NR 23/2023
29.09.2020

6. Vintage Photo Festival 2020

„Modne lata 20., lata 30. Street fashion w obiektywie lajkarzy”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
6. Vintage Photo Festival 2020
„Modne lata 20., lata 30. Street fashion w obiektywie lajkarzy”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz

Tematem przewodnim VI edycji Vintage Photo Festivalu jest „WOLNOŚĆ”. Pierwotnie myśl ta zrodziła się w związku z przypadającą w 2020 roku 100 rocznicą powrotu Bydgoszczy do Polski. Później, z zaskoczenia pojawił się COVID-19 – nie tylko globalny kryzys, ale spory reset dla ludzkości. Wolność, którą braliśmy za pewnik, nagle została nam mocno ograniczona. Byliśmy świadkami „zamknięcia” całych krajów i kontynentów dla przepływów osób, a więc ograniczenia jednej z podwalin globalnej wioski. Ogólnoświatowa pandemia uderzyła nie tylko w wolność przemieszczania się, ale w cały szereg konsumpcyjnych potrzeb człowieka, które są ostatecznym celem każdego biznesu na ziemi i osią funkcjonowania całej gospodarki. Ostatnie miesiące są realną próbą zmierzenia się z wolnością, która wymaga przewartościowania lub zrozumienia jej w nowym świetle. Z tego względu wystawy zaprezentowane w ramach tegorocznej edycji festiwalu poruszą temat WOLNOŚCI w różnych kontekstach, zarówno jako wyzwolenia z niewoli, wolności osobistej, jak i tej związanej z izolacją, fizycznym zamknięciem, spowodowanym przez pandemię COVID-19.

Wolność w dobie powszechnego zamknięcia, zmierzenie się z rodzicielstwem w izolacji będzie tematem przewodnim wystawy prac chilijskiej fotografki Paz Olivares Droguett. Te poetyckie, intymne zdjęcia stały się zapisem życia rodzinnego w czasie pandemii koronawirusa.

Jeszcze inny kontekst dostrzec będzie można w pracach irańskiej fotografki Parisy Aminolahi, które są opartym na kontraście fotograficznym zapisem życia odbywającego się w dwóch skrajnie różnych pod względem geograficznym, jak i społecznym miejsc — Iranie i Holandii. Wolność od ograniczeń, swoboda charakteryzująca życie na emigracji splata się z poczuciem odpowiedzialności za rodziców w Iranie.

Projekt białoruskiej artystki Mashy Svyatogor pt. Wszyscy tańczą! gromadzi prace powstające wokół refleksji artystki na temat ZSRR oraz pojęcia „radziecki”. Prace oparto na fotografiach znalezionych w wielu numerach czasopisma „Sovetskoe Foto”, stanowiącego wizualny materiał rządu radzieckiego i wykorzystywanego przez niego do budowania swojego „ceremonialnego” wizerunku.

Camila Alvarez, „The jungle in me”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Camila Alvarez, „The jungle in me”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Filippo Bardazzi, „Se ne sono andati tutti/Tuscany Blues”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Filippo Bardazzi, „Se ne sono andati tutti/Tuscany Blues”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Han Cao, „Quarantine Collection”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Han Cao, „Quarantine Collection”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Iwona Germanek, „Reminiscences/Blue Chlorophyll”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Iwona Germanek, „Reminiscences/Blue Chlorophyll”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Karol Grygoruk, „I Love You Dad”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Karol Grygoruk, „I Love You Dad”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Katarzyna Kryńska, „Silence of the Heart”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Katarzyna Kryńska, „Silence of the Heart”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Marcelo Aragonese, „Threads and light”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Marcelo Aragonese, „Threads and light”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Masha Svyatogor, „Everybody dance!”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Masha Svyatogor, „Everybody dance!”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Maxim Dondyuk, „UNTITLED PROJECT from Chernobyl”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Maxim Dondyuk, „UNTITLED PROJECT from Chernobyl”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
„Modne lata 20., lata 30. Street fashion w obiektywie lajkarzy”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
„Modne lata 20., lata 30. Street fashion w obiektywie lajkarzy”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Paz Olivares-Droguett, „Volver/Nest”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz
Paz Olivares-Droguett, „Volver/Nest”, fot. Arkadiusz Wojtasiewicz

Ciekawe jest to, że artystka tworzy własne fotomontaże ręcznie, celowo rezygnując z technologii cyfrowych, a tym samym przywołując metaforę tkaniny historii. Masha dosłownie tnie „tkaninę” – demontuje oficjalne wizerunki i używa ich, by stworzyć własne surrealistyczne, ozdobne obrazy – z największą dbałością o szczegóły.

W kontekście wolności przedstawiona zostanie również wystawa Nici i światło. W fotografiach Marcelo Aragonese możemy znaleźć komentarz do współczesnej sytuacji Chile. Niezadowolenie społeczne wynikające z obecności biedy, słabych warunków życia, problemów klimatycznych spowodowało wybuch protestów Chilijczyków.

Kolejnym artystą, którego prace będą prezentowane jest Maxim Dondyuk. Jego projekt łączący przeszłość i teraźniejszość związany jest z Czarnobylem. Eksploruje on problematykę związaną z pamięcią, terytorium, energią atomową i naturą. Rozpoczęty jako kontemplacja nad pustką, ciszą i porzuceniem, zmienił się w próbę zbadania, odkrycia przeszłości, która istniała na terenie Czarnobyla długo przed katastrofą nuklearną. Stare filmy, albumy rodzinne, pocztówki, listy – przez całe te lata wspomnienia wystawione były na działanie przyrody i promieniowania. Ciekawa refleksja na czasy pandemii, kiedy natura tak bardzo pokazuje, że chce się oczyścić.

Dyrektor festiwalu Katarzyna Gębarowska

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Wystawa6. Vintage Photo Festival 2020
MiejsceBydgoszcz
Czas trwania18.09–3.10.2020
Fotografiedzięki uprzejmości Vintage Photo Festival
Strona internetowavintagephotofestival.com
Indeks

Zobacz też