19-25 kwietnia

Redakcja
Kinga Michalska, "Lactatia & Crystal", 2018, dzięki uprzejmości artystki i galerii lokal_30
19-25 kwietnia
Kinga Michalska, "Lactatia & Crystal", 2018, dzięki uprzejmości artystki i galerii lokal_30

W kolejnym być-może-ostatnim tygodniu instytucjonalnego lockdownu jedynym miejscem, w którym zobaczymy nową wystawę na żywo, będzie ponownie lokal_30. W sobotę (24.04) w warszawskiej galerii otworzy się wystawa Poganki, kuratorowana przez Agnieszkę Rayzacher we współpracy z Kingą Cieplińską. Jej tytuł nawiązuje do wydanej w 1848 Poganki Narcyzy Żmichowskiej, pierwszej polskiej powieści z kobiecym wątkiem homoerotycznym. Dla wystawy, na której zobaczymy prace m.in. Liliany Zeic, Katarzyny Górnej, Aleki Polis czy Kingi Michalskiej, postać i dorobek Żmichowskiej – twórczyni terminu „posiestrzenie”, opisującego kobiece współdziałanie i współodczuwanie – stanie się jednym z punktów wyjścia do opowieści o queerowych herstoriach klasyczek światowej literatury, nieheteronormatywnych wspólnotach i siostrzanych więziach.

Wycieczka przez głębokie gardło serca. „Ciotka Kena” w lokal_30 Wystawę "Ciotka Kena" w lokalu_30 recenzuje Aleksy Wójtowicz CZYTAJ!

Pozostałe wydarzenia w tym tygodniu standardowo już odbędą się online. W piątek (23.04) w poznańskiej galerii Skala otworzy się zdalnie wystawa Potencji zatytułowana Pokrzepiająca moc kserówki, kuratorowana przez Tomka Pawłowskiego Jarmołajewa. Skoncentruje się ona na wydawniczej aktywności trojga artystów, a przy okazji związanych z nią performatywnych strategiach wizerunkowych. Za niepozorną tytułową kserówką kryje się zaś potężna machina wydawnicza w duchu DIY, obejmująca ulotki, plakaty, foldery wystaw, wydane własnym sumptem katalogi, czy wreszcie perłę w koronie wydawniczej działalności Potencji, czyli zin „Łałok”. Niezależnie od tego czy i kiedy na wystawę będzie można wejść fizycznie, „Łałoka” przy tej okazji możecie zamówić i przeczytać we własnym domu.

W czwartek (22.04) na youtube’owym kanale Gdańskiej Galerii Miejskiej odbędzie się premiera filmu Z Tadżykistanu do Gdańska autorstwa Khairullo Mirsaidova. Jego twórca to pochodzący z Tadżykistanu dziennikarz śledczy z wieloletnim doświadczeniem w różnych mediach, który w 2017 roku, po napisaniu publicznego listu do prezydenta Emomali Rahmona w sprawie przyjmowania łapówek przez grupę wysoko postawionych oficjeli został aresztowany, a po odzyskaniu wolności opuścił kraj. Mirsaidov spędził w Gdańsku rok jako rezydent w ramach programu ICORN – Międzynarodowej Sieci Miast Schronienia, do którego miasto przystąpiło w sierpniu 2017 roku na wniosek prezydenta Pawła Adamowicza.

W zeszłym tygodniu premierę miała nowa książka Marcina Wichy – w Kierunku zwiedzania Wicha opowiada tym razem nie o dizajnie, przemianach polskiego krajobrazu wizualnego czy rodzinnych relacjach, ale sięga do historii sztuki i opowiada o postaci jednego z architektów modernistycznej rzeczywistości, Kazimierza Malewicza. Najnowsza książka autora Rzeczy, których nie wyrzuciłem koncentruje się na malarstwie i poszukiwaniu jego istoty, ale też traktuje Malewicza jako punkt wyjścia do opowieści o utopijnych i rewolucyjnych projektach sprzed stulecia i ich współczesnych śladach. Jutro (20.04) odbędzie się organizowane przez Big Book Cafe i wydawnictwo Karakter premierowe spotkanie, transmitowane live na Facebooku, a z autorem rozmawiać będzie krytyczka Justyna Sobolewska.

Przy okazji trwającej (możliwej do zobaczenia po wcześniejszym umówieniu) wystawy Sebastiana Winklera w Stroboskopie odbędzie się w czwartek (22.04) spotkanie pod hasłem Body Building: On the Formation of the Individual, Political, and Empowered Self. W moderowanej przez Katie Zazenski rozmowie uczestniczyć będą Kexin Hao, artystka wizualna z Pekinu, autorka prac performatywnych i zaangażowanych projektów publicznych, Jessica Dudziak, absolwentka m.in. Sztuki Mediów na stołecznej ASP oraz Projektowania Ubioru na akademii łódzkiej, oraz wspomniany Winkler. Rozmowa koncentrować się będzie na ciele jako miejscu, które kształtowane jest poprzez osobiste doświadczenia zawiązane z władzą, marginalizacją i sublimacją, a przed nią oprócz wystawy Winklera będzie można zobaczyć także udostępnione online prace Hao i Dudziak.

Pożar na Wiśle. Cracow Art Week Krakers 2020 O kilku wystawach z zeszłorocznej edycji Cracow Art Week pisze Hubert Gromny CZYTAJ!

W sobotę (24.04) w ramach projektu Fala Dźwięku odbędzie się organizowany przez Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych „Trzecia Fala” i Wolskie Centrum Kultury performatywny koncert Mateusza Kowalczyka, występującego ponownie jako Szaman Polski. W tym przypadku szaman, aktywny zazwyczaj na ulicach Warszawy, rozwijać będzie swoją praktykę online, co jest nie tylko wymuszone okolicznościami, ale wynika z kilkuletnich eksperymentów artysty z technologią VR-ową. W koncercie nagranym przy użyciu kamery 360 artysta wykorzystywać będzie m.in. ręcznie wykute przez zaproszonego do współpracy Filipa Madejskiego talerze perkusyjne, nagrania z protestów, elementy 3d, queerowy makijaż czy fragmenty czytanych na głos Zapisków o performatywnej teorii zgromadzenia Judith Butler.

Przed otwarciem instytucji obrodziło także w open calle. Okoliczności sprzyjają myśleniu przede wszystkim o projektach, których nie udało się zrealizować; artystkom i artystom mającym takowe na koncie wychodzą naprzeciw organizatorzy krakowskiego tygodnia galeryjnego Krakers we współpracy z Cricoteką, Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie i Lotnym Domem Wydawniczym w ramach inicjatywy kuratorowanej i koordynowanej przez Martę Romankiv i Łukasza Surowca. Projekty prac, których idee narodziły się w ostatniej dekadzie, ale które nigdy nie ujrzały światła dziennego, nadsyłać można do 3 maja, a wybrane zgłoszenia zebrane zostaną w książce, która ukaże się w czerwcu, podczas tegorocznego Krakersa.

TIFF Open 2020, Basia Gryka, „Słoneczne wzgórze”, fot. Jerzy Wypych

Ruszył także nabór zgłoszeń do konkursu TIFF Open w ramach jedenastej edycji fotograficznego TIFF Festival we Wrocławiu. Konkurs skierowany jest do wszystkich fotografek i fotografów niezależnie od doświadczenia czy dyplomów w życiorysie, nie ma także narzuconych tematów – jedynym kryterium jest oryginalność i świeżość projektu. Cykle fotograficzne wybrane przez jury, w którym znaleźli się Kamila Bondar, Łukasz Rusznica i Monika Muszyńska, zaprezentowane zostaną podczas festiwalu we wrześniu w galerii Miejsce przy Miejscu 14, a zgłoszenia nadsyłać można do 16 maja.

Również do 16 maja trwa nabór zgłoszeń do projektu pod wdzięcznym tytułem Sztuczna Patointeligencja, organizowanego przez Katedrę Przestrzeni Wirtualnej Mediów na warszawskiej ASP oraz Trafostację Sztuki w Szczecinie. Jego pomysłodawcą jest Piotr Kopik, z którym współpracują przy tej okazji Wojciech Bąkowski, Andrei Isakov, Paula Jaszczyk, Piotr Piwocki i Jakub Wróblewski, a przedrostek „pato” w tym przypadku nie odnosi się bynajmniej do bogatych dzieciaków z liceum Batorego, a do patologii związanych z rozwojem AI. Projekt nastawiony jest na badanie nie tyle spektakularnych możliwości, co zagrożeń związanych z technologią sztucznej inteligencji, m.in. wykorzystywania wrażliwych danych, dyskryminującego profilowania przez algorytmy, tworzenia coraz szczelniejszych baniek informacyjnych czy używania technologii deep fake’ów do celów przestępczych. Nadesłane projekty powinny według założeń wykorzystywać wideo i środowisko wirtualne oraz odnosić się do konwencji studia telewizyjnego. Wybrane propozycje zrealizowane zostaną w studiu na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie, a następnie zaprezentowane online na stronie Trafo.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też