„Wystawa w przygotowaniu” w HOS Gallery
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/14.-julia-slonecka-perpetuum-mobile-2017-olej-i-pasta-woskowa-na-plotnie-130-x-150-cm-1200x1039.jpg)
Czy wypada zapraszać na wystawę, która jest aranżowana w obecności gości? Proces przygotowywania kojarzymy ze stanem zawieszenia i oczekiwania. Nieukończenie bywa synonimem niedoskonałości, czyż jednak dążenie do finalnego efektu nie jest podtrzymywaniem stanu kreatywności, ciągłego zmagania się z tematem i burzy mózgów? Jak często czerpiemy satysfakcję z samego działania i utożsamiamy go z czymś wartościowym i możliwie najlepszym? Odpowiedź jest jedna – zbyt rzadko.
Wystawa to efekt współpracy trzech absolwentek warszawskiej ASP: Yui Akiyamy, Pauli Kaniewskiej oraz Julii Słoneckiej i ich wymiany doświadczeń związanych z dolą i niedolą współczesnych artystek i artystów. Każda z nich jest malarką sięgającą od czasu do czasu po rozmaite media. Wystawa odzwierciedla ich szerokie zainteresowania i indywidualne sposoby tworzenia; poprzedzanie pracy rozlicznymi szkicami i rysunkami, inspirowanie się językiem i literaturą, eksperymentowanie z instalacjami oraz czasochłonnym, i wymagającym sporej wiedzy technicznej, malarskim rzemiosłem.
Forma ekspozycji uchyla rąbka tajemnicy: prezentuje kulisy twórczości artystycznej wszystkim odwiedzającym muzea i galerie. W pracowniach panuje rozgardiasz, często skumulowany na niewiarygodnie małych powierzchniach. Prace powstają w zaskakujących warunkach, dalekich od idealistycznych stereotypów; farby, zamiast w eleganckich pudełkach, trzymane są w słoikach po groszku konserwowym, drewniana paleta bywa zastępowana kawałkiem folii lub skrawkiem papieru. Na wystawach nie tylko nie widać bałaganu, nie ma też utytłanych w plamach ubrań i dłoni, nie czuć woni wydzielanych przez materiały plastyczne, a pędzle nie zalegają w zlewie, czekając na umycie.
![13. Julia Słonecka, Vanishing kapusta (Sen o kapuście), 2019, olej i pasta woskowa na płótnie, 150 x 200 cm](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/13.-julia-slonecka-vanishing-kapusta-sen-o-kapuscie-2019-olej-i-pasta-woskowa-na-plotnie-150-x-200-cm-1200x891.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/13.-julia-slonecka-vanishing-kapusta-sen-o-kapuscie-2019-olej-i-pasta-woskowa-na-plotnie-150-x-200-cm-200x148.jpg)
![16. Paula Kaniewska, Dziwny tramwaj, 2015, olej na płótnie, 130 x 100 cm](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/16.-paula-kaniewska-dziwny-tramwaj-2015-olej-na-plotnie-130-x-100-cm.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/16.-paula-kaniewska-dziwny-tramwaj-2015-olej-na-plotnie-130-x-100-cm-154x200.jpg)
Niejednokrotnie poszukiwanie inspiracji przypomina symptomy zbieractwa; gromadzone są zdjęcia, wycinki z gazet, pocztówki. Z kolei pogoń za końcową formą nieubłaganie rozciąga się w czasie. Akceptację ostatecznego rozwiązania poprzedzają rozliczne podchody w postaci szkiców, wielogodzinnego kołowania wokół koncepcji oraz testowania nowych pomysłów dotyczących barwy i kompozycji. Lawina pomysłów albo blokada twórcza, krytyka, presja bycia oryginalnym i produktywnym, koszty materiałów, kumulacja dodatkowych zleceń, rodzinne zobowiązania, gorsze samopoczucie, brak czasu i środków finansowych są nieodłącznymi elementami artystycznego żywota. Czasami sztuką już bywa ujście z tego cało oraz wyswobodzenie się z jarzma perfekcjonizmu i pozwolenie sobie na dystans i frajdę działania.
