SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 15/2025 Do zobaczenia 16.04.2025 3 min

„Do ostatniej łzy” Karoliny Konopki w Galerii Bielskiej BWA

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Widok wystawy, Karolina Konopka, „Do ostatniej łzy”, Galeria Bielska BWA, fot. Maria Kniaginin-Ciszewska

Pierwsza indywidualna wystawa Karoliny Konopki w Galerii Bielskiej BWA prezentuje najnowsze prace artystki, obejmujące obiekty site-specific, rzeźby, malarstwo oraz performatywne działania dokamerowe. Tematem wystawy jest dokumentacja życia codziennego, która staje się manifestacją życia politycznego. Karolinę Konopkę interesują domowe anomalie, abiektalne sytuacje, które zamyka w przypadkowe kadry, tworząc sugestywne obrazy z elementami grozy.

W procesie demistyfikowania historii intymnych, polityka pojawia się w domu pod postacią zmory i sprawia, że poukładane życie domowe prowadzi do wyrzeczeń przybierających formę wycofania z życia wspólnotowego. Artystka poszukuje antidotum na bezsilność w drobnych przyjemnościach i sytuacjach towarzyskich.

Widok wystawy, Karolina Konopka, „Do ostatniej łzy”, Galeria Bielska BWA, fot. Maria Kniaginin-Ciszewska
Widok wystawy, Karolina Konopka, „Do ostatniej łzy”, Galeria Bielska BWA, fot. Maria Kniaginin-Ciszewska
Widok wystawy, Karolina Konopka, „Do ostatniej łzy”, Galeria Bielska BWA, fot. Maria Kniaginin-Ciszewska

Paulina Darłak, osoba kuratorska:

Wystawa „Do ostatniej łzy” Karoliny Konopki jest pokazem nowego cyklu prac, w którym artystka wykorzystuje wywrotowy potencjał rytuałów, obrzędów oraz intymnych praktyk domowych do tworzenia narracji opartych na pozornie banalnych czynnościach. Te codzienne gesty – przygotowywanie jedzenia, tworzenie przestrzeni czy poruszanie się w niej – stają się sposobem na wyrwanie się ze snu.

Tytułowe łzy, będące reakcją oka na drażniącą substancję uwalnianą podczas krojenia cebuli, to somatyczny objaw osadzony poza dyskursem psychoterapeutycznym. Nie wyrażają negatywnego ani pozytywnego afektu, lecz stają się manifestacją rutynowej aktywności domowej – wytrwałej walki z codziennymi trudnościami, trwającej do ostatniej kropli. Artystka bada, w jaki sposób drobne czynności wymagające minimalnej sprawczości mogą stać się formą pocieszenia, zwłaszcza w obliczu wyczerpania typowego dla epizodów stagnacji i wypalenia. Karolina Konopka swobodnie operuje różnymi mediami, tworząc półautobiograficzne narracje mocno osadzone w codzienności, którą umieszcza w szerszym kontekście napięć wynikających z przemian politycznych, nawarstwiających się kryzysów, zarówno społecznych jak i prywatnych.

Widok wystawy, Karolina Konopka, „Do ostatniej łzy”, Galeria Bielska BWA, fot. Maria Kniaginin-Ciszewska
Widok wystawy, Karolina Konopka, „Do ostatniej łzy”, Galeria Bielska BWA, fot. Maria Kniaginin-Ciszewska
Widok wystawy, Karolina Konopka, „Do ostatniej łzy”, Galeria Bielska BWA, fot. Maria Kniaginin-Ciszewska
Widok wystawy, Karolina Konopka, „Do ostatniej łzy”, Galeria Bielska BWA, fot. Maria Kniaginin-Ciszewska

Artystka przygląda się występującym w warunkach domowych zjawiskom budzącym zdziwienie, dokuczliwym złudzeniom, niepowodzeniom wyobraźni i metafizycznym objawieniom. Zjawisko – słowo, które sugeruje wyłom w tym, co znane, dysonans, prześwit poza codzienność przez który zagląda emanacja obecności czegoś nieznanego. Na wystawie Karoliny Konopki wyłaniają się zjawiska niby znajome, ale mające w sobie coś z eklektycznej materii snu. Ten stan „pomiędzy” sprawia, że przyglądamy się im podejrzliwie. Zalegające, poukrywane oraz zapomniane resztki rozkoszy i okruszki przyjemności, przybierają postać domowej zjawy. Niepotrzebne, gromadzące się, desperacko upchane przedmioty przywołują obecność Kikimory – echa dawnych wierzeń, domowej upiorzycy, niosącej brud i bałagan po kątach z wszystkich porzuconych rzeczy. Kikimora to metafora wewnętrznego chaosu, która wplątuje się w sny i przemienia je w powracające koszmary. Strach przed nią wytworzył rytuały ochronne – najprostszy sposób na jej przepędzenie to utrzymanie porządku. Wierzono, że zmora nie pojawi się w domu czystym jak łza, w którym wszystko jest na swoim miejscu. Według tradycji ludowej brudny dom to smutne życie.

Widok wystawy, Karolina Konopka, „Do ostatniej łzy”, Galeria Bielska BWA, fot. Maria Kniaginin-Ciszewska
Widok wystawy, Karolina Konopka, „Do ostatniej łzy”, Galeria Bielska BWA, fot. Maria Kniaginin-Ciszewska
Widok wystawy, Karolina Konopka, „Do ostatniej łzy”, Galeria Bielska BWA, fot. Maria Kniaginin-Ciszewska

Wnętrza mieszkalne to nie tylko domowniczki i domownicy, ale również ich wewnętrzne fantazje, sekrety, przyzwyczajenia, automatyzmy, mechanizmy behawioralne – rytualne lub natrętne. Karolina Konopka obserwuje złożone relacje między codziennymi rytuałami a psychicznym i społecznym funkcjonowaniem. Bada wpływ domowości na zbiorowe doświadczenia, politykę codziennego życia – między teoriami, fikcją, wróżbą i mitem, zarówno w warstwie materialnej jak i symbolicznej. Zanurzenie się we łzach prowadzi do transformacji, której potencjał znajduje się w historiach o intymności, życiu prywatnym i społecznym.

Łzy podobnie jak goście, przychodzą bez zaproszenia. Impreza, to sytuacja społeczna, w której można pozwolić sobie na więcej. Dziura w czasie przeznaczona na beztroską zabawę, która kryje w sobie obietnicę wyrwania się od złożonej rzeczywistości poprzez chwilowe zatrzymanie i wzajemne podnoszenie się na duchu.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Karolina Konopka
Wystawa
Do ostatniej łzy
Miejsce
Galeria Bielska BWA
Czas trwania
21.03.2025–22.04.2025
Osoba kuratorska
Paulina Darłak
Fotografie
Maria Kniaginin-Ciszewska
Strona internetowa
galeriabielska.pl/wystawa/karolina-konopka-do-ostatniej-lzy
Indeks
Galeria Bielska BWA Karolina Konopka Maria Kniaginin-Ciszewska Paulina Darłak

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Do ostatniej łzy” Karoliny Konopki w Galerii Bielskiej BWA — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności