20.12.2021

„Rzeczywistość kontekstu” Mikołaja Smoczyńskiego w Galerii Piekary

Mikołaj Skoczyński, „The Hoisting”, San Diego University of Arts, San Diego (US), 1991
„Rzeczywistość kontekstu” Mikołaja Smoczyńskiego w Galerii Piekary
Mikołaj Skoczyński, „The Hoisting”, San Diego University of Arts, San Diego (US), 1991

„[…] pracuję z prostymi, zwykłymi materiałami,
aby zmienić kontekst rzeczywistości,
pokazać bogactwo zwykłej realności
np. za pomocą relacji między podłogą a ścianą.”
Mikołaj Smoczyński

Fundacja 9/11 Art Space i Galeria Piekary zapraszają na wystawę Mikołaj Smoczyński. Rzeczywistość kontekstu, na której prezentowane są fotografie artysty powstałe w latach 80. i 90., pochodzące z polskich kolekcji prywatnych. Wystawa ta jest przeglądem najważniejszych realizacji i problematyki poruszanej w twórczości Mikołaja Smoczyńskiego.
Działalność artysty koncentrowała się na doświadczaniu i działaniu w przestrzeni oraz możliwościach używanych do tego celu materiałów – tworzeniu instalacji typu site specific oraz utrwalaniu ich w postaci fotografii czarno-białej. Wystawę otwiera prezentacja prac z wczesnych cykli Double Object oraz The Secret Performance z lat 80. Podwójny obiekt to przedmiot, z którym Smoczyński eksperymentował w przestrzeni lubelskiej pracowni, wykonany z pozostałości po obrazach. Fotografia, która powstała jako zapis działań artysty, podnosi problematykę odejścia od tradycyjnego malarstwa. Sekretny performance jest rejestracją zmiany stanów rzeczywistości. Smoczyński obserwował posadzkę, jej fakturę, grę światła i cienia, kurz i wodę na płytkach podłogowych dokumentując ten niesamowity spektakl.

Mikołaj Skoczyński, „The Hoisting, San Diego University of Arts”, San Diego (US), 1991
Mikołaj Skoczyński, „Przeniesienie”, Galeria Wschodnia, Łódź 1987

Praca z obrazem i jego wizerunkiem, doświadczenie konceptualizmu czy wreszcie przeniesienie go w przestrzeń intermedialną to wątki obecne w kolejnych, eksponowanych na wystawie pracach Smoczyńskiego z cyklu Obrazy z lat 80. (również z działań w Galerii Starej w Lublinie w 1988) czy Obraz refleksyjny z 1991.
Wystawę uzupełniają dokumentacje działań w przestrzeniach Galerii Wschodniej w Łodzi (Przeniesienie, 1987; Akcja równoległa, 1991), Muzeum Włókiennictwa w Łodzi podczas głośnej wystawy Konstrukcja w procesie z 1991 (Obraz, Imagine), San Diego University Art Gallery (The Hoisting, 1991), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (wystawa indywidulana z 1993 roku), Galerii Potocka w Krakowie (Zdjęcie, 1993). Na dalszą część ekspozycji składają się m.in. prace powstałe podczas stypendium artysty we Francji (Mediterrean Sea, 1994; Still, Map Room i Obiekt, 1994).

Mikołaj Smoczyński, „Rzeczywistość kontekstu”, widok wystawy, fot. Zygmunt Gajewski
Mikołaj Smoczyński, „Rzeczywistość kontekstu”, widok wystawy, fot. Zygmunt Gajewski
Mikołaj Smoczyński, „Rzeczywistość kontekstu”, widok wystawy, fot. Zygmunt Gajewski
Mikołaj Smoczyński, „Rzeczywistość kontekstu”, widok wystawy, fot. Zygmunt Gajewski
Mikołaj Smoczyński, „Rzeczywistość kontekstu”, widok wystawy, fot. Zygmunt Gajewski
Mikołaj Smoczyński, „Rzeczywistość kontekstu”, widok wystawy, fot. Zygmunt Gajewski

Mikołaj Smoczyński (ur. 22.03.1955 w Łodzi, zm. 02.01.2009 w Lublinie) – malarz, fotograf, performer, twórca obiektów i instalacji, fotograf. W latach 1974‒1975 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, studia kontynuował na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w latach 1975‒1979. Dyplom z malarstwa obronił w 1979 roku w pracowni Jana Popka. W latach 1984-1985 odbył staż naukowy w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Ryszarda Winiarskiego. Był również związany z Akademią Sztuk Pięknych w Poznaniu (aktualnie Uniwersytet Artystyczny im. M. Abakanowicz), gdzie uzyskał doktorat, oraz Instytutem Wychowania Plastycznego UMCS w Lublinie. Nagrody i wyróżnienia: Nagroda Artystyczna im. Stanisława Wyspiańskiego (Warszawa, 1990); Triennale Grafiki Polskiej (Katowice, 1991); Grand Prix na V Międzynarodowe Triennale Rysunku (Wrocław, 1992); European Photography Award (Berlin, 1992). Ważniejsze stypendia: Fondation de’Art de la Napoule, Memorial Henry Clews (la Napoule, Francja, 1993); Soros Foundation (Nowy Jork, 1995); Jurzykowski Foundation (Nowy Jork, 1997); Fundacja Kościuszkowska (Nowy Jork, 2001); The Pollock Krasner Foundation (Nowy Jork, 2001); International Program Studio (Nowy Jork, 2001).

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaMikołaj Smoczyński
WystawaRzeczywistość kontekstu
MiejsceGaleria Piekary, Poznań
Czas trwania19.11-23.12.2021
Fotografiedzięki uprzejmości Galerii Piekary
Strona internetowagaleria-piekary.com.pl
Indeks

Zobacz też