NR 13/2023
19.07.2022

„Czułe pnącza” Patrycji Mastej w galerii Entropia

Patrycja Mastej, „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik
„Czułe pnącza” Patrycji Mastej w galerii Entropia
Patrycja Mastej, „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik

Wystawa „Czułe pnącza” to malarski i rysunkowy zapis sensualnej medytacji w ruchu. Artystka tworząc otwiera się na subtelności pełni czucia, kontempluje i wizualizuje wymykające się zdefiniowaniu doświadczenia płynące z ciała i emocji. Ilustruje wewnętrzny pejzaż „ciała-ogrodu” znajdującego się w stanie ciągłego ruchu i transformacji. W pulsującej scenerii obrazów, podobnie jak na łonie natury, możemy zaobserwować momenty kryzysów i cykliczność, z którą wiążą się fazy wzrostu i obumierania. Metafora ogrodu w kontekście ciała kobiety odzwierciedla w indywidualnej skali proces radzenia sobie z wewnętrznymi okolicznościami przyrody. Uchwycony w obrazach „ciało–ogród” kwitnie, jest nieprzewidywalnie kreatywny, czasem pełen pnączy i chwastów, ciemnych zakamarków, by w innym miejscu przejawić się w przepychu ekspresji i soczystości kształtów.

performance Krzysztofa Jerzaka, „Czułe pnącza”, fot. Mariusz Jodko
Patrycja Mastej, „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik
widok wystawy „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik
performance Krzysztofa Jerzaka, „Czułe pnącza”, fot. Mariusz Jodko

Ze strefy cienia – ulokowane w mniejszej, ciemnej sali galerii – wyłaniają się prace rysunkowe, stanowiące wymykający się zdefiniowaniu, odważny, pozbawiony autocenzury zapis niewygodnych stanów. W relacji rysunkowej odnajdujemy elementy figuratywności. Bohaterki prac doświadczają nieustającej przemiany, tańczą – momentami mroczny, ale też pełen czułości dla samych siebie taniec, uwalniając historie zakopane w najgłębszych warstwach podziemia. Świadkujemy
im w doświadczaniu napięć powiązanych z ciemną stroną seksualności, wypartych przejawów splątania wstydu, lęku, gniewu i wzburzenia.

Patrycja Mastej, „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik
widok wystawy „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik
Patrycja Mastej, „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik

Wchodząc w proces twórczy artystka korzysta z technik świadomego czucia, zapożyczonych z bliskiego jej tańca Butoh, przez które bada jakości związane z pamięcią i świadomością ciała.

 

Jak na swoim blogu pisze o tej wystawie Magdalena Zamorska – badaczka, kulturoznawczyni, doktor nauk humanistycznych, autorka książki „Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy buto”: „Prace malarskie Patrycji Mastej kuszą soczystym kolorem. Karminy, burgundy, szkarłaty, cynobry – fala czerwieni pierwsza uderza w nasze oko. Z czerwieni, jak z wnętrza ciała, wyłaniają się kształty i fragmenty obiektów organicznych. Życie wykłącza się w wielości form, mniej lub bardziej znajomych, wegetalnych i animalnych. Ciała roślin porastają bardziej zwarte bryły, które przypominają miękkością narządy i tkanki ludzkiego ciała. Kompozycje uwodzą zmysłową niedookreślonością. Aspekt somatyczny procesu twórczego jest oczywisty – artystka wykorzystała technikę butoh i dokonała jej translacji na dwuwymiarową przestrzeń pędzla sunącego po płaszczyźnie. Co ciekawe, tym samym zaproponowała rewers tradycyjnego dla butoh procesu opartego na czytaniu wizualnego skryptu butoh-fu poprzez ruch – u Patrycji Mastej specyficzny dla tej formy tańca pożądany stan umysłu doprowadził do zniewolenia ruchu w formie zatrzymanych kadrów. Dlatego właśnie obcowanie z pracami artystki jest sensoryczno-somatyczną ucztą.”

performance Krzysztofa Jerzaka, „Czułe pnącza”, fot. Mariusz Jodko
Patrycja Mastej, „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik
Patrycja Mastej, „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik
widok wystawy „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik

Kluczową interdyscyplinarną częścią wystawy był akt naniesienia przez artystkę rysunków i malarstwa na ciało tancerza butoh Krzysztofa Jerzaka przy akompaniamencie bębna, na którym grała Małgorzata Lisowska, a następnie transformacji tych jakości przez ruch i taniec podczas performance’u „Ekstaza Czułości”. Improwizacja uzupełniła otwarcie ekspozycji o ważny aspekt rytuału przejścia – transformacji tego, co ukryte, w jawną ekspresję obrazów, informacji, uczuć i gestów wynikających z autentycznej, uważnej, niepodlegającej ocenie obserwacji tego, co wewnątrz, w relacji do tego, co na zewnątrz. Malarstwo Patrycji Mastej ostatecznie odsłania afirmację płodności, która nie zna granic gatunku i wyrażana jest w symbolicznym związku z bujnością i nieprzewidywalnością dzikiej przyrody.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaPatrycja Mastej, Krzysztof Jerzak
WystawaCzułe pnącza
Miejscegaleria Entropia
Czas trwania28.06—28.07.2022
FotografieMariusz Jodko, Wojciech Chrubasik
Strona internetowaentropia.art.pl/view_news.php?id=670
Indeks

Zobacz też