5–11 lipca

Redakcja
Edward Dwurnik, „Pijany Gierek”, 1985, z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi
5–11 lipca
Edward Dwurnik, „Pijany Gierek”, 1985, z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi

Kraków

W ramach tegorocznej edycji Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie Galeria ASP zaprezentuje wystawę współczesnych kanadyjskich graficzek i grafików, którzy od dekad stanowią jedną z najwyrazistszych grup uczestniczących w triennale. Otwierana w czwartek (8.07) wystawa ProTO-typy. Kanadyjska grafika eksperymentalna zaprezentuje realizacje dwadzieściorga twórców i twórczyń, którzy w technikach graficznych wykorzystują procesualność i eksperymentalne rozwiązania, poszukujących dla niej funkcji w świecie zalanym przez cyfrowe i drukowane obrazy.

Trickster malarstwa polskiego. Wokół ostatniej wystawy Edwarda Dwurnika O malarstwie Edwarda Dwurnika przy okazji wystawy "75 × 75 Dwurnik" w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie pisze Jakub Banasiak CZYTAJ!

Łódź

Muzeum Pałac Herbsta, oddział łódzkiego Muzeum Sztuki, zaprezentuje w piątek (9.07) monograficzną wystawę Edwarda Dwurnika bazującą na pracach podarowanych do muzealnej kolekcji przez Romana Zarzyckiego. Korowód. Edward Dwurnik i widma historii koncentrować się będzie przy tym na dialogu artysty z tradycją polskiego malarstwa, m.in. klasykami XIX wieku, a równocześnie z narodowymi symbolami, kliszami i zbiorową pamięcią. Twórczość Dwurnika w tej perspektywie jawi się przede wszystkim jako ironiczny i krytyczny, choć stroniący od pouczeń komentarz do tego, jak chcemy widzieć i przedstawiać naszą przeszłość. Obok prac samego Dwurnika zobaczymy więc na wystawie także pochodzące ze zbiorów sztuki dawnej muzeum obrazy Maksymiliana Gierymskiego czy Jacka Malczewskiego

Poznań

Dwie nowe wystawy otworzą się w piątek (9.07) w poznańskim Arsenale. Rejected Proposals to efekt trwającej od 2018 roku kuratorskiej współpracy duetu In Rejection We Trust, czyli Olgi Dziubak i Jolanty Nowaczyk, rozpoczętej open callem na odrzucone w konkursach projekty artystyczne. Burzliwe spory wokół konkursowych założeń i praktyk nie trwają wszak od dziś – poznańska wystawa zaprezentuje efekty kilkuletniego przyglądania się systemowi konkursowemu i poszukiwania odpowiedzi na to jak wykorzystać kategorie porażki i bezproduktywności dla zbudowania lepszego świata sztuki. Kuratorowana przez Dorotę Chilińską i Katarzynę lewandowską Siostra Ziemia koncentrować się będzie z kolei na postulatach zorganizowania na nowo nie tyle artworldu, co całej naszej egzystencji na rodzimej planecie. Wystawa, na której zobaczymy prace m.in. Liliany Zeic, Agnieszki Kalinowskiej i Angeliki Markul odwoływać się będzie do figury tytułowej Siostry Ziemi – pozbawionej ładunku hierarchizacji i sakralizacji, jakimi obarczona jest figura matki.

Również w piątek (9.07) nową wystawę zaprezentuje galeria Łęctwo. Na All the lights that lead us there are blinding Jagoda Dobecka także odnosić się będzie do skutków katastrofy klimatycznej, jednak bez poczucia, że mamy na nią jakiekolwiek gotowe recepty. Zamiast tego artystka skoncentruje się właśnie na niepewności, zagubieniu i dezorientacji, próbując uchwycić w swoich pracach wyczuwalne wszędzie wokół schyłkowe nastroje.

Jagoda Dobecka, „When the Earth burns,the dogs will save us”, 70x100cm, akryl na płótnie, 2020, dzięki uprzejmości galerii Łęctwo

Radom

Grupa Pendzle to co prawda nieformalne ugrupowanie oparte na więzach towarzyskich, a nie zjednoczone jakimkolwiek wspólnym programem artystycznym, jednak w gruncie rzeczy jego członków interesują podobne pytania o sens i kondycję obrazu, o czym zaświadczać będzie wystawa Malujemy, bo zwariujemy, otwierana w piątek (9.07) w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu. Kuratorowana przez Waldemara Baraniewskiego ekspozycja prezentować będzie prace warszawskich artystów tworzących grupę, Tomasza Ciecierskiego, Ryszarda Grzyba, Roberta Maciejuka, Pawła Susida i Włodzimierza Jana Zakrzewskiego, a także jej nieżyjącego już współtwórcy Tomasza Tatarczyka oraz należącego do niej od niedawna jedynego w tym gronie rzeźbiarza Krzysztofa M. Bednarskiego. Punktem wyjścia do radomskiej wystawy będzie łączące wszystkich członków grupy pomimo stylistycznych i technicznych odmienności pytanie o miejsce obrazu we współczesnym świecie.

