07.08.2020

„Wiosna na osiedlu Bema” w Galerii Arsenał w Białymstoku

Krzysztof Gil, „Panorama”, 2020, węgiel, tusz, grafit na papierze, 120 × 900 cm, fot. Maciej Zaniewski
„Wiosna na osiedlu Bema” w Galerii Arsenał w Białymstoku
Krzysztof Gil, „Panorama”, 2020, węgiel, tusz, grafit na papierze, 120 × 900 cm, fot. Maciej Zaniewski

Wiosna na osiedlu Bema to wystawa o polityce historycznej i nekroprzemocy. Zarówno tej dotyczącej ciał: odgrzebywanych, transportowanych, pokazywanych, jak w wypadku szczątków gen. Józefa Bema – jak też nekroprzemocy symbolicznej. Martwe ciała mają dla polityków tę zaletę jako symbole, że nie są już w stanie za siebie przemówić (choć kiedyś mogły), można zatem przypisać im dowolne słowa i idee.

Termin „polityka historyczna” pojawił się na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku w Niemczech, na marginesie tzw. sporu historyków. Idea wykorzystywania historii – posługiwania się różnymi interpretacjami przeszłości jako instrumentem oddziaływania politycznego nastawionego na stabilizowanie bądź destabilizowanie układów politycznych, utrzymanie bądź obalanie władzy politycznej, utrwalanie bądź zmianę kodów kulturowych – ma jednak długą tradycję. Jaką zatem rolę takie „afektywne fakty” odgrywają dzisiaj, w czasach kryzysu, populizmu i nowomedialnej przestrzeni?

Diana Lelonek, „Wiosna na osiedlu Bema”, 2020, klosz/prezenter, 120 × 60 × 60 cm, nadpalone przedmioty zachowane po pożarze domu na osiedlu Bema w Białymstoku, fot. Maciej Zaniewski
Paweł Baśnik, „Grób Bema”, 2018, olej na płótnie, 90 × 70 cm, praca z kolekcji Galerii Bielskiej BWA, fot. Maciej Zaniewski
„Wiosna na osiedlu Bema” widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski
Konrad Kuzyszyn, „Obiekty bycia”, 1999, instalacja, szafa lekarska, obiekty fotograficzne, 170 × 60 × 60 cm, praca z kolekcji Galerii Arsenał w Białymstoku, fot. Maciej Zaniewski
Andrzej Heidrich (1928–2019), 10 złotych z serii „Wielcy Polacy” – Józef Bem, Banknot, Narodowy Bank Polski, 1 czerwca 1982 r., D 7013431 i B 2183208, obiekty z kolekcji Pawła Panasika, fot. Maciej Zaniewski
„Wiosna na osiedlu Bema” widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski
Dorota Podlaska, „Generał uleczony – haft rekonstrukcyjny”, 2020 instalacja, haft na bawełnie, 187 × 92cm, praca powstała przy współpracy Marty Skuzy i Piotra Matoska fot. Maciej Zaniewski
Martyna Jastrzębska, „Pożegnanie”, 2014, technika własna, bitumix (mieszanka asfaltowa), 5 obiektów, 165 × 27 × 69; 106 × 97 × 5; 165 × 120 × 50; 30 × 7 × 5; 16 × 11 × 2 cm ,wideo, found footage, 57’, fot. Maciej Zaniewski
Teodor Ajder, „Ksenofobiafilia”, 2018, 9 kartek z kalendarza z interwencjami pleśni, farba akrylowa, 46 × 47,5 cm, fot. Maciej Zaniewski
Daniel Rumiancew, „Prototypy banknotów”, 2015, 5 grafik, tekst, 30 × 20 cm, fot. Maciej Zaniewski

Tytuł wystawy nawiązuje do jednego z białostockich osiedli skupionego wokół ulicy generała Józefa Bema, której nazwa została nadana równo 90 lat temu. Wydarzenia towarzyszące wystawie odbywają się m.in. na osiedlu Bema.


NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaTeodor Ajder, Paweł Baśnik, Przemek Branas, Wiktoria Czechowska-Antoniewska, Krzysztof Gil, Andrzej Heidrich, Pravdoliub Ivanov, Martyna Jastrzębska, Nikolay Karabinovych, Szczepan Kopyt, Konrad Kuzyszyn, Diana Lelonek, Dorota Podlaska, Daniel Rumiancew, Konrad Smoleński; projekt na działkach: Agnieszka Dragon i Agnieszka Dybowska
WystawaWiosna na osiedlu Bema
MiejsceGaleria Arsenał w Białymstoku
Czas trwania20.06–4.09.2020
KuratorEwa Łączyńska-Widz, Monika Weychert
FotografieMaciej Zaniewski; dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Strona internetowagaleria-arsenal.pl
Indeks

Zobacz też