16-22 listopada

Eugeniusz Geppert w Mieszkaniu Gepperta, fot. Adam Czelny
16-22 listopada
Eugeniusz Geppert w Mieszkaniu Gepperta, fot. Adam Czelny

Okoliczności co prawda nie sprzyjają aktualnie organizowaniu fizycznych wystaw, w gruncie rzeczy trudno jednak o kontekst bardziej odpowiedni do prezentacji najnowszej propozycji lokalu_30, czyli solowej wystawy Katyi Shadkovskiej Peace, love & antyfaszyzm. Będzie ona opowiadać o antyfaszystowskich ruchach z perspektywy prywatnych, obejmujących ponad dekadę doświadczeń artystki, zarazem przedstawiając antyfaszyzm nie tylko jako ruch polityczny, ale i swego rodzaju styl bycia i przeżycie wspólnotowe. Wystawa dostępna będzie już od najbliższego piątku (20.11) po wcześniejszym umówieniu, a w czasie trwania towarzyszyć jej będą spotkania i dyskusje – w tym przypadku z konieczności już tylko online.

Od piątku (20.11) również oglądać będzie można, tym razem w zyskującym ostatnio popularność trybie prawie bezpośrednim, czyli zza witryny, wystawę Mirosława Filonika w galerii XX1. Czerwony deszcz, zielony deszcz, instalacja świetlna z użyciem autorskich lamp jarzeniowych w charakterystycznym dla Filonika stylu odnaleźć się w tych okolicznościach powinna akurat całkiem nieźle.

System narzuca branie. Rozmowa z Katyą Shadkovską Z Katyą Shadkovską rozmawia Joanna Ruszczyk CZYTAJ!

Jeśli tęsknicie za wizytami w lubelskiej Galerii Labirynt, namiastkę odwiedzin w jej przestrzeni zapewni wirtualna wystawa Sen niedźwiedzia, zrealizowana na platformie VRChat w ramach Europejskich Dni Kreatywności Artystycznej 2020. Wirtualność wystawy, dotyczącej trudności z przekraczaniem antropocentrycznego horyzontu i relacji człowieka z naturą, rekompensować będzie wybór prac fizycznie rozproszonych między kolekcjami Labiryntu, Zachęty, MSN i białostockiego Arsenału, w tym realizacji Katarzyny Przezwańskiej, Pawła Althamera, Cezarego Bodzianowskiego czy Anety Grzeszykowskiej.

Katya Shadkovska, Peace, Love & Antyfaszyzm, 2019, kadr z filmu

Wśród wystaw wirtualnych polecamy również wizytę na ekspozycji przygotowanej przez Fundację im. Edwarda Hartwiga, opracowującą i popularyzującą dorobek klasyka polskiej fotografii. W tym przypadku wystawa, kuratorowana przez Roberta Jarosza i prezeskę fundacji Marikę Kuźmicz, to właściwie tylko przedsmak potężnego archiwum fotografii Hartwiga, również dostępnego na stronie fundacji. Znajdziecie w nim nie tylko piktorialistyczne wierzby, ale wiele prac, których po Hartwigu moglibyście się nie spodziewać, jak eksperymenty z fotografią kolorową z lat 70.

Swoje archiwum od kilku dni udostępnia online również Fundacja Art Transparent, której działalność obejmuje m.in. prowadzenie galerii Mieszkanie Gepperta i organizację Przeglądu Sztuki Survival. Archiwum obejmuje zarówno organizowane przez fundację w ostatnich kilkunastu latach projekty, jak i dział poświęcony Eugeniuszowi Geppertowi i Hannie Krzetuskiej-Geppert, nestorom sceny artystycznej Wrocławia. Równolegle oglądać można online również wystawę Ścieżki do interpretacji. Suplement, kontynuację czerwcowej ekspozycji w ramach Sympozjum 70/20, dla której punktem wyjścia stała się zrealizowana po kilku dekadach praca Barbary Kozłowskiej uzupełniona o projekty trzech innych wrocławskich artystek: Anny Kołodziejczyk, Alex Urban i Ewy Zwarycz.

Bardzo aktywny w sieci jest również Instytut Grotowskiego, prezentujący online premiery spektakli, zapisy wykładów, rozmowy, wywiady, zwiastuny, dokumenty filmowe i archiwalia. W programie na najbliższy tydzień znajdzie się m.in. jutrzejszy (17.11) wykład Agnieszki Wójtowicz Teatr pod kuratelą? Teatr Jerzego Grotowskiego w aktach Służby Bezpieczeństwa.

