
Yinka Shonibare zaliczany jest do artystów, których twórczość konsekwentnie skupia się wokół określonych zagadnień – w tym wypadku – zagadnień związanych z kolonializmem brytyjskiego imperium, co równocześnie uruchamia współczesną złożoność problematyki postkolonializmu.
Artysta, brytyjsko-nigeryjskiego pochodzenia, znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w blackberry i pozłacane pistolety oraz arie operowe śpiewane przez żonę admirała Nelsona. W swoich obrazach, instalacjach i video Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizuje wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być ‚autententycznie afrykańskie‘, okazują się być produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX w. zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości. Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie, i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w afrykańskie stroje, z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie ‚postkolonialną hybrydą‘ skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.
Na wystawie w Gdańskiej Galerii Miejskiej Shonibare zaprezentuje serię fotografii Fake Death Pictures, w których przedstawia różne wariacje śmierci Lorda Nelsona, który faktyczne zginął podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci artystów z obrazów autorstwa malarzy tj. Leonardo Alenza y Nieto, Édouard Manet, Henry Wallis, Bartolomé Carducho oraz François-Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Addio del Passato to poruszające video przedstawiające śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX w. arię operową La Traviata Giuseppe Verdi‘ego. Z kolei Revolution Kid, to manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Colonela Gadafiego.
Stopka
Artystka / Artysta | Yinka Shonibare |
Wystawa | Yinka Shonibare/wybrane prace |
Miejsce | Gdańska Galeria Miejska |
Czas trwania | 30.11 - 31.12.2013 |
Kuratorka / Kurator | Patrycja Ryłko |
Strona internetowa | www.ggm.gda.pl/ |
Indeks | Gdańska Galeria Miejska Patrycja Ryłko Yinka Shonibare |