Wykorzenienie. Biennale Matter of Art 2024
Przewodnik po trzeciej edycji praskiego biennale Matter of Art wygląda jak połączenie Czerwonej książeczki i ulotki z rolniczego protestu. W centrum uwagi Katalin Erdődi i Alekseia Borisionoka, kuratorskiego duetu odpowiedzialnego za tegoroczną edycję stoją ruchy robotnicze i doświadczenia mieszkanek i mieszkańców wsi. Poprzez botaniczno-medyczną metaforę szczepienia Erdődi i Borisionok poszukują połączeń, które wzmacniają więzi pomiędzy miejską i wiejską klasą robotniczą, a także odpowiedzi na pytanie, jak możemy odmienić świat na lepszy, pozbawiony wyzysku, nierówności i niesprawiedliwości.
Problemy zaczynają się w momencie, gdy z oczu znikają konkretne osoby i grupy na rzecz szerszej – w założeniu – strukturalnej analizy.
Chciałoby się od razu powiedzieć – na pewno nie za sprawą kolejnych biennale. Rewolucyjny zapał na głównej, ulokowanej w hali Veletržní palác Galerii Narodowej w Pradze wystawie szybko gaśnie. Człapiąc powoli między kolejnymi niemiłosiernie długimi wideo można się poczuć raczej jak w kolejce do okienka w KRUS-ie. Czasem jednak warto na dłużej zatopić się w pojedyncze historie, ponieważ najjaśniejsze momenty wystawy to właśnie prace, które biorą na warsztat złożone zjawisko związane z określonym miejscem, czasem oraz społecznością, sumiennie rozkładając je na czynniki pierwsze. W przypadku DAVRA research group jest to historia niemal trzystukilometrowego kanału zbudowanego w roku 1939 między Uzbekistanem a Tadżykistanem. Za pomocą tkanin i szerokiego wyboru archiwaliów artystki opowiadają o sowieckim modernizacyjnym śnie okraszonym folklorystyczną dekoracją, który koniec końców przyczynił się do kompletnego wysuszenia Jeziora Aralskiego. Równie głęboko w temat wchodzi Alicja Rogalska, która w trzykanałowej instalacji wideo prezentuje rozmowy z trzema pokoleniami czeskich i słowackich florystek. Na przykładzie tej wąskiej branży przygląda się zmianom w ekonomii i agrokulturze po aksamitnej rewolucji.
Problemy zaczynają się w momencie, gdy z oczu znikają konkretne osoby i grupy na rzecz szerszej – w założeniu – strukturalnej analizy. W instalacji złożonej z dziesięciu asamblaży Zbyněk Baladrán opiera się na diagramach, które podejmują tematy takie jak „abstrakcyjne oko kapitału” czy „własność prywatna i jej transformacja we wspólnotowy luksus”. Propozycja artysty to alternatywa dla – w założeniu linearnych i uproszczonych – narracji muzealnych na temat społecznych przewrotów i kolektywnych inicjatyw. Jak piszą kuratorzy, powinien był pokazać ją w praskim muzeum spółdzielczości, jednak „wygląda na to, że ludzie nie są zbyt zainteresowani ideami kolektywnych wysiłków i ekonomicznych form współpracy”. Być może ludzie po prostu nie są zainteresowani alternatywnymi narracjami Baladrána w postaci fragmentów tabliczek wotywnych, notatek Duchampa i stron z Arbeitsjournal Brechta, które do złudzenia przypominają zakurzone gabloty z muzeów geologicznych.
Podobnie apatycznie wypada Archive of Gestures: Speaking, czyli wideoinstalacja Elske Rosenfeld. Artystka czyta fragmenty przemów strajkujących robotników, feministek i aktywistów LGBTQ z Niemiec wschodnich tuż przed i po upadku Muru Berlińskiego. Archiwum Rosenfeld pokazuje dobitnie, że sama mowa i zręcznie sformułowany tekst przemówienia niewiele znaczy, gdy czyta się go z charyzmą przeciętnego nauczyciela WOS-u. Wątpliwości budzi także strategia, którą obiera Olia Sosnovskaya, przekształcając dane o białoruskich ruchach protestacyjnych z 2020 roku w rodzaj partytury. Niewątpliwie artystka ma rację twierdząc, że kolektywny opór, podobnie do gry na instrumencie, może być w pewnym sensie „ćwiczony” – z każdym kolejnym protestem zwiększając swoją skuteczność. Wybrany przez nią sposób translacji owocuje może zgrabną wizualnie instalacją, niezbyt jednak pomaga oglądającym rozeznać się w charakterze protestów i wyciągnąć z nich jakieś wnioski. A czy przypadkiem nie to jest celem całego praskiego projektu?
Pomimo ambicji, poszczególne historie i głosy wybrzmiewają na wystawie w pojedynkę, niewiele przy tym mówiąc o środkowoeuropejskich przemianach społeczno-ekonomicznych wsi i miast jako takich.
