05.05.2022

„Kraj pełen kras” Kacpra Szaleckiego w Galerii Dobro Miejskiego Ośrodka Kultury w Olsztynie

Kacper Szalecki, „Głuchy telefon”, kadr z czterokanałowego video, kamera Jakub Dylewski
„Kraj pełen kras” Kacpra Szaleckiego w Galerii Dobro Miejskiego Ośrodka Kultury w Olsztynie
Kacper Szalecki, „Głuchy telefon”, kadr z czterokanałowego video, kamera Jakub Dylewski

Kraj pełen kras, czyli sztuka ludowa jako głuchy telefon. Kacper Szalecki w swoim projekcie przedstawia ludowość i folklor jako rodzaj plotki, która, jak to się mówi „żyje własnym życiem”. Sztuka ludowa jest już dziś postrzegana jako wytwór fantazji miejskich intelektualistów, ich wyobrażeń na temat natury, pracy, harmonii, duchowości i prostoty. To oni – intelektualiści z miasta, kolekcjonerzy wymyślili sztukę ludową dokonując selekcji, wskazując palcem i mówiąc: TO. Szalecki wybiera sobie kolory, ruchy, okrzyki i konstruuje swoją własną ludową bajkę.
Artysta w swoim projekcie zwraca uwagę na sztuczność kultury rozumianej jako „sztuka ludowa”, ale z tej sztuczności wydobywa radość, zamienia ją w grę. Ludowość w projekcie Kraj pełen kras staje się zabawą, w której artysta wymyśla to, co potocznie kojarzy się z folklorem i pozwala na kopiowanie, potem kopiowanie kopii, a potem kopiowanie kopii kopii. To świat, w którym na końcu nikt już nie pamięta jak było na początku, a kategorie takie jak „autentyczność” nie mają już żadnego znaczenia. Artysta tworzy swój prywatny różowo-żółty folklor i zaraża nim innych. Przez gest samofolkloryzacji udowadnia, że każdy ma prawo do tworzenia swoich własnych światów, nomenklatur, estetyk, mitologii. Skoro przez wieki wielkomiejscy odkrywcy i kolekcjonerzy mogli nazywać dzieła sztuką ludową, wręczać za nie stypendia, organizować wystawy, tworzyć definicje, to dlaczego nie może robić tego Szalecki? Dobrze znamy historie twórców pochodzących ze wsi, którzy chcąc wpisać się w popularne konwencje używali (i ciągle używają) symboli folkloru, rozpoznawalnych ludowych kodów, sielankowych, miłych oku obrazków.

Na wystawie obok siebie funkcjonują zabytkowe „prawdziwe ludowe meble” i „prawdziwe stroje ludowe” stworzone w Łodzi w roku 2022. Jeśli nic nie jest autentyczne, to wszystko jest autentyczne. Zależy nam na tym, żeby osoby zwiedzające Galerię Dobro nie wiedziały co jest bardziej, a co mniej ludowe, co jest stare, co jest nowe. Z jakiego regionu i wieku pochodzą przedmioty w chacie o nazwie Galeria Dobro? Chcemy po prostu oszukać zwiedzających.
Ale prosimy nie dotykać eksponatów!
Emilia Konwerska

Kacper Szalecki, „Gazety” z cyklu „Kraj pełen kras”, 2022, kolorowana archiwalna fotografia czarno-biała; fot. Zbigniew Olszyna
widok wystawy „Kraj pełen kras”, fot. Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie
Kacper Szalecki, „Skansen w Olsztynku” z cyklu „Kraj pełen kras”, 2022, kolorowana archiwalna fotografia czarno-biała; fot. Zbigniew Olszyna
widok wystawy „Kraj pełen kras”, fot. Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie
Kacper Szalecki, „Potopski orzeł i Różowa Pantera”, 2021, linoryt kolorowany; fot. Zbigniew Olszyna
widok wystawy „Kraj pełen kras”, fot. Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie
Kacper Szalecki, „Uprawa” z cyklu „Kraj pełen kras”, 2022, kolorowana archiwalna fotografia czarno-biała; fot. Zbigniew Olszyna
widok wystawy „Kraj pełen kras”, fot. Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie
Kacper Szalecki, „Rondo” z cyklu „Kraj pełen kras”, 2022, kolorowana archiwalna fotografia czarno-biała; fot. Zbigniew Olszyna

Współpraca:
Kamera, korekcja barwna, montaż: Jakub Dylewski
Kostiumy: Paweł Włodarski
Dźwięki: Zuzanna Siemińska
Tkaniny: Marta Bartel
Perfromerki_rzy:
Nikodem Płaczek
Kamil Wesołowski
Niku Wolak
Kuratorka wystawy – Emilia Konwerska

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaKacper Szalecki
WystawaKraj pełen kras
MiejsceGaleria Dobro, Miejski Ośrodek Kultury, Olsztyn
Czas trwania22.04–12.06.2022
Kuratorka / KuratorEmilia Konwerska
FotografieZbigniew Olszyna,
Strona internetowawww.mok.olsztyn.pl/wydarzenia/2022/04/kacper-szalecki-kraj-pelen-kras
Indeks

Zobacz też