14.08.2020

„Suicide Stunners’ Séance” Piotra Uklańskiego w Belmont Chapel w Newport

Piotr Uklański, „Untitled (Emma Jones)”, 2020, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan
„Suicide Stunners’ Séance” Piotra Uklańskiego w Belmont Chapel w Newport
Piotr Uklański, „Untitled (Emma Jones)”, 2020, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan

Suicide StunnersSéance Piotra Uklańskiego to wystawa nowych obrazów przedstawiających historyczne i fikcyjne heroiny, zainstalowana w kaplicy Belmont Chapel na terenie Island Cemetery w Newport w stanie Rhode Island. Inspirując się neogotycką architekturą i historią kaplicy, Uklański przywołuje postaci niedocenionych kobiet z kręgu Bractwa Prerafaelitów – artystycznego stowarzyszenia powołanego do życia w Londynie w roku 1848, które w kontrze do akademickiego zachwytu nad dojrzałym renesansem pragnęło wskrzesić tradycje włoskiej sztuki XV wieku w parze z narracjami podszytymi okultyzmem i wielowarstwowym erotyzmem. Uklański figlarnie przerabia portrety Elizabeth “Lizzie” Siddall, Jane Morris, Emmy Jones, Annie Miller i innych kobiet będących muzami i modelkami dla złożonej wyłącznie z mężczyzn grupy malarzy, które w ich obrazach przedstawiane były w rolach tragicznych figur rodem z mitologii i literatury.

Nie ma nic lepszego niż dobre nieporozumienie. Rozmowa z Piotrem Uklańskim (fragment) Fragment wywiadu z Piotrem Uklańskim z 11 numeru "Szumu" CZYTAJ!

W najnowszych pracach Uklański ponownie sięga po charakterystyczną dla swojej konceptualnej praktyki strategię zawłaszczenia, za pomocą której podważa dominujące tropy kultury wizualnej. Czerpiąc z obrazów prerafaelitów, artysta zmienia sposób prezentowania kobiecej figury, która jawiła się w ich malarstwie jako manifestacja męskich pożądań i fantazji. Prace Uklańskiego podważają ogląd siostrzeństwa prerafaelitek jako grupy uprzedmiotowionych, biernych muz. Jego drapieżne obrazy wydobywają ich podmiotową pozycję jako znaczących figur wnoszących własny wkład w historię sztuki.

Piotr Uklański, „Untitled (Emma Jones)”, 2020, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan
Piotr Uklański, „Untitled (Miss Clive)”, 2020, widok instalacji, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan
Piotr Uklański, „Untitled (Annie Miller)”, 2020, widok instalacji, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan
Piotr Uklański, „Untitled (Elizabeth Siddall)”, 2020, widok instalacji, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan
Piotr Uklański, „Untitled (Lizzie Siddall)”, 2020, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan
Piotr Uklański, „Untitled (Annie Miller)”, 2020, widok instalacji, fot. Christopher Burke, dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan

„Kobiety w obrazach Piotra mają własny rozum”, mówi Dodie Kazanjian, założycielka Art&Newport. „Ma to tym większe znaczenie w roku 2020, w stulecie uzyskania praw wyborczych przez Amerykanki. Nie zapominajmy też, że Alva Vanderbilt Belmont z Newport, której mąż był synem Augusta Belmonta, odegrała kluczową rolę w ruchu sufrażystek”.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaPiotr Uklański
WystawaSuicide Stunners’ Séance
MiejsceBelmont Chapel, Newport (Rhode Island)
Czas trwania3.07.2020–1.05.2021
KuratorDodie Kazanjian
FotografieChristopher Burke; dzięki uprzejmości artysty i Luxembourg & Dayan
Strona internetowaartandnewport.org
Indeks

Zobacz też