8–14 listopada

Redakcja
Tadeusz Sumiński, Warszawa [Wydział Medycyny Weterynaryjnej, SGGW], 1963 © Tad Boniecki / Fundacja Archeologia Fotografii
8–14 listopada
Tadeusz Sumiński, Warszawa [Wydział Medycyny Weterynaryjnej, SGGW], 1963 © Tad Boniecki / Fundacja Archeologia Fotografii

Bielsko-Biała

Wystawa finalistek i finalistów 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień otworzy się w Galerii Bielskiej BWA w najbliższy piątek (12.11). Podobnie jak w poprzednich edycjach, do konkursu mogli zgłosić się malarze i malarki bez ograniczeń dotyczących granicy wieku, posiadanego dyplomu lub miejsca zamieszkania. Spośród nadesłanych ponad ośmiuset zgłoszeń jury pod przewodnictwem Anny Markowskiej wyłoniło 121 prac 84 autorek i autorów. W dniu otwarcia poznamy laureatów i laureatki konkursu, dziń później tradycyjnie odbędzie się również panel dyskusyjny i oprowadzanie przygotowane przez jury.

Byle polska wieś zaciszna, byle polska wieś spokojna. Bielska Jesień 2019 Poprzednią edycję Bielskiej Jesieni recenzuje Piotr Policht CZYTAJ!

Jędrzej Piaskowski, „Lasy Państwowe żegnają czerwonego nietoperza”, 2021, olej na płótnie, 130 x 100 cm, fot. Galeria Bielska BWA

Bytom

Stałym elementem profilu bytomskiej Kroniki pozostaje od kilku lat ambitny program wystawienniczo-edukacyjno-animacyjny skierowany do najmłodszych widzów. Kolejna skierowana do dzieci i przygotowana wespół z nimi wystawa otworzy się w sobotę (13.11). Chłód w pokoju sączy waniliowe mleko to rodzaj wizualnego manifestu, opowieść o utopijnej konwencji praw dziecka do komfortowego odbioru świata poprzez zmysły. Instalacje audiowizualne, które się na niej znajdą, to efekt działań opartych o demokratyczne postulaty wystosowane przez dzieci, z którymi współpracowały m.in. Anna Królikiewicz, Małgorzata Mirga-Tas czy Jan Kowal.

Gorzów Wielkopolski

W Gorzowie Wielkopolskim i Zielonej Górze od końca lat 70. odbywa się naprzemiennie przegląd twórczości artystów i artystek związanych z Ziemią Lubuską. Ciągłość tradycji owych corocznych regionalnych przeglądów zaburzyła w ostatnim czasie pandemia, teraz jednak po dwuletniej przerwie Salon Jesienny odbędzie się ponownie. Tegoroczna edycja wystawy otworzy się w sobotę (13.11) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim.

Katowice

W ramach trzydziestej edycji Festiwalu Ars Cameralis w katowickim Rondzie Sztuki otworzy się w piątek (12.11) wystawa zatytułowana Wszechświaty równoległe. Ekspozycja inspirowana jest twórczością Stanisława Lema, którego rok właśnie obchodzimy, nie będzie to jednak pokaz prac bezpośrednio ilustrujących konkretne utwory, co odnoszących się do idei i tematów poruszanych przez autora Solaris. Z interpretacją dorobku Lema zmierzą się tacy artyści jak Szymon Szewczyk, Michał Smandek czy Justyna Olszewska.

Pikieta przy fontannie. „Model głowy człowieka, którego w życiu ominęło wszystko” Przemka Branasa w Galerii Leto Wystawę „Model głowy człowieka, którego w życiu ominęło wszystko” Przemka Branasa w Galerii Leto recenzuje Karol Sienkiewicz CZYTAJ!

