13-19 maja

Redakcja
Dom Mody Limanka, Ostatni pociąg do Warszawy, kadr z filmu
13-19 maja
Dom Mody Limanka, Ostatni pociąg do Warszawy, kadr z filmu

Białystok

Wraz ze zbliżającym się dniem dziecka rozkręca się sezon na wystawy i wydarzenia skierowane do najmłodszych odbiorców sztuki. Białostocki Arsenał w najbliższy weekend (18-19) gościć będzie piąty Festiwal Książki Artystycznej dla Dzieci. Oprócz kiermaszu książkowego, na którym znajdą się zarówno popularne książki o sztuce dla dzieci, jak i niszowe, trudno dostępne na co dzień wydawnictwa, częścią festiwalu będzie także szereg warsztatów z działem artystek i artystów, między innymi Małgorzaty Dmitruk, pod kierunkiem której powstawać będzie międzypokoleniowy mural.

Lublin

Propozycję dla najmłodszych widzów szykuje na ten tydzień również Galeria Labirynt. W sobotę (18.05) w lubelskiej galerii otworzy się Brzuchomówca i milczące obrazy – interaktywna wystawa dla dzieci, angażująca szereg zmysłów, z których wzrok wcale nie będzie tym najważniejszym. Prace na wystawę stworzyli artyści zajmujący się sztuką mediów oraz działający na styku sztuki i nauki, między innymi Magdalena Franczak, Elżbieta Jabłońska i Krzysztof Topolski.

Ziemniaczana poduszka oklejona niebieską taśmą i dinozaur z origami w domku z makaronami Wystawę "Wszystko widzę jako sztukę" w Zachęcie recenzuje Ignacy Mazur (lat 10) CZYTAJ!

Opole

Kolejną wystawę poświęconą kwestiom środowiskowym zobaczymy w najbliższym czasie w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. Magdalena Worłowska i Natalia Krawczyk, kuratorki otwieranej w piątek (17.05) Klęski urodzaju postanowiły jednak wybiegać nie w ponurą przyszłość, a wstecz, ku początkom polskiej sztuki ekologicznie zaangażowanej. Ekspozycja obejmować będzie więc pionierski okres od końca lat 50. do końca lat 70., kiedy to między innymi na plenerach na terenie Ziem Odzyskanych powstawały liczne prace proponujące środowiskowe rozwiązania dla najbliższej okolicy, kraju, a także całej planety.

Radom

Podwójne otwarcie czeka nas w ten piątek (17.05) w Radomiu. Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia zaprezentuje jednocześnie dwie solowe wystawy – Marcina Berdyszaka i Tomasza Drewicza. Pozornie niekonieczne Berdyszaka to przegląd prac z ostatnich kilku lat, z reguły podejmujących dialog z innymi artystami, od Jaspera Johnsa i Tadeusza Kantora począwszy, na Jacku Malczewskim skończywszy. Otwarciu wystawy towarzyszyć będzie także premiera książki Wmiędzyczasie, autorstwa artysty i Jaromira Jedlińskiego. Komfort termiczny Drewicza krążyć będzie z kolei wokół ciepła, pojmowanego zarówno czysto fizycznie, jak i sposób metaforyczny.

Sopot

Kilka lat po pierwszej wspólnej realizacji, Rafał Dominik i Maurycy Gomulicki doczekali się pierwszej w Polsce wspólnej wystawy. W czwartek (16.05) w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie otworzy się kuratorowana przez Emilię Orzechowską ekspozycja Modern Talking. Prześledzi ona pojawiające się w dorobku artystów wspólne motywy, takie jak intensywny kolor jako fundamentalny nośnik przekazu, traktowany zarówno jako synonim związanej z erotyzmem witalności, jak i element dyskursu socjo-kulturowego.

Czego pragną Nowe Kobiety? Jan Możdżyński w Galerii Szarej Wystawę Jana Możdżyńskiego "Strapon Stories" recenzuje Zofia Krawiec CZYTAJ!

Szczecin

W zeszłym tygodniu na łamach „Szumu” Zofia Krawiec podejmowała wątek relacji między masochizmem a emancypacją kobiet, który w tym tygodniu znajdzie rozwinięcie w kuratorowanej przez nią wystawie. Otwierane w czwartek (16.05) w Zonie Sztuki Aktualnej Masochistki koncentrować się będą na napięciach związanych z pragnieniem wchodzenia w pozycję uległości, stawiając pytanie o to, dlaczego kobiety miałyby pragnąć cierpienia walcząc jednocześnie o to, by mniej było go w ich życiu. Na wystawie znajdą się prace między innymi Anety Grzeszykowskiej i Jana Smagi, duetu Sędzia Główny, Natalii LL i Agaty Zbylut.

