
Nowocześnie myślący żołnierz? Błyskotliwy inżynier, prekursor wielokulturowości? A może zagorzały bojownik o polską i węgierską niepodległość, który przeszedł na islam, by zostać wysokiej rangi oficerem armii imperium osmańskiego? Szlachetny najemnik, a może protofreelancer?
Na Józefa Bema, Bema Józsefa i w jednej osobie Murad Paszę można patrzeć z wielu perspektyw. Co więcej, jego postać jest dobrym przykładem na to, jak przepisuje się historię dla celów politycznych. Życie bohaterów narodowych nie kończy się bowiem po ich śmierci. W 1929 r. szczątki Bema triumfalnie przez Turcję i Węgry wróciły z Aleppo do Tarnowa, miejsca jego narodzin, i spoczęły na sześciu kolumnach, bo nie mogła ich przyjąć poświęcona ziemia.
Dziś „Bem” to nietypowe, podniebne mauzoleum w tarnowskim Parku Strzeleckim, ale także pomnik w Budapeszcie, przy którym zaczęła się rewolucja 1956 roku – tam studenci zebrali się, by zademonstrować solidarność z ówczesnymi wydarzeniami Października w Polsce. To również fragmenty rozproszonej po świecie Panoramy Siedmiogrodzkiej, które próbuje połączyć w całość tarnowskie muzeum. Owa malowana pod kierunkiem Jana Styki panorama, jeden z przykładów dziewiętnastowiecznego hiperrealizmu, przedstawia bitwę pod Sybinem. Rozcięta na części z powodu niewypłacalności zamawiających, ukazuje jeden z najświetniejszych epizodów pofragmentowanego życiorysu generała. Fragmentu z nim samym do tej pory nie odnaleziono.








Wychodząc od pośmiertnych losów Bema i powikłanych dziejów jego upamiętniania, wystawa komentuje nekropolitykę i różne sposoby przepisywania historii. Wykorzystując motyw panoramy i rozczłonkowanego (państwowego) ciała, zaproszeni artyści spróbują przywołać ducha Bema, by jego szczątki mogły opowiedzieć kolejną wersję własnych losów.
Przywołamy „wiosny” i „zimy” ludów, a także ćwiczyć będziemy spojrzenie panoramiczne poprzez prace zaproszonych artystów, prezentację fragmentów panoramy i program publiczny. Oddamy tym samym głos samemu Józefowi Bemowi. W programie dźwięki artylerii różnego kalibru, kilkuetapowa reinterpretacja Panoramy Siedmiogrodzkiej, prezentacja nowej wersji budapesztańskiego pomnika. Ponadto przywołanie ducha Bema i konsumpcja ciała generała. „Aż pleśń z oczu zgarną narody”.
Stopka
Artystka / Artysta | Kornelia Binicewicz, Attila Csörgő, Nikolay Karabinovych, Funda Gül Özcan, Dan Perjovschi, Lia Perjovschi, Dorota Podlaska, Daniel Rycharski, Jacek Staniszewski; autorzy „Panoramy Siedmiogrodzkiej/Bitwy pod Sybinem”: Michał Gorstkin-Wywiórski, Tihamér Margitay, Tadeusz Popiel, Zygmunt Rozwadowski, Leopold Schönchen, Béla K. Spányi, Jan Styka, Pál Vágó |
Wystawa | Wiosna (lato, jesień, zima) Ludów |
Miejsce | BWA Tarnów |
Czas trwania | 29.06-11.09.2019 |
Kuratorka / Kurator | Krzysztof Gutfrański, Monika Weychert |
Fotografie | Przemysław Sroka |
Strona internetowa | bwa.tarnow.pl |
Indeks | Attila Csörgő Béla K. Spányi BWA Tarnów Dan Perjovschi Daniel Rycharski Dorota Podlaska Funda Gül Özcan Jacek Staniszewski Jan Styka Kornelia Binicewicz Krzysztof Gutfrański Leopold Schönchen Lia Perjovschi Michał Gorstkin-Wywiórski Monika Weychert Nikolay Karabinovych Pál Vágó Tadeusz Popiel Tihamér Margitay Zygmunt Rozwadowski |