SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 48/2024 Artykuł sponsorowany 29.11.2024 3 min

Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja w zbliżeniu

udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Inrō – puzderko na lekarstwa wraz z netsuke, XVIII w., własność: Muzeum Narodowe w Krakowie, Wystawa ZBLIŻENIE. Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

ZBLIŻENIE. Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja to jubileuszowa wystawa Muzeum Manggha, która prezentuje fenomen tego niezwykłego kolekcjonera. Struktura ekspozycji nawiązuje do mieszkania Jasieńskiego, do jego dużego salonu, gdzie sztuka i rzemiosło artystyczne stanowiły jedno, niezależnie od czasu i długości geograficznej, w której powstawały. I tak w kilku przestrzeniach tematycznych, w kilku „zbliżeniach” przedstawimy wybrane, charakterystyczne elementy jego zbioru. W jednej z nich prezentujemy „instalację” z militariów, gdyż to one były dla „Mangghi” elementem walki o styl narodowy i to one stanowią o specyfice i wyjątkowości jego kolekcji, ponieważ odgrywają w niej najważniejszą (obok drzeworytów) rolę. Przypomnimy tylko słynną wypowiedź Jasieńskiego, która znakomicie to ilustruje:

„Japończyk – to rycerz-artysta.

W duszy ideał trójjedyny: honor, ojczyzna, sztuka.

Więc oręż: szabla; więc szabla – dzieło sztuki.”

Kolejne „zbliżenia” ukazują stosunek do Japończyków i kolekcjonera do Natury: zwoje z wyobrażeniami ptaków i kwiatów (kachō-ga) oraz krajobrazów, nigdy dotąd niepokazywane; do buddyzmu, przenikającego i kreującego niemal każdy element życia i kultury Japończyków, stanowiący klucz do jej i ich zrozumienia; do rzemiosła artystycznego. W przestrzeni Galerii Europa – Daleki Wschód po raz pierwszy w historii Muzeum Manggha zaistnieje – jak w mieszkaniu Jasieńskiego – sztuka japońska i chińska, polska i europejska, dawna i nowa, po prostu Sztuka.

Miecz katana, XVIII/XIX w. własność: Muzeum Narodowe w Krakowie Wystawa ZBLIŻENIE. Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Miecz katana 1809 r., własność: Muzeum Narodowe w Krakowie , Wystawa ZBLIŻENIE. Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Kitagawa Utamaro „Kurtyzany”, 1801–1806, własność: Muzeum Narodowe w Krakowie , Wystawa ZBLIŻENIE. Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Keisai Eisen „Wiosna”, 1830–1844, własność: Muzeum Narodowe w Krakowie, Wystawa ZBLIŻENIE. Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Feliks „Manggha” Jasieński (1861–1929), największy polski kolekcjoner, zamieszkał w Krakowie na początku roku 1902 w kamienicy na rogu Rynku i ulicy Świętego Jana 1 i niebawem miejsce to stało się dla miłośników sztuki jednym z najważniejszych w tym mieście. Odwiedzane i zwiedzane, wielokrotnie fotografowane, jego mieszkanie-muzeum doczekało się także entuzjastycznych opisów. Wnętrze przyciągało rozmaitością zbiorów sztuki Wschodu i Zachodu, sztuki współczesnej i dawnej, ludowej i profesjonalnej; fascynowało współczesnych bogactwem i dostępnością, mogło służyć porównawczym studiom cywilizacji oraz stanowiło niezwykłą rekwizytornię nie tylko realnych artystycznych przedmiotów, ale też artystycznych motywów i inspiracji, jej idealny model. Swoją konsekwentną działalnością Jasieński decydująco wpłynął na kształt Młodej Polski i rozwój japonizmu.

Utagawa Hiroshige „Rozpogodzenie po śnieżycy w Kameyamie”, ok. 1833–1834, seria: Pięćdziesiąt trzy przystanki na gościńcu Tōkaidō, własność: Muzeum Narodowe w Krakowie, Wystawa ZBLIŻENIE. Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Utagawa Toyokuni „Różne przedstawienia z okazji Nowego Roku”, 1797–1801, własność: Muzeum Narodowe w Krakowie, Wystawa ZBLIŻENIE. Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Katabori netsuke – szczur siedzący na ciasteczkach mochi, XVIII w., własność: Muzeum Narodowe w Krakowie, Wystawa ZBLIŻENIE. Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Misa z żurawiami, 2. poł. XIX w., własność: Muzeum Narodowe w Krakowie, Wystawa ZBLIŻENIE. Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Kolekcja Jasieńskiego liczy 15 tysięcy eksponatów, gromadzi znakomite dzieła sztuki polskiego modernizmu (obrazy Malczewskiego, Wyspiańskiego, Podkowińskiego, Pankiewicza, Wyczółkowskiego, Weissa, Boznańskiej, Stanisławskiego, Ślewińskiego i innych); europejskiej grafiki (między innymi Rembrandta, Goi, Redona i Gauguina); a także unikatowe zbiory tkanin, sztuki ludowej, rękodzieła i meblarstwa. Jej najważniejszy dalekowschodni trzon to około 7000 obiektów sztuki japońskiej, w tym 5200 drzeworytów ukiyo-e, około 1000 militariów, niewielki zbiór malowideł, rzeźby i ceramiki, tkaniny, wyroby z laki i emalii, brązy i wiele innych. Znajdują się w niej także przedmioty z Chin, Indii i Indonezji.

Przypisy

Stopka

Wystawa
ZBLIŻENIE. Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja
Miejsce
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Galeria Europa – Daleki Wschód
Czas trwania
1.12.2024 – 30.03.2025
Osoba kuratorska
Anna Król
Strona internetowa
manggha.pl/wystawa/zblizenie
Indeks
Anna Król Feliks Jasieński Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Feliks „Manggha” Jasieński i jego kolekcja w zbliżeniu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności