SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 11/2025 Krytyka 14.03.2025 5 min

Instytucja otwarta. „Postbauhaus. Wspomnienia z przyszłości” w Plato Ostrava

Portret Piotr Sikora
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Postbauhaus. Wspomnienia z przyszłości to ekspozycja interwencyjna, której kontekstem jest decyzja włodarzy Ostrawy o zamknięciu Bauhausu — bez konkretnych planów na zagospodarowanie tego miejsca. Wystawa powstała na szybko, przedstawiając kilka lat użytkowania 5000 metrów kwadratowych hali dawnego marketu i snując opowieść o przyszłości PLATO.
Jakub Adamec, Medard Zeman, „Bye Bye Bye Bauhaus, A Sad Departure *~*”, 2024, fragment z ogrodu PLATO Bauhaus, fot © Dominika Goralska, PLATO Ostrava

Plato to jedno z najlepiej działających centrów sztuki współczesnej w Czechach – powtarzam się, wiem, ale warto o tym pisać, tym bardziej że ostrawska instytucja to jedno z niewielu miejsc za granicą, które nastawia się na polskiego odbiorcę. Wisienką na torcie są teksty kuratorskie przetłumaczone na polski, dostępne dla każdej wystawy. Po latach tymczasowej działalności w przestrzeni Bauhausu, Plato przeniosło się w roku 2022 do przebudowanego według projektu Roberta Koniecznego budynku Jatek. Oddalone od siebie o przysłowiowy rzut beretem Bauhaus i Jatki działały równolegle do momentu, kiedy nowi włodarze miasta zdecydowali inaczej.

Postbauhaus to wystawa złożona z trzech części. Najbardziej widocznym są Struktury Tymczasowe – pokaźne, funkcjonalne instalacje artystyczne, takie jak szatnia, kino czy biblioteka, które przez kilka lat wypełniały niekończące się przestrzenie marketu. Architekt wystawy, Medard Zeman – świeży dyplomant praskiej Akademii Sztuk Pięknych – zabrał się za nie z emfazą; zamiast pomnikowego hommage, stworzył bombastyczne tło dla ekspozycji. Funkcjonalność poszczególnych struktur została zamieniona w ekspozycyjny krajobraz, przypominający niekiedy charakter żywego organizmu Merzbau.

Widok wystawy „Postbauhaus: Memories of the Future”, fot. © Dominika Goralska, PLATO Ostrava
na dole: „Limity jsme my” (transparent, wideo), u góry: Martin Pfann: „Duch”, 2022, fot. © Dominika Goralska, PLATO Ostrava
Paweł Sobczak, „Afrodyzjak”, 2022, fot. © Dominika Goralska, PLATO Ostrava
Martin Pfann, „preparations”, 2022, fot. © Dominika Goralska, PLATO Ostrava

Na tym postminimalistycznym, lekko trashowym tle pojawiają się prezentacje grup, dla których Bauhaus był przestrzenią spotkań i pracy. Pośród nich: Ostravský PRAJD, ale również miejscowe liceum artystyczne, Limit to my, Fridays for Future, klub dla rodziców i dzieci Trzecia Ręka, Adriana – miejsce, gdzie nie jesteś sama, platforma społeczno-ekologicznej transformacji Re-Set oraz TV Páteř, pracująca z dziećmi z zamieszkałej przez Romów z osady Jirská. Szczególnie podobały mi się filmy wideo prezentujące sondę uliczną, realizowaną przez dzieciaki z Jirskiej, w których pytają mieszkańców „trudnych dzielnic” o to, dlaczego podoba im się życie w Ostrawie. Powstaje z tego słodko-gorzki obraz lokalsów, którzy mimo wszystko są dumni ze swojego miasta.

Krajobrazy Kozickiego oddają miejski klimat Ostrawy, gdzie to, co organiczne, miesza się z betonowo-ceglaną strukturą miasta, a spod powierzchni spoglądają na nas – oprócz błyszczącej rudy węgla – ślepia Cthulhu. Aerograficzna maniera Kozickiego jest tak wymuskana i wizualnie atrakcyjna, że mógłbym te obrazy zakwalifikować jako guilty pleasure – choć jeszcze nie wiem, za co się wstydzić.

Oprócz prezentowania poszczególnych organizacji Plato oferuje swoją przestrzeń dla innych klubów, stowarzyszeń i organizacji jako miejsce pracy czy spotkań. Instytucja otwarta.

Trzecim elementem, który nadaje wystawie bardziej artystycznego charakteru, są prace szóstki osób z Polski i Czech, które połączył swoją kuratorską wizją Kuba Adamec, od lat poruszający się pomiędzy scenami obydwu krajów. Klucz doboru podyktowany był wartościami, które reprezentują wyżej wspomniane organizacje. W gęstej architekturze wystawy od razu w oko wpadają duże prace malarskie Adama Kozickiego i Mai Janczar. Pełne napięcia obrazy Janczar, w których zestawienie smajlików i dziwnych scen pełnych nienaturalnych gestów generuje toksyczny smrodek, imponują, jednocześnie przynosząc wrażenie powtarzalności, żeby nie powiedzieć sztampy. Krajobrazy Kozickiego oddają miejski klimat Ostrawy, gdzie to, co organiczne, miesza się z betonowo-ceglaną strukturą miasta, a spod powierzchni spoglądają na nas – oprócz błyszczącej rudy węgla – ślepia Cthulhu. Aerograficzna maniera Kozickiego jest tak wymuskana i wizualnie atrakcyjna, że mógłbym te obrazy zakwalifikować jako guilty pleasure – choć jeszcze nie wiem, za co się wstydzić. Może za to, że jego weduty wyglądają jak „XXXminecraft dla dorosłych” i brakuje w nich tylko żylastych górników w skąpych odzieniach.

1
Krytyka 17.02.2023

Policja jest nieoczywista. „Nigdy nie będziesz szła sama” Adama Kozickiego w Biurze Wystaw

Portret Piotr Puldzian Płucienniczak

Niczym w zupce na jesienne słoty w wystawie Postbauhaus pływa sporo grzybków – być może nawet za dużo. Struktury tymczasowe, sztuka, organizacje – można się pogubić. To, co pozwoliło mi się uziemić w tej wielości, to czytanie wystawy jako interwencji.

Kontrastem dla malarstwa są prace wideo – film fabularny, w którym młody mieszkaniec praskiej nowej deweloperki szuka mitycznej fińskiej sauny (osiedle postawiła firma z Finlandii), oraz wideo autorstwa tegorocznego laureata Nagrody Jindricha Chalupeckiego, Oskara Helcla, w którym Zaha Hadid szwęda się po ogromnej dziurze w centrum Pragi, w której wkrótce powstanie realizacja według jej projektu. Sympatyczna chałupnicza narracja o antydeweloperskim brzmieniu, stworzona przez Jasmínę Lustigovą i Sofie Gjuričovą w filmie Sauna, uzupełnia się formalnie z postacią Zahy, której deepfake’owa buzia rozjeżdża się trochę, a peruka zsuwa się z czubka głowy, kiedy świętej pamięci architektka, niczym pod Ścianą Płaczu, osuwa się na ziemię.

Widok wystawy „Postbauhaus: Memories of the Future” (pośrodku: Maja Janczar, „Sałatka jarzynowa 2”, 2023, fot. © Dominika Goralska, PLATO Ostrava
Adam Kozicki, „pocięte dłonie, skręcone kostki, pogruchotane kończyny”, 2024, fragment aranżacji sklepu PLATO Bauhaus, Queerowa księgania, fot. © Dominika Goralska, PLATO Ostrava
Widok wystawy „Postbauhaus: Memories of the Future”, fot. © Dominika Goralska, PLATO Ostrava
Medard Zeman: architektura wystawy – nadruk, fragment scenografii z PLATO Bauhaus, fot. © Dominika Goralska, PLATO Ostrava

Kolejny level wystawy to subtelne prace Martina Pfanna i Pawła Sobczaka. Małe formaty Sobczaka, czyli artysty z polskiego Śląska, którego twórczość oscyluje wokół górniczo-gejowskich wątków tożsamościowych, trochę giną w gęstej architekturze wystawy. Albo inaczej – trzeba je odnaleźć, co wydaje mi się fajne, bo aktywuje widza i przygotowuje do odkrycia kolejnych prac, czyli metalowych ready-made’ów Pfanna. Te zagadkowe kawały stali prowadzą nas na Horacko na Wysoczyźnie – region między Czechami a Morawami – przez który wiedzie Partyzancka Ścieżka. To projekt artystyczny, oparty na archiwach, badający historię antyfaszystowskiego ruchu oporu.

Niczym w zupce na jesienne słoty w wystawie Postbauhaus pływa sporo grzybków – być może nawet za dużo. Struktury tymczasowe, sztuka, organizacje – można się pogubić. To, co pozwoliło mi się uziemić w tej wielości, to czytanie wystawy jako interwencji — prezentującej idee inkluzywności, pomocy, solidarności, postwzrostu, edukacji czy po prostu godności, które przyświecają wymienionym wyżej organizacjom. Podoba mi się to. Instytucja jako negocjator, wspierająca to co oddolne i kruche.

Piotr Sikora – ur. 1986 w Krakowie. Krytyk i kurator sztuki współczesnej. W swojej praktyce inspiruje się sauniarstwem, smażonym serem, mykologią i obciachem. Na co dzień kuratoruje przestrzeń Náplavek – praskich nabrzeży – wychowuje dwóch synów i obsesyjnie jeździ na rowerze.
Więcej

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Oskar Helcel, Maja Janczar, Adam Kozicki, Jasmína Lustigová & Sofie Gjuričová, Martin Pfann, Paweł Sobczak
Wystawa
Postbauhaus: Memories of the Future
Miejsce
Plato Ostrava
Czas trwania
26.09.2024–27.04.2025
Osoba kuratorska
Jakub Adamec
Fotografie
Dominika Goralska
Strona internetowa
plato-ostrava.cz/en/Vystavy/2024/Postbauhaus-Vzpominky-Na-Budoucnost
Indeks
Adam Kozicki Jakub Adamec Maja Janczar Paweł Sobczak Piotr Sikora Plato Ostrava

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Instytucja otwarta. „Postbauhaus. Wspomnienia z przyszłości” w Plato Ostrava — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności