„Communis – renegocjacje wspólnoty” w Galerii Labirynt
![Stach Szumski, Korporgonit, 2015, obiekt: aluminium, piryt, kryształy, żywica organiczna; fot. Diana Kołczewska](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/front-10--fot.-diana-ko-eczewskanonedit-1200x800.jpg)
Wystawa Communis – renegocjacje wspólnoty koncentruje się na współczesnej polskiej tożsamości, w której religia i duchowość często wpływają na wyobrażenia o życiu wspólnoty. Naszym celem jest postawienie pytania: jak sztuka i różnego rodzaju doświadczenia rodzące się na styku działalności artystycznej i duchowości wchodzą w dialog ze wspólnotą, problematyzują jej wyobrażenia o sobie samej, rozszczelniają kategorie, w których postrzega ona świat.
![Małgorzata Malinowska/Kocur, Kto włada Włócznią Przeznaczenia dzierży w dłoniach losy świata, 2015, rzeźba; fot. Piotr Zugaj](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/13-fot.-piotr-zugajnonedit-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/13-fot.-piotr-zugajnonedit-200x133.jpg)
![Na pierwszym planie: Daniel Rycharski, Bez sprawiedliwości nie ma solidarności, 2016, rzeźba; w głębi od lewej: KwieKulik, Manifestacje, 1979–1982, film Super 8 mm przetransponowany na plik cyfrowy; Zygmunt Piotrowski (Ukiyo), notatka [1976], 1976/2016, wydruk cyfrowy; Paweł Althamer, Raj, 2009, rzeźba-ogród, fot. Jan Smaga, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie; fot. Diana Kołczewska](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/02--fot.-diana-ko-eczewskanonedit-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/02--fot.-diana-ko-eczewskanonedit-200x133.jpg)
![Ada Karczmarczyk, Oblubienice, 2015, wideo 4’18”, fotografie; fot. Diana Kołczewska](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/07-fot.-diana-ko-eczewskanonedit-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/07-fot.-diana-ko-eczewskanonedit-200x133.jpg)
![Od lewej: Daniel Rycharski, Św. Ekspedyt, 2016, sztandar, dzięki uprzejmości NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność” Międzygminnej Organizacji Związkowej z siedzibą w Stopnicy; Maria Olbrychtowicz, Jana Shostak, Who Is Your Pope?, 2016, baner, dokumentacja filmowa; Ada Karczmarczyk, Oblubienice, 2015, wideo 4’18”, fotografie; Jerzy Bohdan Szumczyk, Lisowczycy, 2016, projekt intermedialny, fot. Michał Szlaga; fot. Piotr Zugaj](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/05-fot.-piotr-zugajnonedit-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/05-fot.-piotr-zugajnonedit-200x133.jpg)
Skoro dążenia emancypacyjne oparte na racjonalnych metodach, będące jednym z przejawów projektu nowoczesności, zdają się być w polskiej sferze publicznej w odwrocie, zastanawiamy się, czy możliwy jest dialog odwołujący się do sfery nieracjonalnej, religijnej, duchowej bądź afektywnej? Czy poprzez sztukę da się problematyzować rozdarcie społeczne i głęboki konflikt, który dzieli obecnie polską wspólnotę? Czy da się wskazać obszary życia społecznego do renegocjacji? Czy praca na ważnych elementach polskiej tożsamości: duchowości i religii, może przyczynić się do poszerzenia społecznego imaginarium, wzrostu akceptacji dla odmienności etnicznych, społecznych, seksualnych?
![Łukasz Surowiec, Alicja Rogalska, Skup łez, 2014, wideo, obiekt; fot. Diana Kołczewska](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/14-fot.-diana-ko-eczewskanonedit-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/14-fot.-diana-ko-eczewskanonedit-200x133.jpg)
![Przemysław Branas, Hyena, 2014/2015, obiekt, pokaz slajdów; fot. Diana Kołczewska](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/12-fot.-diana-ko-eczewskanonedit-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/12-fot.-diana-ko-eczewskanonedit-200x133.jpg)
![Od lewej: Małgorzata Malinowska/Kocur, Kto włada Włócznią Przeznaczenia dzierży w dłoniach losy świata, 2015, rzeźba; Stach Szumski, Korporgonit, 2015, obiekt: aluminium, piryt, kryształy, żywica organiczna; Przemysław Branas, Hyena, 2014/2015, obiekt, pokaz slajdów; Piotr Wysocki, Zikr, 2012, wideo, 6’50”; fot. Diana Kołczewska](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/11--fot.-diana-ko-eczewskanonedit-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/11--fot.-diana-ko-eczewskanonedit-200x133.jpg)
![Jerzy Bohdan Szumczyk, Lisowczycy, 2016, projekt intermedialny, fot. Michał Szlaga; fot. Diana Kołczewska](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/01-int-fot.-diana-ko-eczewskanonedit-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2016/10/01-int-fot.-diana-ko-eczewskanonedit-200x133.jpg)
Wystawa podejmuje temat powracającej wizji wspólnoty opartej na religijnej etyce oraz przygląda się ruchom społecznym dążącym do realnej zmiany Kościoła poprzez włączenie w jego ramy nieakceptowanych dotąd grup społecznych. Ciekawi nas także ponowne „zaczarowanie świata”, obserwowalne w sferze komercyjnej, oraz krytyka stosunków społecznych odwołująca się do rytuałów religijnych.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Paweł Althamer, Przemysław Branas, Hubert Czerepok, Michał Dobrucki, Inicjatywa Pracownicza, Ada Karczmarczyk, Milena Korolczuk, KwieKulik, Małgorzata Malinowska/Kocur, Maria Olbrychtowicz, Zygmunt Piotrowski, Alicja Rogalska, Rozdzielczość Chleba, Daniel Rycharski, Jana Shostak, Łukasz Surowiec, Jerzy Bohdan Szumczyk, Stach Szumski, Piotr Wysocki
- Wystawa
- Communis – renegocjacje wspólnoty
- Miejsce
- Galeria Labirynt
- Czas trwania
- 17.09-30.10.2016
- Osoba kuratorska
- Szymon Maliborski, Łukasz Mojsak
- Strona internetowa
- www.communis.labirynt.com
- Indeks
- Ada Karczmarczyk Alicja Rogalska Daniel Rycharski Galeria Labirynt w Lublinie Hubert Czerepok Inicjatywa Pracownicza Jana Shostak Jerzy Bohdan Szumczyk KwieKulik Łukasz Mojsak Łukasz Surowiec Małgorzata Malinowska Maria Olbrychtowicz Michał Dobrucki Milena Korolczuk Paweł Althamer Piotr Wysocki Przemek Branas Rozdzielczość Chleba Stach Szumski Szymon Maliborski Zygmunt Piotrowski