NR 5/2023
01.12.2022

„GREAT PATCH” w UFO Art Gallery w Krakowie

Widok ekspozycji. Anna Sztwiertnia, bez tytułu, szkło, drewno, kurz, 2022, detal, fot. Szymon Sokołowski
„GREAT PATCH” w UFO Art Gallery w Krakowie
Widok ekspozycji. Anna Sztwiertnia, bez tytułu, szkło, drewno, kurz, 2022, detal, fot. Szymon Sokołowski

Na Oceanie Spokojnym, między Kalifornią a Hawajami dryfuje wielka wyspa stworzona przy pomocy człowieka – Great Pacific Garbage Patch. Ten wkład ludzkości w “światową geografię” to unoszące się na powierzchni Pacyfiku skupisko odpadów. Chociaż nie jest to do końca prawdą. Wyspa, a właściwie wyspy, została stworzona przez naturę. Człowiek dostarczył tylko plastiku, który system wirujących prądów oceanicznych zebrał i uwięził. Cztery prądy obracające się zgodnie z ruchem wskazówek zegara wokół obszaru 20 milionów kilometrów kwadratowych: prąd ka lifornijski, prąd równikowy północny, prąd Kuroshio i prąd północnego Pacyfiku – to one zgromadziły maleńkie fragmenty plastiku, niczym ziarnka piasku i kamyki, wyglądające razem bardziej jak zupa niż ląd, który sobie wyobrażamy, myśląc o wyspie.

Widok ekspozycji. Michał Smandek, „Pozorna wolność (tymczasowe miasto)”, detal; Karolina Mełnicka, „They’re Dancing the Mazur Again!”, szkło, 2022 | Foto: Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Od lewej: Karolina Mełnicka, „They’re Dancing the Mazur Again!”, szkło,  2022; Michał Smandek, „Pozorna wolność (tymczasowe miasto)”, detal, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Hulda Rós Guðnadóttir, „A Ghostnet”, detal; Sabina Kałuża, „PBT”, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Od lewej: Sabina Kałuża, „PBT”, 2022; Karolina Mełnicka, „Satan Petit-Cœur 2.0”, 2022; Linda Ponińska, autorka zapachu; Michał Smandek, „Pozorna wolność (tymczasowe miasto)”, z serii Duch ula, 4 x korpus ula, wieko, rzeźba z wosku pszczelego, 2020, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Michał Smandek, „Nowa mapa świata”, ramka pszczela, wosk pszczeli, 2020, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Michał Smandek, „Pozorna wolność (tymczasowe miasto)”, detal oraz „Nowa mapa świata”, ramka pszczela, wosk pszczeli, 2020, fot. Szymon Sokołowski

Choć jest to wyspa niczyja, znaleźli się Syzyfowie, którzy próbują ją uprzątnąć, „to patch up”, czyli załatać dziury w ekosystemie lub przynajmniej sprawić, by nie rozlewały się one po globie. Jednak mikroplastik jest nieubłagany i wkrada się do naszego życia na co dzień, przenikając do żywych ciał.

Widok ekspozycji. Anna Sztwiertnia, bez tytułu, szkło, drewno, kurz, 2022, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Od lewej: Magdalena Lazar, „Broad Daylight All Night”, 2019; Sabina Kałuża, „PBT”, 2022, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Sabina Kałuża, „PBT”, 2022, detal, fot. Szymon Sokołowski

GREAT PATCH jest wyspą, w obrębie której powstają nowe ekosystemy i hybrydy tworzone przez artystki i artystów. Surowy metal maski samochodu przyjmuje biomorficzne kształty, ścinki pleksi ociekają miodem, a jego plastry formują miejski pejzaż pełen wieżowców. GREAT PATCH dąży każdym włóknem do połączenia z naturą. Czy możemy jeszcze powiedzieć, gdzie jest granica tej wyspy?

Weronika Ptak

Widok ekspozycji. Karolina Mełnicka, „Satan Petit-Cœur 2.0”, 2022, detal, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Magdalena Lazar, „Broad Daylight All Night”, 2019, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Sabina Kałuża, „PBT”, 2022, detal; w tle: Magdalena Lazar, „Broad Daylight All Night”, fot. Szymon Sokołowski

Zostań naszym patronem_ką!

Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia w sztuce, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Od 2023 roku będziemy wyłącznie w internecie. Pomóż nam w robieniu SZUMU.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaHulda Rós Guðnadóttir, Sabina Kałuża, Magdalena Lazar, Karolina Mełnicka, Michał Smandek , Anna Sztwiertnia
WystawaGREAT PATCH
MiejsceUFO Art Gallery
Czas trwania28.10 – 1.12.2022
Kuratorka / KuratorWeronika Ptak
FotografieSzymon Sokołowski
Strona internetowaufoart.gallery
Indeks

Zobacz też