Willy Georg Sklep zegarmistrzowski na ul. Świętojerskiej 42, 27.06.1941, godz. 8.30 Dział Dokumentacji Dziedzictwa ŻIH, kolekcja Willy’ego Georga

Dziś (16.11) mija dokładnie 80 lat od momentu zamknięcia i odizolowania od reszty miasta getta warszawskiego. O tym, co myśleli i czuli mieszkańcy odciętego gwałtownie od świata getta, w którym stłoczono czterysta tysięcy osób, opowiadać będzie wystawa Gdzie jesteś? Rdz 3,9 w Żydowskim Instytucie Historycznym, kuratorowana przez Pawła Śpiewaka i Piotra Rypsona. Oparta na relacjach, rysunkowych i fotograficznych świadectwach zachowanych w Archiwum Ringelbluma ekspozycja ze względu na trwające ograniczenia nie mogła otworzyć się w dzień rocznicy, zamiast tego ŻIH zaprezentuje dziś jej prolog, obejmujący rozmowę z kuratorami oraz spotkanie z aktorami czytającymi w ramach wystawy zachowane relacje z getta. Ze strony instytucji można również od dziś do końca miesiąca pobrać za darmo zaprojektowany przez Jakuba Woynarowskiego katalog wystawy.

W piątek (20.11) pod egidą Miejskiego Ośrodka Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim odbędzie się performans online choreografki i tancerki Moniki Błaszczak z muzyką na żywo tworzoną przez Mateusza Rosińskiego. Rozbiórka opierać się będzie na działaniach z przedmiotami podarowanymi artystce na jej prośbę przez członków rodziny – każdy z nich reprezentować ma dla danej osoby toksyczną polskość.

Zastępczej formy dla performansu, który miał się odbyć fizycznie w szczecińskiej galerii Jedna Druga szukały z kolei Aleksandra Kubiak i Simone Rueß. Kuratorowany przez Martę Genderę projekt Zacznijmy od początku, od dwóch skrzydeł jutro (17.11) doczeka się finału i podsumowania, pokazującego jak zmieniła się nie tylko forma wydarzenia, ale i jego treść – bo choć projekt artystek nadal opowiada o odczuwania przestrzeni domu, wolności i pracy, to w realiach pandemicznych postrzeganie tych tematów zasadniczo się zmieniło.

Po wystawie Życie obrazów Fundacja Stefana Gierowskiego podsumuje poruszone w niej problemy archiwizacji dorobku artystów, mechanizmów zapominania i pamiętania sprawiających, że niezależnie od ich wartości pracom pewnych malarzy i malarek nie udaje się znaleźć drogi do muzealnych kolekcji i kart podręczników do historii sztuki. W piątek (20.11) odbędzie się za pośrednictwem Zooma poruszająca te wątki dyskusja z udziałem Mariki Kuźmicz, Wojciecha Włodarczyka, Justyny Balisz-Schmelz i naszego redaktora Piotra Polichta, prowadzona przez Michalinę Sablik.

Większość zostaje zapomniana, czyli o tym, dlaczego warto wysłuchać wspomnień i zajrzeć na strych O wytwarzaniu wartości i czynnikach decydujących o sukcesie w katalogu wystawy "Życie obrazów" w Fundacji Stefana Gierowskiego pisze Justyna Balisz-Schmelz CZYTAJ!

A skoro już wróciliśmy do funkcjonowania przede wszystkim w sieci, białostocki Arsenał we współpracy z Pracownią 3D i Zdarzeń Wirtualnych II warszawskiej ASP przygotował kilkutygodniowy program spotkań online zakreślających perspektywy rzeczywistości wirtualnej, nowych doświadczeń cyfrowych oraz estetyki i interakcji w projektach immersyjnych. W serii wydarzeń uczestniczyć będą artystki i artyści związani ze sztukami wizualnymi i teatrem, w tym Krzysztof Garbaczewski, Sebastian Sebulec czy Jagoda Wójtowicz.

W ten weekend odbyć miały się tegoroczne Narracje – z przyczyn oczywistych festiwal jednak przesunięty został na przyszły rok. Wciąż nie rozstrzygnięte są natomiast losy kolejnej odsłony, która odbędzie się w roku 2022 w niewielkiej gdańskiej robotniczej dzielnicy Przeróbka. Zainteresowanym opcją kuratorowania tej edycji przypominamy o trwającym konkursie, do którego zgłoszenia nadsyłać można jeszcze tylko do 30 listopada.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też