NR 13/2023
06.11.2019

„Post Traumatic Sex Disorder” Michała Korchowca i Hajar Moussa w Trafostacji Sztuki

Michał Korchowiec, Hajar Moussa, „Post Traumatic Sex Disorder”, widok wystawy
„Post Traumatic Sex Disorder” Michała Korchowca i Hajar Moussa w Trafostacji Sztuki
Michał Korchowiec, Hajar Moussa, „Post Traumatic Sex Disorder”, widok wystawy

Jak owad wijący coraz grubszy i odporniejszy kokon, jej umysł będzie wzmacniał cienka przegrodę, chroniącą przed tym, co zagrażało jej istnieniu.
Paul Bowles, Pod osłoną nieba

Wystawa dwojga artystów, których dzieli wiele – począwszy od płci, a skończywszy na tradycjach kulturowych, w których wzrastali. Ich zestawione razem prace splatają się w spójną zmysłową opowieść o dramacie ciała jako miejscu doświadczeń oraz potrzeby znalezienia bezpieczeństwa. Czym jest ciało, czy tylko półprzezroczystym ekranem projekcji kulturowych, czy jest też uchwytnym medium doświadczania świata? A może to, co łączy, zawarte jest w tym, co rodzi traumę, co zepchnięte w tabu, co wykluczamy i co nas wyklucza?

Rysunki marokańskiej artystki Hajar Moussa oraz instalacje kokonów-hamaków i malarstwo Michała Korchowca układają się w dramat pożądliwości i cierpienia. Tworzą opowieść i biologiczności, utracie ciała, tożsamości i byciu w zawieszeniu. Wystawa o fascynacji ciałem i życiem, poznawanym poprzez ból, ale też o lękach i potrzebie bezpieczeństwa, ucieczki, budowy własnego gniazda i stabilności w wirze wydarzeń, na który nie mamy już wpływu.

Michał Korchowiec, Hajar Moussa, „Post Traumatic Sex Disorder”, widok wystawy
Michał Korchowiec, Hajar Moussa, „Post Traumatic Sex Disorder”, widok wystawy
Michał Korchowiec, Hajar Moussa, „Post Traumatic Sex Disorder”, widok wystawy
Michał Korchowiec, Hajar Moussa, „Post Traumatic Sex Disorder”, widok wystawy
Michał Korchowiec, Hajar Moussa, „Post Traumatic Sex Disorder”, widok wystawy
Michał Korchowiec, Hajar Moussa, „Post Traumatic Sex Disorder”, widok wystawy
Michał Korchowiec, Hajar Moussa, „Post Traumatic Sex Disorder”, widok wystawy
Michał Korchowiec, Hajar Moussa, „Post Traumatic Sex Disorder”, widok wystawy
Michał Korchowiec, Hajar Moussa, „Post Traumatic Sex Disorder”, widok wystawy
Michał Korchowiec, Hajar Moussa, „Post Traumatic Sex Disorder”, widok wystawy
Michał Korchowiec, Hajar Moussa, „Post Traumatic Sex Disorder”, widok wystawy

Michał Korchowiec (ur. 1987) jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Scenograf, artysta sztuk wizualnych, reżyser i producent filmowy. Maluje, tworzy sztukę wideo oraz instalacje. Autor kilku wystaw indywidualnych, brał również udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą. Zaaprojektował scenografię do wielu spektakli teatralnych, za które otrzymał liczne nagrody, w tym nagrodę Jana Świderskiego, nagrodę Leona Schillera oraz nagrodę za stworzenie najlepszej scenografii na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie. Zaprojektował scenografię (dekoracje i kostiumy) do wielu spektakli Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego (Nie-boska komedia, Wszystko powiem Bogu!, Klątwa, Bitwa warszawska 1920, W imię Jakuba S., Courtney Love. Współpracował z Wiktorem Rubinem i Jolą Janiczak tworząc scenografię do spektakli Sprawa Gorgonowej, Detroit. Historia ręki oraz z Jackiem Poniedziałkiem przy Szklanej menażerii i Kto się boi Wirginii Wolf? Zaprojektował scenografię do spektaklu reżyserowanego przez Yanę Ross pt. Salka Valka w Borgarlekhusid w Rejkiawiku.

Hajar Moussa [HomosapiensUnisex] jest ilustratorką i powieściopisarką grozy. Studiowała komiks w Instytucie Sztuk Pięknych (Tetouan, Maroko), koncentrując się na prostytucji i magii w Maroko (2006-2011). W latach 2011-2013 Hajar została stypendystką Fulbrighta w Savannah College of Art & Design, przystępując do studiów magisterskich na kierunku komiks i powieść graficzna w jednym z najbardziej nawiedzonych miast w stanie Giorgia w USA. Po ukończeniu studiów, podczas których kontynuowała eksplorację świata prostytucji, transwestytyzmu i czarnej magii, postanowiła studiować teologię na Uniwersytecie Genewskim, aby lepiej zrozumieć i rozszyfrować kodeks religijny i płeć społeczną. Od dziecka Hajar Moussa jest miłośniczką kreskówek i wielką fanką muzyki black metal, która towarzyszy jej w podróżach i w pracy. Ilustratorka mieszka i pracuje w Maroko, gdzie projektuje ubrania i biżuterię pod marką The Unholy Series.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaMichał Korchowiec, Hajar Moussa
WystawaPost Traumatic Sex Disorder
MiejsceTrafostacja Sztuki w Szczecinie
Czas trwania10.10–1.12.2019
Kuratorka / KuratorStanisław Ruksza
Strona internetowatrafo.art
Indeks

Zobacz też