SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 18/2025 Do zobaczenia 02.05.2025 3 min

„Hiperobiekty” Anny Bujak w BWA Wrocław

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Anna Bujak „Uncanny”, stal, magnesy, opiłki stalowe, 2025, fot. Alicja Kielan

Najnowsza wystawa Anny Bujak jest swoistym „krajobrazem-miejscem”, wewnątrz którego spotkamy zamrożone w czasie i przestrzeni obiekty nawiązujące do gwałtownych zjawisk i niewidzialnych sił. Błyskawice, wybuchy, powidoki, działanie magnetyzmu – niedostępne w pełni ludzkiemu poznaniu – materializują się w umownych aluminiowych formach oraz na zdjęciach i w pracy wideo. Wyobrażona przestrzeń wystawy staje się kreacją osobistych doświadczeń i lęków autorki. Odczuwamy w niej również echa kryzysów, których doświadcza ludzkość w XXI wieku.

Anna Bujak, „Skażone krajobrazy”, instalacja wideo, found footage (zapętlone wideo), 2025, fot. Alicja Kielan
Anna Bujak, „Hiperobiekty. Pokój piorunów”, instalacja, aluminium (z recyklingu), zmienne wymiary, 2025, fot. Alicja Kielan
Anna Bujak, „Widmo”, aluminium (z recyklingu), farba luminescencyjna, ok. 290 x 150 x 90 cm, 2025, fot. Alicja Kielan

Artystka, tworząc prace prezentowane na tej wystawie, inspirowała się teorią hiperobiektów, której autorem był amerykański filozof Timothy Morton. W myśl tej koncepcji hiperobiekty to zjawiska, obiekty i oddziaływania wymykające się ludzkiemu poznaniu, takie jak radioaktywność, globalne ocieplenie, złoża ropy. Są one trudno uchwytne ze względu na skalę, niewidoczność, rozproszenie. Jednocześnie wywierają silny wpływ na ludzkość oraz biosferę planety. I choć – jak pisze Morton – „Wyczuwamy je delikatnie kątem oka, mając wzrok skierowany na coś innego”11 Timothy Morton, Mroczna ekologia. Ku logice przyszłego współistnienia, tłum. Anna Barcz, Warszawa: Oficyna Związek Otwarty, 2023, s. 84. ↩︎, to wszyscy jesteśmy w nich zanurzeni, bez możliwości ucieczki. Jest to narracja dotycząca skomplikowanych relacji człowieka i natury. Nie udziela prostych odpowiedzi na nieustannie zadawane pytania, nie usuwa poczucia winy ani marazmu, ale pozwala godzić się z rzeczywistością i stara się przezwyciężyć pesymistyczne myślenie o braku przyszłości. To próba zamiany strasznego-niewidzialnego w widzialne-oswojone.

Anna Bujak, „Stół dostępnościowy: miniaturki prac i materiały do dotykania”, fot. Alicja Kielan
Anna Bujak, „Hiperobiekty. Pokój piorunów”, instalacja, aluminium (z recyklingu), zmienne wymiary, 2025, fot. Alicja Kielan
Anna Bujak, „Figury Lichtenberga”, fotografie, współpraca fotograficzna: Hubert Bujak, 2025, fot. Alicja Kielan
Anna Bujak „Skażone krajobrazy”, instalacja wideo, found footage (zapętlone wideo), 2025, fot. Alicja Kielan
Anna Bujak, „Hiperobiekty. Pokój piorunów”, instalacja, aluminium (z recyklingu), zmienne wymiary, 2025, fot. Alicja Kielan
8. Anna Bujak „Skażone krajobrazy”, instalacja wideo, found footage (zapętlone wideo), 2025, fot. Alicja Kielan

Morton jako przedstawiciel filozofii zorientowanej na przedmiot (ang. object-oriented philosophy), uznawaną za dziedzinę realizmu spekulatywnego, sformułował teorię, za którą możemy podążyć lub nie. Anna Bujak daje się jej ponieść i materializuje na własne potrzeby ideę hiperobiektu, wykorzystując w tym celu środki i narzędzia oferowane przez sztukę. Artystka dotyka kategorii niesamowitości, iluzji, próbuje uchwycić to, co ulotne, zaledwie przeczuwane oraz intuicyjne, jak zapach ozonu podczas burzy, zjeżone na karku włosy i zelektryzowana kocia sierść. Moment, w którym czujemy wyładowania atmosferyczne, choć widzimy tylko krótkie rozbłyski, zostawiające potem na siatkówce oka ostry powidok. Artystka chwyta go, przytrzymuje, a następnie uwalnia w przestrzeni galerii. Anna Bujak stara się też uchwycić oddziaływanie pola magnetycznego, niewidzialnej siły chroniącej życie na planecie – kumuluje je w jednym miejscu i w postaci widzialnej podaje odbiorcy. Pozwala też, dzięki rozciągnięciu czasu filmowej rejestracji, napawać się urodą eksplozji niosącej niedostrzegalny radioaktywny opad.

Artystka, snując tę fascynującą opowieść, prowadzi nas po wystawie własnym głosem i pozwala doświadczać hiperobiektów różnymi zmysłami – wzrokiem, słuchem, dotykiem.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Anna Bujak
Wystawa
Hiperobiekty
Miejsce
Studio BWA Wrocław
Czas trwania
21.03–4.05.2025
Osoba kuratorska
Patrycja Sikora
Fotografie
Alicja Kielan
Strona internetowa
bwa.wroc.pl/wydarzenie/anna-bujak-hiperobiekty/
Indeks
Anna Bujak BWA Wrocław Patrycja Sikora

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Hiperobiekty” Anny Bujak w BWA Wrocław — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności