13.04.2022

„Tytuł roboczy” Kornela Janczego i Bartka Buczka w Galerii Piana

Kornel Janczy, Bartek Buczek, „Tytuł roboczy”, Galeria Piana, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana
„Tytuł roboczy” Kornela Janczego i Bartka Buczka w Galerii Piana
Kornel Janczy, Bartek Buczek, „Tytuł roboczy”, Galeria Piana, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana

“Tytuł Roboczy” to przedsięwzięcie Bartka Buczka i Kornela Janczego: jednego technicznego i dwóch artystów. Niby jest to wystawa; mamy przecież galerię, publikę, towarzyszący tekst, i inne jej znamiona. Tymczasem, format wystawy staje się tutaj jedynie pretekstem do rozwijania szeregu aktywności z pogranicza produkcji artystycznej, prezentacji, performansu, oraz działalności uważanej zwykle za około-artystyczną.

Kornel Janczy, Bartek Buczek, „Tytuł roboczy”, Galeria Piana, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana
Kornel Janczy, Bartek Buczek, „Tytuł roboczy”, Galeria Piana, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana
Kornel Janczy, Bartek Buczek, „Tytuł roboczy”, Galeria Piana, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana
Kornel Janczy, Bartek Buczek, „Tytuł roboczy”, Galeria Piana, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana

Przez trzy tygodnie galeria gościć będzie warsztat Bartka Buczka, znanego niektórym jako technik i montażysta wystaw, innym jako artysta, a odgrywającego często obie role równocześnie, świadomie pozwalając na ich wzajemne oddziaływanie i ‘kontaminację’. Za szklaną witryną Galerii Piana i pod okiem publiki, wykonywać on będzie precyzyjną pracę – na warsztat pójdą przede wszystkim rzeźby autorstwa Kornela Janczego, ale również zlecenia innych artystów, zbiegające się z terminem wystawy. Galeria pełnić będzie również funkcję studia fotograficznego oraz, naturalnie, przestrzeni wystawienniczej, w której zarówno rzeźby Janczego jak i prace własne Buczka wyeksponowane będą pomiędzy narzędziami, skrzyniami transportowymi, stanowiskami technicznymi i innymi elementami wyposażenia warsztatu. Nie mamy tu do czynienia z odtworzeniem, często fetyszyzowanego, chaosu ze studia artysty – wszystkie elementy wyposażenia zostały metodycznie wybrane i zainstalowane (chciałoby się rzec ‘skuratorowane’) przez Buczka i Janczego, na równi z sąsiadującymi obrazami czy rzeźbami.

Kornel Janczy, Bartek Buczek, „Tytuł roboczy”, Galeria Piana, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana
Kornel Janczy, Bartek Buczek, „Tytuł roboczy”, Galeria Piana, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana
Kornel Janczy, Bartek Buczek, „Tytuł roboczy”, Galeria Piana, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana
Kornel Janczy, Bartek Buczek, „Tytuł roboczy”, Galeria Piana, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana
Kornel Janczy, Bartek Buczek, „Tytuł roboczy”, Galeria Piana, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana
Kornel Janczy, Bartek Buczek, „Tytuł roboczy”, Galeria Piana, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana
Kornel Janczy, Bartek Buczek, „Tytuł roboczy”, Galeria Piana, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana
Kornel Janczy, Bartek Buczek, „Tytuł roboczy”, Galeria Piana, fot. dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana

Sama galeria została również skrupulatnie przygotowana – świeżo odmalowane ściany i wyblone narożniki sprawiają, że funkcjonuje on jako wielkoformatowa cyklorama. Pozbawiona linii horyzontu, niemal sterylna przestrzeń sprawia wrażenie próżni, w której pracujący artyści, ubrani w ‘stuningowane’ robocze uniformy, dryfują od stacji do stacji. Nie jest to bynajmniej rozwiązanie praktyczne, ale takie, które uwydatnia skonstruowany, performatywny charakter całej sytuacji. Współpraca między dwoma arystami i towarzysząca im negocjacja (między różnych definicjami ‘pracy’, rolami, kompetencjami i statusem ‘robotników sztuki’) jest środkiem ciężkości ich wspólnej wystawy – indywidualne dziełą mają tu mniejsze znaczenie niż procesy towarzyszące ich powstawaniu i dystrybucji. W typowy dla siebie sposób, Buczek uwypukla, a nawet przerysowuje, pewne aspekty pracy technika, jednak ciężko tu mówić o symulacji albo przywłaszczaniu czegokolwiek, ponieważ artysta technikiem faktycznie jest, a robota faktycznie zostaje wykonana.

tekst:
Alicja Mełzacka

https://www.instagram.com/melzacka_alicja/

http://www.alicjamelzacka.com/

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaBartek Buczek, Kornel Janczy
WystawaTytuł roboczy
MiejsceGaleria Piana
Czas trwania01.04-24.04.2022
Strona internetowapianagallery.com/FUNDACJA
Indeks

Zobacz też