20.05.2022

„MLASK: Seksualizacja jedzenia w sztuce” w Fundacji Arton

Cheryl Donegan, „Head”, 1993, wideo 3’00”; widok wystawy „MLASK: Seksualizacja jedzenia w sztuce”, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Arton
„MLASK: Seksualizacja jedzenia w sztuce” w Fundacji Arton
Cheryl Donegan, „Head”, 1993, wideo 3’00”; widok wystawy „MLASK: Seksualizacja jedzenia w sztuce”, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Arton

Akt obcowania z jedzeniem w sposób wykraczający poza skontrolowane mniej lub bardziej ścisłą etykietą normy podlega w naszej (zachodniej) kulturze tabuizacji. Biologia przegryzania, zlizywania, ssania, żucia, wreszcie trawienia i wydalania stwarza mentalne zagrożenie dla współczesnego człowieka-obywatela, wciąż trwającego w strachu przed ciałem i jego fizjologią. By ustrukturyzować i zrozumieć zjawisko przełamywania tabuizacji poprzez hedonistyczne akty przekształcenia roli pożywienia w obiekt erotyczny, obiekt performatywny, obiekt o nadanym głosie politycznym – przyjrzymy się przeobrażeniom relacji między ciałem, ciałem kobiecym, ciałem politycznym, żywnością i temu, jak podstawowa czynność konieczna do przetrwania stała się zarówno narzędziem opresji jak i wyzwolenia i anarchistycznych aktów emancypacji.

Karolina Majewska, „Stolik”, 2022, czekoladowe odlewy, stół, 60×78 cm; widok wystawy „MLASK: Seksualizacja jedzenia w sztuce”, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Arton
Alina Szapocznikow, „Deser IV”, 1971, fotografia barwna, 21×29,7 cm, reprint / © Piotr Stanisławski. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Widok wystawy „MLASK: Seksualizacja jedzenia w sztuce”, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Arton
Joanna Rajkowska, „Satysfakcja gwarantowana”, 2000, puszki aluminiowe 0.33l; widok wystawy „MLASK: Seksualizacja jedzenia w sztuce”, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Arton
Lindsay Dye, „Cake Sitting: Everytime at Butt-Con”, 2019, fotografia barwna, 50×70 cm, reprint; widok wystawy „MLASK: Seksualizacja jedzenia w sztuce”, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Arton
Karolina Majewska, „Breakfast”, 2015, ready made, odlewy woskowe, stal, 39×22 cm; widok wystawy „MLASK: Seksualizacja jedzenia w sztuce”, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Arton
Natalia LL, „Sztuka konsumpcyjna”, 1974/2022, fotografia barwna, 120×107 cm, reprint; dzięki uprzejmości galerii lokal_30; Maria Pinińska-Bereś, „Stół II Uczta”, 1968, instalacja, drewno, gips, rysunek, papier mâché 45×177×33 cm; dzięki uprzejmości Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu; widok wystawy „MLASK: Seksualizacja jedzenia w sztuce”, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Arton
Zuzanna Janin, „Striptease” (fragment), 2001, drut miedziany, wata cukrowa; widok wystawy „MLASK: Seksualizacja jedzenia w sztuce”, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Arton
Iwona Demko, „Lizaki”, 2008, masa cukrowa, 8×8 cm; widok wystawy „MLASK: Seksualizacja jedzenia w sztuce”, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Arton
Karolina Konopka, „Ostatnia szansa na posmakowanie innego mężczyzny, czyli wieczór panieński Dorotki”, 2017, olej, płótno, 140×160 cm, „ROD Wyzwolenie”, 2018, olej, płótno, 110×200 cm; widok wystawy „MLASK: Seksualizacja jedzenia w sztuce”, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Arton

Mlask. Seksualizacja jedzenia w sztuce to wystawa organizowana przez studentki Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, we współpracy z Fundacją Arton.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaIwona Demko, Cheryl Donegan, Lindsay Dye, Zuzanna Janin, Karolina Konopka, Natalia LL, Karolina Majewska, Maria Pinińska-Bereś, Aleksandra Ska, Alina Szapocznikow, Liliana Zeic
WystawaMLASK. Seksualizacja jedzenia w sztuce
MiejsceFundacja Arton, Warszawa
Czas trwania29.04–21.05.2022
Kuratorka / KuratorNina Gajewska, Maria Grzybowska, Maja Tomaszkiewicz, Aleksandra Weroniczak-Ballod, Aniela Zakrzewska
Fotografiedzięki uprzejmości Fundacji Arton
Strona internetowawww.fundacjaarton.pl/?ID=1256
Indeks

Zobacz też