Zakleszczone między Scyllą estetyzacji a Charybdą dydaktyzmu biennale oddech łapie w części zamiejscowej, w galerii w Lidicach, miejscu znanym z przeprowadzonej przez nazistów w roku 1942 masakry na ludności cywilnej. W lidickiej galerii Nikita Kadan dokonał prostej interwencji w wystawę kolekcji, wkomponowując w nią wybrane przez siebie dzieła ze galeryjnych zbiorów i prace współczesnych osób artystycznych z Ukrainy, między innymi Kateryny Lysovenko czy Yaroslava Futymskiego. Historyczna opowieść o terrorze drugiej wojny i antyfaszystowskim oporze płynnie przeplata się tu z analogiczną narracją współczesną, dotyczącą wydarzeń w Ukrainie. Na tym napięciu między opowieściami o zbrodniach dwóch reżimów buduje Kadan emocjonalną siłę swojej interwencji.
Szanowna osobo czytająca, jeżeli dotarłaś do tego miejsca – dzięki i gratulacje, bo zapewne łatwo wyczuć, jak wymęczony jest ten tekst. Wyruszałem do Pragi z dużymi nadziejami, bo temat biennale jest mi bliski, zwłaszcza że – jak większość z nas – pochodzę z klasy ludowej. Jednak pisanie o tegorocznej edycji to zadanie równie żmudne i niewdzięczne jak samo jego oglądanie. Może to tylko moja perspektywa i ograniczona wrażliwość, ale nijak z zaproponowanej przez kuratorów narracji nie jestem w stanie wydobyć wizji chłoporobotniczego zbratania na rzecz lepszej przyszłości. Bardziej niż szczepienie, adekwatną metaforą dla wystawy zdaje się wykorzenianie – poszczególne historie i głosy wybrzmiewają tu w pojedynkę, niewiele przy tym mówiąc o środkowoeuropejskich przemianach społeczno-ekonomicznych wsi i miast jako takich. Przez to nie pozwalają ani na głębsze poznanie problemów określonej społeczności, ani nie oferują szerszej syntezy. Może da się wyciągnąć z tego biennale coś więcej, ale prawdę mówiąc, o przeobrażeniach współczesnej wsi więcej zdaje się mówić dowolny sezon programu Rolnik szuka żony.
Piotr Policht – historyk i krytyk sztuki, kurator. Związany z portalem Culture.pl, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie i „Szumem”. Fanatyk twórczości Eleny Ferrante, Boba Dylana i Klocucha.
WięcejPrzypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Kateryna Aliinyk, Zbyněk Baladrán, Björnsonova & Nik Timková, Zuzana Žabková, Vojtěch Hlaváček, Tamara Antonijević, Tanja Šljivar, Cosa.Cz, Cultural Cooperative & Viktor Vejvoda, Davra Research Group, Martina Drozd, Smutná, Giorgi Gago Gagoshidze, Uladzimir Hramovich, Adelita Husni Bey, Nikita Kadan, Kateřina Konvalinová & Judita Levitnerová, Kateryna Lysovenko, Asunción Molinos, Gordo, Pinar Öğrenci, Natalie Perkof, Marta Popivoda, Randomroutines, Alicja Rogalska, Elske Rosenfeld, Zorka Ságlová, Antje Schiffers, Olia Sosnovskaya, Petr Štembera, Dominika Trapp, Tomáš Uhnák, Asia Dér, Tamás Kaszás, Ascunción Molinos Gordo
- Wystawa
- Biennale Matter of Art 2024
- Miejsce
- National Gallery Prague – Trade Fair Palace, Lidice Gallery, Jednorožec Farm, Garden Of The Institute Of Anxiety, Center For Contemporary Arts Prague, Museum Of The Cooperative Association Of The Czech Republic, Kolektor Cafe, Chemapol, Petrohradská Kolektiv, Kino Ponrepo Of The National Film Archive, V. Kolona
- Czas trwania
- 14.09- 29.09.2024
- Osoba kuratorska
- Katalin Erdődi, Aleksei Borisionok
- Fotografie
- Jonáš Verešpej, dzięki uprzejmości Biennale Matter of Art
- Strona internetowa
- matterof.art
- Indeks
- Adelita Husni Bey Aleksei Borisionok Alicja Rogalska Antje Schiffers Ascunción Molinos Gordo Asia Dér Asunción Molinos Biennale Matter of Art Björnsonova Center For Contemporary Arts Prague Chemapol Cosa.Cz Cultural Cooperative Davra Research Group Dominika Trapp Elske Rosenfeld Garden Of The Institute Of Anxiety Giorgi Gago Gagoshidze Gordo Jednorožec Farm Judita Levitnerová Katalin Erdődi Kateřina Konvalinová Kateryna Aliinyk Kateryna Lysovenko Kino Ponrepo Of The National Film Archive Kolektor Cafe Lidice Art Collection Lidice Gallery Marta Popivoda Martina Smutná Museum Of The Cooperative Association Of The Czech Republic Natalie Perkof National Gallery Prague – Trade Fair Palace Nik Timková Nikita Kadan Olia Sosnovskaya Petr Štembera Petrohradská Kolektiv Pinar Öğrenci Piotr Policht Randomroutines Tamara Antonijević Tamás Kaszás Tanja Šljivar Tomáš Uhnák Uladzimir Hramovich V. Kolona Viktor Vejvoda Vojtěch Hlaváček Zbyněk Baladrán Zorka Ságlová Zuzana Žabková