Basia Bańda, z cyklu Rysunki na obniżenie ciśnienia 2018-2019r. promarker, farba olejna, ołówek na papierze, wym. 210×297mm

Świnoujście

Nowe prace Basi Bańdy z cyklu Rysunki na obniżenie ciśnienia zobaczymy w Galerii Sztuki Współczesnej ms44 w Świnoujściu na otwieranej w sobotę (18.05) wystawie Letnisko. Rysunki i akwarele, które sama Bańda nazywa „wizualnym haiku”, związane są przede wszystkim z odczuwaniem przyrody i uwidaczniają zmianę, jaka zaszła w pracach artystki w ostatnich latach – dawne intensywne odcienie różu w nowych, delikatnych kompozycjach ustępują rozbielonym brązom, błękitom i turkusom. Na Letnisku rysunkom i akwarelom towarzyszyć będzie także szereg obiektów.

Warszawa

Dom Mody Limanka po wystawie w Muzeum Sztuki w Łodzi nie może raczej narzekać na brak zainteresowania, jednak w nadchodzącej wystawie członkowie kolektywu odmalowują swoją przyszłość w ponurych barwach. W czwartek (16.05) DML zaprezentuje się w Project Roomie U-jazdowskiego. Łódzka grupa pokaże w nim krótkometrażowy film Ostatni pociąg do Warszawy, osadzony w postapokaliptycznych realiach opuszczonej Łodzi, z której zapomniani artyści próbują przedostać się na stołeczne salony.

Prosimy nie kupować. Dom Mody Limanka w Muzeum Sztuki w Łodzi "Nową kolekcję" Domu Mody Limanka recenzuje Agata Pyzik CZYTAJ!

Tego samego dnia (16.05) w Stroboskopie otworzy się wystawa Léann Herlihy zatytułowana Koń Trojański. Pochodząca z Irlandii artystka koncentruje się na uwikłaniu ciała w politykę i historycznych momentach zbiorowego oporu. Kluczowymi motywami wystawy w Stroboskopie staną się historyczne zdarzenia – wojna trojańska i ewolucja techniki jeździeckiej zwanej „siodłem bocznym” – oraz współczesny obiekt służący do uprawiania gimnastyki – koń z łękami.

W Austriackim Forum Kultury w tym samym czasie otworzy się wystawa Tatjany Danneberg i Marcina Zarzeki. Primo to pierwsza wspólna wystawa pary artystów. Oboje podejmują w swoich pracach grę z konwencjami malarskimi – Danneberg nakładając na obrazy pomalowany klej tworzący półprzezroczystą warstwę, Zarzeka tworząc obiekty o strukturze zbliżonej do obrazów.

Léann Herlihy, Thorn Baton, 2019

W piątek (17.05) czeka nas natomiast konkursowa kumulacja. W Muzeum Sztuki Nowoczesnej poznamy laureatów tegorocznej Artystycznej Podróży Hestii, tymczasem w Zachęcie otworzy się wystawa finalistów dziewiątej edycji Spojrzeń. Nominowani do nagrody zostali w tym roku Tomasz Kowalski, który pokaże na wystawie serię obrazów oraz gobelin wykonany wspólnie z matką i relief powstały we współpracy z ojcem, Gizela Mickiewicz, która zaprezentuje nową, wieloelementową rzeźbę, Dominika Olszowy, której instalacja Stypa odnosić się będzie zarówno do uroczystości na cześć osoby zmarłej, jak i nieudanej imprezy, Liliana Piskorska, która pokaże w Zachęcie serię nowych prac o nienormatywności, oraz Kem, który zrealizuje performans na wernisażu oraz program cotygodniowych spotkań kółka czytelniczego.

Tego samego dnia (17.05) w Instytucie Fotografii Fort Paweł Starzec zaprezentuje Miejsca użyteczności publicznej. Korzystając ze swojego doświadczenia jako fotograf, socjolog i dziennikarz, Starzec opowiada w serii dokumentalnych zdjęć o przepisywaniu na nowo historii w Bośni i Hercegowinie.