![10. widok ekspozycji, wystawa w przygotowaniu, fot. Adam Gut](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/10.-widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/10.-widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-200x133.jpg)
![08. widok ekspozycji, wystawa w przygotowaniu, fot. Adam Gut](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/08.-widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/08.-widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-200x133.jpg)
![07.widok ekspozycji, wystawa w przygotowaniu, fot. Adam Gut](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/07.widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/07.widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-200x133.jpg)
![06.widok ekspozycji, wystawa w przygotowaniu, fot. Adam Gut](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/06.widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/06.widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-200x133.jpg)
![02.widok ekspozycji, wystawa w przygotowaniu, fot. Adam Gut](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/02.widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/02.widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-200x133.jpg)
![03. widok ekspozycji, wystawa w przygotowaniu, fot. Adam Gut](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/03.-widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/03.-widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-200x133.jpg)
![05. widok ekspozycji, wystawa w przygotowaniu, fot. Adam Gut](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/05.-widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/05.-widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-200x133.jpg)
![04. widok ekspozyccji, wystawa w przygotowaniu, fot. Adam Gut](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/04.-widok-ekspozyccji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/04.-widok-ekspozyccji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-200x133.jpg)
![01. widok ekspozycji, wystawa w przygotowaniu, fot. Adam Gut](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/01.-widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/01.-widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-200x133.jpg)
![09. widok ekspozycji, wystawa w przygotowaniu, fot. Adam Gut](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/09.-widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/09/09.-widok-ekspozycji-wystawa-w-przygotowaniu-fot.-adam-gut-200x133.jpg)
Yui Akiyama – Absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie (2017) oraz Wydziału Literatury Uniwersytetu w Kioto (2004). Laureatka nagród: Inicjatywy ENTRY (2018), Fundacji Stefana Gierowskiego dla najlepszego dyplomu malarskiego (2017), Prezydenta Miasta Gdańska w IX edycji Konkursu Najlepsze Dyplomy ASP (2017). Finalistka wielu konkursów: 13. Konkurs Gepperta (2020), 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień (2019), Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie o Nagrodę Artystyczną UAP (2018). Urodziła się w Osace, od 2010 roku mieszka i tworzy w Polsce. Artystka sięga po medium malarstwa oraz rysunku, zajmuje się również tłumaczeniem pisemnym. Prowadzi rysunkowy dziennik na Instagram Stories (@racchimo). W malarskich realizacjach powraca do refleksji nad komunikacją, rolą języka, fenomenem przejęzyczeń i niepowodzeniami we wzajemnym porozumieniu.
Paula Kaniewska – Absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie (2015) oraz Kolegium MISH UW. Otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019). Finalistka konkursów: Promocje (2015), Bielska Jesień (2019), KP 19 w Aarhus (DK) i Nagrody Eibischa (2019). Artystka od 2017 mieszka i pracuje w Danii. Kaniewska posługuje się wieloma mediami: maluje, tworzy instalacje, haftuje. Humor i żart stanowią nieodłączny element jej praktyki artystycznej. W swym malarstwie zawiera wizualne kalambury, ukryte odniesienia i nieoczekiwane kombinacje skojarzeń. W tym, co pozornie nieważne, pospolite, czy wręcz nudne odkrywa pokłady niezwykłości. Poprzez beztroskość motywów i radosną paletę barwną porusza istotne tematy. W swoich najnowszych projektach skupia się na kwestii granic oraz podziałów, które są ich nieuniknionym skutkiem.
Julia Słonecka – Absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie (2017). Laureatka Konkursu o Nagrodę Artystyczną Siemensa (2018). Wraz z Antonim Gustowskim i Marcinem Osiowskim współtworzy kolektyw artystyczny #grupawolno. Jej obrazy często są pokłosiem żartobliwych gier słownych i niecodziennych skojarzeń, budowane są za pomocą prymarnych kształtów. Jednocześnie ta oszczędność formy sugeruje, że artystka nie pozwala sobie na pośpiech i przypadkowość. Stosowane przez nią rozwiązania zachęcają widzów do uważniejszego oglądu, dzięki któremu powierzchnia jej płócien w pełni ujawnia, że za finalnym efektem stoi wiedza o malarskim rzemiośle i proces przemyślanego odrzucenia tego, co zbędne zarówno w treści, jak i technice.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Yui Akiyama, Paula Kaniewska, Julia Słonecka
- Wystawa
- Wystawa w przygotowaniu
- Miejsce
- HOS Gallery
- Czas trwania
- 5-26.09.2020
- Osoba kuratorska
- Katarzyna Piskorz
- Fotografie
- Adam Gut; dzięki uprzejmości HOS Gallery
- Strona internetowa
- hosgallery.pl