NR 22/2023
31.10.2014

„Awangarda nie biła braw. Romuald Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej” w Muzeum Współczesnym Wrocław

„Awangarda nie biła braw. Romuald Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej” w Muzeum Współczesnym Wrocław
Awangarda nie biła braw

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

O wrocławskiej Galerii Sztuki Najnowszej (1975 – 1980) można opowiedzieć wiele, choć można też było pomijać jej istnienie milczeniem przez długie lata po zakończeniu działalności. Pamiętają ją ci, którzy byli związani z jej ambitnym, nie dającym się zamknąć w prostych ramach programem, pozostającym w dynamicznym związku z polską i międzynarodową sceną artystyczną.

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Monograficzna wystawa dedykowana historii tej galerii oraz towarzyszący jej katalog, po ponad trzydziestu latach od zakończenia jej współpracy z Akademickim Centrum Kultury Pałacyk jest próbą ponownego spojrzenia na powstałą w tym miejscu sztukę. Założyciele galerii – Antosz&Andzia, czyli Katarzyna Chierowska i Stanisław Antosz, Anna i Romuald Kuterowie, Lech Mrożek, Piotr Olszański zbiegiem wielu okoliczności znaleźli się we właściwym miejscu, we właściwym czasie.

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Romuald Kutera, "Rzeźba kreacyjna", 1973

Romuald Kutera, Rzeźba kreacyjna, 1973

Twórcy, mimo, że sami byli indywidualistami i ich praktyki różniły się od siebie, wspólnymi siłami potrafili stworzyć jeden z najciekawszych ośrodków w Polsce, prezentujący ówcześnie najnowsze dokonania w dziedzinie eksperymentalnej fotografii i filmu, sztuki konceptualnej oraz kontekstualnej. Wystawa dedykowana jego historii składa się z dwóch części prezentowanych równolegle na dwóch piętrach. Pierwsza z nich to retrospektywa wybitnego wrocławskiego artysty Romualda Kutery, druga to odsłona dokumentacji oraz prac artystów związanych bezpośrednio z Galerią Sztuki Najnowszej.

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Alfons Mazurkiewicz "Duo-kompozycja", 1971. Dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego we Wrocławiu; Alfons Mazurkiewicz "Duo-obraz 8/71", 1971. Dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego we Wrocławiu

od lewej: Alfons Mazurkiewicz, Duo-kompozycja, 1971. Dzięki
uprzejmości Muzeum Narodowego we Wrocławiu; Alfons Mazurkiewicz Duo-obraz 8/71, 1971. Dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Tytuł wystawy Awangarda nie biła braw wziął się ze wspomnienia Romualda Kutery dotyczącego żywej reakcji Josepha Kosutha na widok jego pracy zatytułowanej Publikacja, 1973. Amerykański artysta miał okazję zobaczyć ją dzięki Annie Kuterze w Toronto w 1975 roku podczas seminarium dotyczącego sztuki kontekstualnej. Kutera był zaskoczony spontanicznością Kosutha, która kłóciła się z jego wyobrażeniem o awangardzie tworzącej analityczne, wysublimowane prace. Niezwykle bogate archiwa twórców Galerii Sztuki Najnowszej pozwolą odtworzyć na wystawie wydarzenia z nią związane, ich międzynarodowy kontekst, oraz przedstawić szeroką panoramę zainteresowań jej twórców, które do tej pory nie doczekały się gruntownego opracowania.

Romuald Kutera "Przemiany", 2004/20

Romuald Kutera, Przemiany, 2004/20

 od lewej: Romuald Kutera "Spojrzenie", 1972; Romuald Kutera "Spojrzenie podwójne", 1972

od lewej: Romuald Kutera, Spojrzenie, 1972; Romuald Kutera, Spojrzenie
podwójne, 1972

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / Artystaantosz&andzia (Stanisław Antosz, Katarzyna Chierowska), Gábor Attalai, Zbigniew Dłubak, Klaus Groh, Janusz Haka, Andrzej Jórczak, Anna Kutera, Romuald Kutera, Witold Liszkowski, Niels Lomholt, Zbigniew Makarewicz, Dora Maurer, Alfons Mazurkiewicz, Lech Mrożek, Piotr Olszański, Luciano Ori, Ewa Partum, Andrzej Partum, Reindeer Werk (Thom Puckey, Dirk Larsen), Józef Robakowski, Michael Snow (z zespołem CCMC), Zdzisław Sosnowski, Adriano Spatola, Jan Świdziński, Miroljub Todorović, Endre Tót i inni
TytułAwangarda nie biła braw. Romulad Kutera/ Galeria Sztuki Najnowszej
MiejsceMuzeum Współczesne Wrocław
Czas trwania10.10.-8.12.2014
Kuratorka / KuratorSylwia Serafinowicz, Piotr Stasiowski
FotografieMałgorzata Kujda
Strona internetowamuzeumwspolczesne.pl
Indeks

Zobacz też