Kraków

Dwie nowe wystawy zobaczmy w tym tygodniu w Cricotece. Dziś (8.11) w Galeri-Pracownia Tadeusza Kantora przy ulicy Siennej otworzy się wystawa Mateusza Świderskiego To nasza tylko, nie gwiazd naszych wina. Artysta podejmie się w niej reinterpretacji horoskopu urodzeniowego, który Kantorowi rozrysowała Janina Kraupe. Przy pomocy obiektów scenograficznych z ostatniego, nieukończonego spektaklu Kantora Dziś są moje urodziny artysta stworzy instalację w jego mieszkaniu-pracowni, która będzie zmieniać się w czasie trwania wystawy w zależności od aktualnego układu planet. Z kolei pojutrze (10.11) w ramach programu Cloakroom otworzy się wystawa Przemka Branasa Dzień nieobecności. Artysta zaprezentuje na niej nową odsłonę instalacji Model głowy człowieka, którego w życiu ominęło wszystko, złożonej z quasi-totemicznych masek-głów z ze świecącego w ciemności papieru mâché udającego beton.

Przemek Branas, „Dzień nieobecności”, dzięki uprzejmości Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka

Łódź

Indywidualna wystawa Marty Krześlak zatytułowana Dom w wietrzną noc otworzy się w najbliższą sobotę (13.11) w Pracowni Portretu. Artystka zaprezentuje w łódzkiej galerii nową pracę wideo, którą w dniu wernisażu będzie można zobaczyć pomiędzy 20 a 22:30 w półgodzinnych odstępach.

Sopot

Kolejną przygotowaną w duecie wystawę Irminy Rusickiej i Kaspra Lecnima będzie można oglądać od piątku (12.11) w Goyki 3 Art Inkubator w Sopocie. Na kuratorowanej przez Kasię Sobczak ekspozycji Z naszych kości powstaną satelity artyści opowiadać będą historię ludzkości w skali makro. Sięgając po metaforę kości przekształcającej się w statek kosmiczny rodem z Odysei kosmicznej, Rusicka i Lecnim przyglądać się będą kulturowemu postępowi i jego ofiarom, uporczywym snom o lataniu i podboju kosmosu.

Szczecin

Dwie wystawy powstałe w ramach polsko-kenijskiej współpracy, zatytułowane Siła kobiet Wspólnota, zaprezentuje w ten piątek (12.11) Muzeum Narodowe w Szczecinie. Są one kontynuacją Festiwalu DUOS, który odbył się w Kilifi w Kenii z inicjatywy muzeum i Akademii Sztuki w Szczecinie. W jego ramach artystki i artyści z Kenii i Polski pracowali w duetach, współpracując również z ze studentami i studentkami Uniwersytetu Pwani i lokalną społecznością, a na szczecińskiej wystawie zobaczymy finałowe efekty tej współpracy. Wśród uczestników i uczestniczek ze strony polskiej w projekcie znaleźli się m.in. Witek Orski, Marta Ziółek czy Aneta Grzeszykowska, a kuratorami obu wystaw są Marlena Chybowska-Butler, Łukasz Jastrubczak i Zorka Wollny.

Warszawa

Kuratorowana przez Stanisława Welbela wystawa zderzająca twórczość austriackiej artystki Petry Gell z pracami Katarzyny Przezwańskiej otworzy się dziś (8.11) w Austriackim Forum Kultury. Pokaz zatytułowany On the Nature of Colour wydobywać będzie zarówno pokrewieństwa, jak i kontrasty w praktyce obu artystek – od podobieństw stosowanej kolorystyki i podejścia do analizy przestrzennej, po różnice w skali, tematach i stosowanych materiałach. Podczas gdy Przezwańska posługuje się drobnymi formami i naturalnymi materiałami do analizy form biologicznych, Gell w swojej praktyce skupia się na analizie architektury przy użyciu syntetycznych form i dużej skali.

Bazująca na archiwach Fundacji Archeologia Fotografii wystawa Ciało_archiwum: rozgrzewka otworzy się w środę (8.11), rozpoczynając jednocześnie wieloletni projekt badawczo-ekspozycyjno-edukacyjny. Głównym tematem fotografii będzie tytułowe ciało w najróżniejszych kontekstach – na zdjęciach dokumentalnych i erotycznych, konceptualnych i abstrakcyjnych, ciało ludzkie, zwierzęce, a także ciała lalek czy manekinów. Wystawa podejmować będzie refleksję nad obecnością ciała w archiwum i naturą archiwum jako takiego, stawiając pytanie o możliwość wprzęgnięcia tego zachowawczego z natury konstruktu w procesy emancypacyjne.

