworzy się trzydniowa wystawa Zbigniewa Libery i Marka Sobczyka, której tytuł nawiązuje do NDR-owskiej animacji Filopat i Patafil — dwóch prostych postaci, które oddziaływały na przedmioty w scenerii.
W sobotę (11.10) w Galerii Salon Akademii otworzy się wystawa Punkty zaczepienia. Oddolne inicjatywy studencko‑artystyczne warszawskiej ASP, kuratorowana przez Katarzynę Urbańską i Bartłomieja Wawera. Wystawa dokumentować będzie działalność nieformalnych galerii studenckich (jak Repassage, Dziekanka, Eufemia, Turbo, Kaplica) oraz rolę, jaką odegrały one w życiu artystycznym uczelni i miasta.
Kto zaś lubi imprezować, powinien wybrać się do Nowego Teatru, gdzie w niedzielę (12.10) odbędzie się finał projektu Rave natury. Z tej okazji planowane jest Mycelium Rave — 12‑godzinne, całodniowe wydarzenie o charakterze wspólnotowego doświadczenia muzyczno‑artystycznego. Impreza będzie przebiegać w rytmie dobowym — od energetycznych brzmień poranka po łagodniejsze ambienty wieczorem, z panelami i wizualizacjami towarzyszącymi setom DJ‑skim. W ramach wydarzenia odbędzie się także panel dyskusyjny Rave. Kilka dekad wolności, poświęcony historii i znaczeniu kultury rave’u, z udziałem teoretyków i praktyków tego ruchu.
Wrocław
W Krupa Art Foundation otworzą się w czwartek (9.10) dwie wystawy — Utopie teraźniejszości oraz Momentum. Pierwsza z nich to kuratorowany przez Romualda Demidenko wspólny pokaz Macieja Nowackiego i Jaanusa Sammy, których prace z ostatnich lat łączą zainteresowanie przeszłością z jej współczesną reinterpretacją. Artyści wykorzystują różnorodne media, dekonstruując utrwalone kody wizualne i wprowadzając do swoich narracji queerową intymność oraz marginalizowane tożsamości, budując refleksję nad wspólnotami powstającymi w opozycji do społecznych norm. Z kolei Momentum to doświadczenie immersyjne poświęcone cielesności, ruchowi i oporowi, rozwijające wątki podejmowane w wystawach Ciało. Rozkosz i ból oraz Utopie teraźniejszości. Animacja stanowi tu przestrzeń eksperymentu i wolności – medium queerowe i transgresywne, w którym dynamika ruchu i jego dramaturgiczna struktura stają się metaforą przemiany, napięcia i momentu przełamania.



