28.12.2021

„Bezpośrednie relacje” Marcina Jasika w Muzeum Milana Dobeša

Marcin Jasik, bez tytułu, akryl, pastel na płótnie, 200 x 130 cm, 2021
„Bezpośrednie relacje” Marcina Jasika w Muzeum Milana Dobeša
Marcin Jasik, bez tytułu, akryl, pastel na płótnie, 200 x 130 cm, 2021

Bezpośrednie relacje to indywidualna wystawa polskiego artysty Marcina Jasika, na której zaprezentowane zostaną jego ostatnie prace.

Malarstwo Marcina Jasika zostanie zaprezentowane czeskiej publiczności po raz pierwszy. Położenie miasta Ostrawy pozwoli odwiedzić wystawę miłośnikom sztuki nie tylko z Czech ale także tym z południowej Polski.

Kuratorką wystawy jest kuratorka i praska galerzystka Lucie Drdová. Wystawie towarzyszy katalog prezentujący szerszy i przekrojowy wybór prac artysty. Zawierać będzie także tekst kuratorski oraz wywiad z Marcinem Jasikiem przeprowadzony przez polską dziennikarkę i autorkę książek o sztuce Kamę Zboralską. Katalog zostanie wydany w językach: czeskim, polskim i angielskim.

Marcin Jasik, bez tytułu, akryl, pastel na płótnie, 170 x 130 cm, 2021
Marcin Jasik, bez tytułu, akryl, pastel na płótnie, 200 x 140 cm, 2021
Marcin Jasik, bez tytułu, akryl, pastel na płótnie, 200 x 140 cm, 2021
Marcin Jasik, bez tytułu, akryl, pastel na płótnie, 180 x 120 cm, 2021

Od początku tego roku, Marcin Jasik jeszcze bardziej zmienił swoją mentalną narrację i znacznie skonkretyzował jej wizualną prezentację. Źródłem jego inspiracji jest fresk protorenesansowego malarza Giotto di Bondone z bazyliki św. Franciszka w Asyżu. Jasik abstrahuje podstawową linię sceny, w której św. Franciszek wyrzeka się dóbr ziemskich i przekłada ją na nową serię obrazów. Po prostu wykorzystuje horyzontalny podział akcji z własną intuicyjną perspektywą, aby osiągnąć powtórną opozycję między sferą sacrum a profanum, którą jednak łączy przekątna gestu świętego. Jego wyciągnięta ręka, jako metafora dialogu z Bogiem, materializuje się na obrazie Jasika jako środek wyrazu ludzkiego dążenia do wiary albo innej formy absolutu.

Podobnie jak Giotto, Jasik rozważa poszczególne płaszczyzny, gdzie dolna, ziemska część obrazu zostaje zredukowana do czarnych poziomych linii oddanych szybkimi pociągnięciami sprayu. Ku górze artysta używa miękkiego pastelu, który emancypuje świetlistość i autonomię głębokiej czerwieni.

Marcin Jasik, „Bezpośrednie relacje”, widok wystawy, fot. Wioletta Kulas
Marcin Jasik, „Bezpośrednie relacje”, widok wystawy, fot. Wioletta Kulas
Marcin Jasik, „Bezpośrednie relacje”, widok wystawy, fot. Wioletta Kulas
Marcin Jasik, „Bezpośrednie relacje”, widok wystawy, fot. Wioletta Kulas
Marcin Jasik, „Bezpośrednie relacje”, widok wystawy, fot. Wioletta Kulas
Marcin Jasik, „Bezpośrednie relacje”, widok wystawy, fot. Wioletta Kulas

Początkowe obrazy z tej serii są nadal wykonywane na czystym surowym płótnie bez podmalowań, a gest malarza jest bardzo szybki. Z każdym kolejnym obrazem pogłębia się rzekomy rozłam między tymi dwoma dominującymi polami. Jednocześnie coraz mocniej podkreśla się zmysłowy wpływ i efekt emocjonalny, nie tylko w momencie zderzenia czarnych i czerwonych linii, ale także poprzez intensywne pojawianie się jasnych i ciemnoniebieskich odcieni budujących głębię przestrzenną.

Fragment tekstu kuratorskiego: Lucie Drdová

Marcin Jasik (1990 r. mieszka i pracuje w Warszawie) należy do przedstawicieli nowej generacji współczesnego malarstwa polskiego. Studiował malarstwo na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Pracę dyplomową obronił w pracowni malarstwa prof. Wojciecha Cieśniewskiego oraz w pracowni rzeźby prof. Jakuba Łęckiego. Oprócz malarstwa zajmuje się również fotografią i rzeźbą.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaMarcin Jasik
WystawaBezpośrednie relacje
MiejsceMuzeum Milana Dobeša, Ostrava-Vítkovice
Czas trwania14.10.2021–6.01.2022
Kuratorka / KuratorLucie Drdová
FotografieWioletta Kulas; dzięki uprzejmości Muzeum Milana Dobeša
Strona internetowamilandobes.com
Indeks

Zobacz też