Biotechnologia fotografowania. Rozmowa z Anną Zagrodzką Z Anną Zagrodzką o projekcie "Kolekcja" w Fundacji Archeologia Fotografii rozmawia Ewa Toniak CZYTAJ!

Tego samego dnia (8.11) w galerii XX1 otworzy się solowa wystawa Poli Wójcik Labirynty drogi donikąd. Artystka nawiązywać w niej będzie do nowożytnych portretów trumiennych, skupiając się jednak nie na samych wizerunkach zmarłych, a formie trapezoidalnych podobrazi oraz zawierającej się w nich, podobnie jak w przypadku tytułowych labiryntów, idei początku i końca.

Miłośnikom sztuki dawnej polecamy z kolei tego samego dnia (8.11) wycieczkę na Zamek Królewski w Warszawie, gdzie otworzy się wystawa Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego. Zobaczymy na niej obrazy zgromadzone przez włoskiego historyka sztuki, badacza twórczości m.in. Caravaggia i kuratora poświęconych mu wystaw. Obok caravaggiowskiego Chłopca gryzionego przez jaszczurkę znajdą się na niej płótna takich barokowych tuzów z północy i południa Europy jak Jusepe de Ribera czy Dirck van Baburen.

Pola Wójcik, „Portret trumienny”, 2018, akryl na płótnie, 100 x 200 cm

Wrocław

Pismu „Format” stuknęła niedawno równa trzydziestka; z tej okazji w galerii Entropia otworzy się jutro (9.11) jubileuszowa wystawa 30 lat Formatu. Założone jesienią w 1990 r. z inicjatywy Andrzeja Saja, przy wsparciu ówczesnego rektora PWSSP we Wrocławiu, Michała Jędrzejewskiego, czasopismo na samym początku związane było ściśle z tematyką uczelnianą, szybko jednak rozszerzyło profil i już od drugiego numeru opisywano w nim wydarzenia artystyczne w całym kraju, a okazjonalnie również zagranicą. Na jubileuszowej wystawie zobaczymy multimedialno-dźwiękowy projekt przygotowany przez odpowiadającego obecnie za szatę graficzną pisma Tomasza Pietrka, oparty na treściach z trzydziestu lat jego działaności i dźwiękach przesłanych przez współpracujących z nim autorów.

W ten piątek (12.11) w Instytucie Grotowskiego wystartuje wielomiesięczny projekt Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych kuratorowany przez Monikę Wachowicz. W jego ramach odbywać się będzie szereg wydarzeń na styku teatru, performansu, tańca, filmu, muzyki i sztuk wizualnych. Motywem przewodnim wszystkich wydarzeń będzie kobiecość i sposoby jej definiowania i funkcjonowania w społeczeństwie, kulturze i polityce. Projekt dedykowany jest Jolancie Brach-Czainie, a wsród wydarzeń realizowanych w ramach pierwszej jego odsłony znajdą się m.in. premiera spektaklu Strefa szeptów w reżyserii Joanny Grabowieckiej, performans Moniki Wachowicz Okruchy czy koncert w reżyserii Joanny Pawlik.

Internet

Tekst Wiktorii Kozioł Homary, Gołębie, Jastrzębie. Zwrot konserwatywny w sztuce polskiej, opublikowany w ostatnim drukowanym wydaniu „Szumu”, wywołał w gronie zaklasyfikowanych do wszystkich trzech kategorii reprezentantów i reprezentantek owego zwrotu spore poruszenie. A jako że, chcąc nie chcąc, pytanie o to czym mają być konserwatywne instytucje sztuki dotyka w obecnej sytuacji nas wszystkich, zapraszamy dziś (8.11) o 19:00 na transmisję debaty, do której tekst stał się przyczynkiem. Poprowadzi ją Paweł Rojek, a udział wezmą obok Wiktorii Kozioł Alicja Żebrowska, Andrzej Biernacki i Ada „ADU” Karczmarczyk.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też