Równolegle w galerii Le Guern otworzy się inna fotograficzna wystawa – Tam i z powrotem Tadeusza Rolkego. W Domu Spotkań z Historią trwa jeszcze ekspozycja poświęcona jego warszawskim powojennym reportażom, w Le Guern natomiast nestor polskiej fotografii cofać się będzie jeszcze dalej w przeszłość, do najbardziej dramatycznego momentu swojego życia. Seria nowych zdjęć powstała w wyniku podróży, jaką Rolke odbył powtarzając trasę przebytą pod koniec drugiej wojny światowej. Zaczyna się ona wraz z wybuchem powstania warszawskiego, w Wilanowie, a następnie biegnie przez obóz przejściowy w Pruszkowie do Niemiec i kolejnych miejsc pracy tymczasowej. Ożywiając wspomnienia sprzed ponad 70 lat, Rolke jednocześnie utrwala widok miejsc, w których nie pozostał już ślad po wojennych wydarzeniach.

W Fundacji Archeologia Fotografii czeka nas z kolei piątkowy finisaż wystawy Tadeusza Sumińskiego Z notatnika fotografa i premiera książki fotograficznej Tropiciele. Wydana przez Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego publikacja nawiązuje do klasycznych albumów botanicznych jednocześnie grając z ich konwencją. Jej tytuł pochodzi z nazwy kolekcji rycin przedstawiających rośliny, które zgromadził na przełomie XIX i XX wieku ksiądz Władysław Michał Zaleski, zwany „Ojcem kleru indyjskiego”. Książka prezentuje wycinek kolekcji rycin, fotografii, kolaży i rysunków własnoręcznie przygotowanych przez Zaleskiego, które opisują region Indii oczami Europejczyka.

W High Gallery, która z Poznania przeniosła się do stolicy, otworzy się z kolei wystawa niemieckiego malarza Chrisa Succo Three Paintings. Succo znany jest przede wszystkim z obrazów wypełnionych quasi-kaligraficznymi motywami i utrzymanych w wąskiej, czarnobiałej palecie barwnej.

Od piątku także zobaczyć będzie można nową wystawę w Muzeum Warszawy, poświęconą jednemu z najciekawszych zjawisk w powojennym polskim wzornictwie – działalności spółdzielni ORNO. Wystawa Spółdzielnia ORNO. Biżuteria przyglądać się będzie charakterystycznemu stylowi wytwarzanej przez ORNO biżuterii, a także przybliży model kooperatywizmu, na którym spółdzielnia się opierała, i unikalny model pracy, w którym każdy rzemieślnik był jednocześnie projektantem i artystą.

Wrocław

Jeschkelanger, AFTER EIGHT MITLIFE CRISES GREY CHEMBERS. Fot. Caroline Seeliger

Jubileuszowa edycja Biennale WRO, które w tym roku kończy okrągłe 30 lat, wystartuje w najbliższą środę (15.05). Odsłona zatytułowana Czynnik ludzki opowiadać będzie o złożoności współczesnych relacji człowieka i technologii, obrazując zwrot w stronę człowieka jako inicjatora, odbiorcy, niekiedy ofiary tych przemian. Jedną z atrakcji wydarzeń otwarcia, które potrwają do końca tygodnia, będzie prezentacja instalacji japońskiej grupy ARTSATxSIAF Lab, która połączy architektonicznie otoczenie Pawilonu Czterech Kopuł i Parku Szczytnickiego z przestrzenią kosmiczną.

Z kolei w Galerii SIC! BWA Wrocław otworzy się w piątek (17.05) wystawa niemieckiej grupy Jeschkelanger #siostrzane_odbicie. Współtworzące ją od pięciu lat Marie Jeschke i Anja Langer posługują się w swoich pracach przede wszystkim szkłem, które służy im jako medium do tworzenia opowieści o ekonomii współpracy opartej na wspólnocie i gościnności. We wrocławskiej wystawie artystki problematyzować będą relacje pomiędzy gender a przestrzenią domową.

Berlin

Po zeszłorocznych rezydencjach i wystawie w Lipsku, Potencja wraca za Odrę z kolejną wystawą. Jeśli przez najbliższy weekend (18-19.05) będziecie w Berlinie, polecamy wpaść do artist-run-space’u Gussglashalle na wystawę Funny Games. Krakowska grupa zaprezentuje na niej sporo nowych obrazów, na dodatek w miłej oprawie, samej wystawie towarzyszyć będzie bowiem grill i impreza plenerowa.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też