3-9 lutego

Redakcja
Anna Panek, Ciepło, 2019, tkanina, 200 x 200 cm
3-9 lutego
Anna Panek, Ciepło, 2019, tkanina, 200 x 200 cm

Toruń

Do pierwszych lat II RP i historii odradzającego się po I wojnie światowej życia artystycznego w Toruniu sięgać będzie otwierana w piątek (7.02) wystawa Rzuć troski, lej wino w Galerii Sztuki Wozownia. Znajdą się na niej prace ze zbiorów Muzeum Okręgowego i Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu, układające się w panoramę miasta sprzed stu lat, z kilkoma kluczowymi punktami, w których toczyło się życie towarzysko-artystyczne, jak Konfraternia Artystów czy salon Kazimiery Żuławskiej. Tego samego dnia toruńska galeria zaprezentuje też solową wystawę Marzeny Tauer-Koneckiej. Na Pamięci ujarzmionej artystka przedstawi autobiograficzną opowieść zbudowaną przy pomocy malarstwa.

E. Karniej, 700-lecie Torunia, plakat, 1933, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki Wozownia

Warszawa

Przekrojowa wystawa Aleksandra Roszkowskiego otworzy się jutro (4.02) w warszawskiej HOS gallery. Na Antynomiach znajdą się prace z całego okresu kariery malarza, od powstałych na przełomie lat 80. i 90., tuż po dyplomie w pracowni Zbigniewa Gostomskiego i Jacka Sienickiego, po najnowsze obrazy sprzed kilku miesięcy. Zobaczymy zarówno wczesne, ekspresyjne obrazy ze zdeformowanymi ludzkimi sylwetkami, jak i bliskie abstrakcji i zanurzone jednocześnie w tradycji koloryzmu pejzaże, a wreszcie geometryzujące obrazy z ostatnich lat.

W przestrzeni dawnej pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza przy Rynku Nowego Miasta otworzy się w środę (5.02) kuratorowana przez Małgorzatę Król wystawa Mięso, z udziałem między innymi Romana Stańczaka i Jakuba Glińskiego. Choć organizowana w pracowni klasyka współczesnej rzeźby, ekspozycja obejmie zupełnie inne media – rysunek, grafikę i performans. Performatywna ma być zresztą na swój sposób cała wystawa, która wyrasta z refleksji nad rodzimym rynkiem sztuki i standardowymi formatami galeryjnymi i zaprosi publiczność do jej aktywnego współtworzenia.

Wystawa trzech artystek związanych z warszawską ASP – Anny Panek, Irminy Staś i Izabeli Maciusowicz – otworzy się w czwartek (6.02) w Państwowym Muzeum Etnograficznym. Kuratorowany przez Agatę Chinowską Rok nieustającego lata koncentrować się będzie na relacji człowieka z przyrodą, szukając pomostu pomiędzy dawnym modelem życia ludzi na wsi a współczesną świadomością ekologiczną. Tytuł wystawy nawiązuje do książki Naomi Oreskes i Erika M. Conway’a Upadek cywilizacji zachodniej. Spojrzenie z przyszłości – w tej niepokojąco prawdopodobnej wizji tytułowym rokiem nieustającego lata, przynoszącym gigantyczne straty materialne i finansowe tąpnięcie na globalną skalę, okazuje się coraz mniej odległy rok 2023.

Wszyscy Polacy to (prawie) jedna rodzina. „Disco Relaks” w Muzeum Etnograficznym w Warszawie Wystawę „Disco Relaks” w Muzeum Etnograficznym w Warszawie recenzuje Jakub Gawkowski CZYTAJ!

Zachęta od dłuższego czasu regularnie przygotowuje wystawy skierowane do najmłodszych widzów. Z okazji aktualnych ferii zimowych zobaczymy kolejną tego rodzaju ekspozycję, zatytułowaną Co dwie sztuki to nie jedna, otwieraną w najbliższą sobotę (8.02). Opiera się ona na genialnym w swojej prostocie pomyśle – zamiast projektowanych z myślą o dzieciach prac artystów z kilkoma krzyżykami na karku zobaczymy na niej realizacje stworzone przy czynnym współudziale najmłodszych. Zaproszone artystki i artyści przygotowali prace wspólnie z własnymi pociechami. Zobaczymy więc m.in. kryjówki zbudowane przez Jaśminę Wójcik z córkami Zoją i Leą czy wielkoformatową abstrakcyjną grę przygotowaną przez Kingę Nowak i jej syna Tytusa, nawiązującą m.in. do Minecrafta.

A skoro o młodych artystach mowa, to studentkom i studentom uczelni artystycznych przypominamy o trwającym naborze do tegorocznej edycji Artystycznej Podróży Hestii. Zgłoszenia poprzez stronę konkursu nadsyłać można jeszcze przez dwa miesiące, do 3 kwietnia.

Maciek Bączyk, Mleczne Medium – Anioł, dzięki uprzejmości Galerii Entropia

Wrocław

Przy okazji trwającej wystawy Maćka Bączyka w Galerii Entropia odbędzie się jutro (4.02) wykład performatywny jej autora i Agnieszki Bandury Na tropie aury. Artysta wespół z filozofką sięgną do klasycznych tekstów Waltera Benjamina i zastanawiać się będą nad dzisiejszym statusem aury pytając, czy rozwój nowych technologii i masowy dostęp do sztuki zawsze powodują jej zanik.

Zielona Góra

Kojarzycie białą kotkę z prac Aleksandry Waliszewskiej? Jej wizerunki to portrety zmarłej niedawno kotki Mitusi, która spędziła kilka lat u boku malarki. Waliszewska dedykowała jej najnowszy album wydany w Ha!Arcie, a w tym tygodniu przyszła pora na kolejny hołd dla Mitusi, tym razem w postaci wystawy. Ekspozycja zatytułowana Kocham kotkę, która umarła otworzy się w najbliższy piątek (7.02) w zielonogórskim BWA.

Anarcho-konserwatystka. O rysunkach Aleksandry Waliszewskiej Pracom Aleksandry Waliszewskiej przygląda się Dorota Michalska CZYTAJ!

Rzym

Diana Lelonek nie przestaje święcić międzynarodowych triumfów – w czwartek (6.02) otworzy się pierwsza solowa wystawa artystki we Włoszech. Kuratorowana przez Jakuba Gawkowskiego Buona Fortuna będzie podsumowaniem rzymskiej rezydencji artystki i kuratora. W poprzemysłowych przestrzeniach historycznej fabryki pasty Fondazione Pastificio Cerere oraz Spazio Molini artystka zestawi ze sobą ostatnie wyniki badań artystycznych z dwóch odległych i pozornie niezwiązanych ze sobą miejsc: górniczego Górnego Śląska i alpejskich lodowców.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też