Toruń

Dla fanów twórczości Edwarda Dwurnika nadchodzi w tym tygodniu prawdziwa klęska urodzaju – obok wystawy w Łodzi monograficzny pokaz malarstwa Dwurnika zaprezentuje w piątek (9.07) także CSW Znaku Czasu w Toruniu. I to nie byle jaki – kuratorowana przez Krzysztofa Stanisławskiego wystawa Edward Dwurnik. Polska ma być największą w historii retrospektywą artysty, obejmującą niemal pół tysiąca prac z kolekcji publicznych i prywatnych. Skupi się ona zatem nie na wybranym wątku z bogatego dorobku malarza, a na zaprezentowaniu możliwie pełnego przekroju jego prac, od pierwszych obrazów malowanych pod wrażeniem Nikifora aż po późne abstrakcje zdradzające wyraźne fascynacje pollockowskim action painting.

Warszawa

Uczucie towarzyszące zmianie oraz intensywności chwili spróbują uchwycić artyści i artystki biorące udział w wystawie Okamgnienie, która otworzy się w piątek (9.07) w Galerii Szydłowski. Wśród nich znajdą się m.in. Mikołaj Małek, Luka Rayski czy Arobal. W ich pracach przyszpilone zostaną krótkie momenty pomiędzy wydarzeniami, wyjątkowe i trudne do opisania, spowodowane ujrzaną twarzą, błyskiem czy usłyszanym słowem.

Wrocław

Częścią programu tegorocznego, rozpisanego na kilka odsłon Biennale Sztuki Mediów WRO jest organizowany przez Centrum Sztuki WRO i wrocławską ASP po raz siódmy Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów. Wystawę AKCES – REAKCJE prezentującą dyplomowe realizacje ośmiorga artystek i artystów reprezentujących uczelnie z Gdańska, Katowic, Krakowa, Łodzi, Poznania, Szczecina, Warszawy i samego Wrocławia oglądać można do 23 lipca, w ramach finisażu odpalona zostanie także online’owa wersja wystawy. Zdobywcą głównej nagrody został w tym roku Bartosz Zalewski ze stołecznej akademii.

Fotograficzną opowieść o macierzyństwie i zagrożonej ciąży zaprezentuje w czwartek (8.07) Jagoda Malanin w galerii Miejsce przy Miejscu 14. Pamiętnik znaleziony w wannie to projekt zrealizowany częściowo w ramach Programu Mentorskiego Sputnik Photos. Fotografka opowiada w nim o bezwładzie i kruchości ciała, jego przekaźnikowej funkcji oraz bezwiednym dziedziczeniu pamięci i smutku. Na fotografiach Malanin uwieczniła konstrukcje zbudowane z przedmiotów stanowiących scenografię wkraczania w macierzyństwo – rurek od laktatora, maści, opaski na rękę noworodka czy bukiecików konwalii, których kojarzenie stało się dla niej sposobem na przepracowywanie realnych i wyobrażonych lęków.

Veronika Hapczenko, „Jester”, 2020, dzięki uprzejmości Krupa Gallery

Wrocławskie Pola Irygacyjne, powstałe pod koniec XIX wieku i przez ponad stulecie pełniące w Breslau/Wrocławiu rolę naturalnej oczyszczalni ścieków staną się punktem wyjścia do nowej wystawy w galerii Dizajn BWA Wrocław, otwieranej w najbliższy piątek (9.07). Kuratorowane przez Katarzynę Roj Pole Regeneracji stawiać będzie m.in. pytanie o to, czy możliwe są scenariusze wykraczające poza zrównoważony rozwój, odważniejsze i zakładające pozytywny wpływ działań człowieka na przyrodę. Na wystawie zobaczymy m.in. prace realizowane na samych polach irygacyjnych w ramach działań plenerowych pomiędzy wrześniem ubiegłego roku a czerwcem 2021.

Podobnie jak przed rokiem Krupa Gallery wychodzi w sezonie wakacyjnym poza swoją siedzibę. W piątek (9.07) w ramach Sceny Letniej Krupa Gallery na Bulwarze Staromiejskim we Wrocławiu otworzy się pierwsza z trzech wystaw tegorocznej odsłony cyklu, zatytułowana Gdyby życzenia były jak ryby, wszyscy stawialiby sieci. Na kuratorowanej przez Antoniego Burzyńskiego ekspozycji zobaczymy prace trójki młodych artystek i artystów: Veroniki Hapchenko, Pawła Olszewskiego i Alicji Pakosz. Wszyscy oni skupiają się na różnych objawach myślenia życzeniowego, desperackich próbach pójścia na skróty, od stosowanych w życiu codziennym drobnych projekcji wyobrażeń po systemy okultystyczne wprzęgane w politykę dyplomatyczną.

Internet

Uwadze galerzystów polecamy organizowane przez kancelarię DZP webinarium Nowe instytucje obowiązane w ustawie AML / CFT – rewolucja na rynku dzieł sztuki, które odbędzie się w najbliższą środę (7.07). W związku z nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu poszerzył się bowiem krąg tzw. instytucji obowiązanych, obejmujący teraz podmioty, których działalność polega na obrocie lub pośrednictwie w obrocie m.in. dziełami sztuki o wartości powyżej 10 tys. euro.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też