
“Tytuł Roboczy” to przedsięwzięcie Bartka Buczka i Kornela Janczego: jednego technicznego i dwóch artystów. Niby jest to wystawa; mamy przecież galerię, publikę, towarzyszący tekst, i inne jej znamiona. Tymczasem, format wystawy staje się tutaj jedynie pretekstem do rozwijania szeregu aktywności z pogranicza produkcji artystycznej, prezentacji, performansu, oraz działalności uważanej zwykle za około-artystyczną.




Przez trzy tygodnie galeria gościć będzie warsztat Bartka Buczka, znanego niektórym jako technik i montażysta wystaw, innym jako artysta, a odgrywającego często obie role równocześnie, świadomie pozwalając na ich wzajemne oddziaływanie i ‘kontaminację’. Za szklaną witryną Galerii Piana i pod okiem publiki, wykonywać on będzie precyzyjną pracę – na warsztat pójdą przede wszystkim rzeźby autorstwa Kornela Janczego, ale również zlecenia innych artystów, zbiegające się z terminem wystawy. Galeria pełnić będzie również funkcję studia fotograficznego oraz, naturalnie, przestrzeni wystawienniczej, w której zarówno rzeźby Janczego jak i prace własne Buczka wyeksponowane będą pomiędzy narzędziami, skrzyniami transportowymi, stanowiskami technicznymi i innymi elementami wyposażenia warsztatu. Nie mamy tu do czynienia z odtworzeniem, często fetyszyzowanego, chaosu ze studia artysty – wszystkie elementy wyposażenia zostały metodycznie wybrane i zainstalowane (chciałoby się rzec ‘skuratorowane’) przez Buczka i Janczego, na równi z sąsiadującymi obrazami czy rzeźbami.








Sama galeria została również skrupulatnie przygotowana – świeżo odmalowane ściany i wyblone narożniki sprawiają, że funkcjonuje on jako wielkoformatowa cyklorama. Pozbawiona linii horyzontu, niemal sterylna przestrzeń sprawia wrażenie próżni, w której pracujący artyści, ubrani w ‘stuningowane’ robocze uniformy, dryfują od stacji do stacji. Nie jest to bynajmniej rozwiązanie praktyczne, ale takie, które uwydatnia skonstruowany, performatywny charakter całej sytuacji. Współpraca między dwoma arystami i towarzysząca im negocjacja (między różnych definicjami ‘pracy’, rolami, kompetencjami i statusem ‘robotników sztuki’) jest środkiem ciężkości ich wspólnej wystawy – indywidualne dziełą mają tu mniejsze znaczenie niż procesy towarzyszące ich powstawaniu i dystrybucji. W typowy dla siebie sposób, Buczek uwypukla, a nawet przerysowuje, pewne aspekty pracy technika, jednak ciężko tu mówić o symulacji albo przywłaszczaniu czegokolwiek, ponieważ artysta technikiem faktycznie jest, a robota faktycznie zostaje wykonana.
tekst:
Alicja Mełzacka
https://www.instagram.com/melzacka_alicja/
http://www.alicjamelzacka.com/
Stopka
Artystka / Artysta | Bartek Buczek, Kornel Janczy |
Wystawa | Tytuł roboczy |
Miejsce | Galeria Piana |
Czas trwania | 01.04-24.04.2022 |
Strona internetowa | pianagallery.com/FUNDACJA |
Indeks | Bartek Buczek Galeria Piana Kornel Janczy |