22.01.2020

„The Living Dead” Radka Szlęzaka w Galerii Re:Medium

Radek Szlęzak, „Totem II”, olej na płótnie, 90 cm x 70 cm, 2019
„The Living Dead” Radka Szlęzaka w Galerii Re:Medium
Radek Szlęzak, „Totem II”, olej na płótnie, 90 cm x 70 cm, 2019

Na zakończenie 2019 roku w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi – Galerii Re:Medium pojawiły się prace krakowskiego artysty Radka Szlęzaka. Tytuł wystawy The Living Dead (pol. żywe trupy) odnosi się do obiektów, a dokładnie do pomników stojących w przestrzeni publicznej, które w wyniku procesu zmian, manipulacji i wypierania ze zbiorowej pamięci niepożądanych wydarzeń, bohaterów czy symboli skazane zostały na wymazanie. Warto zauważyć, że etymologia słowa pomnik wywodzi się od słowa pomnieć, czyli pamiętać. Są one zatem wprzęgnięte w relacje pamięci. W takim sensie „żywe trupy” to obrazy zindoktrynowane i symbolizujące upadłe idee, skazane na wymarcie; nie dają się one jednak łatwo usunąć i powracają w nowej formie: albo jako posiadające zupełnie nowe znaczenia, pierwotnie dla nich nieprzewidziane, albo jako obrazy-szczątki, fizycznie okaleczone i uszkodzone.

Proces destrukcji często ma negatywny wydźwięk, jednak jednocześnie i paradoksalnie, jako fakt posiadający swoją wizualną reprezentację, ma związek z mimowolnym gestem twórczym, przez co staje się kreacją, stwarzaniem nowej konstrukcji. Autor prac ujmuje to w następujący sposób: „różne obrazy zestawione/skomponowane ze sobą, wchodząc we wzajemne systemy współzależności, stwarzają nową potencjalność odbioru” i określa typ takiej relacji posługując się biologiczną metaforyką, jako sytuacją symbiotyczną. Gest likwidacji stwarza zatem nowe obrazy. Akt obrazoburstwa może znaleźć odbicie w niematerialnej dokumentacji świata mediów, przyjmujących rolę przekaźnika współczesnego stylu życia, wywierających wpływ zarówno na człowieka, jak i na całokształt współczesnej kultury ludzkiej. Media stają się narzędziem marketingu politycznego, manipulowania odbiorcą, poprzez wykorzystywanie przekazu w celach politycznych lub propagandowych. Niekiedy destrukcja przybiera charakter performatywny, stając się środkiem komunikacji, prowadzenia dialogu emocji, znaczeń, prowokując polemikę, dzięki czemu staje się istotnym głosem w dyskusji o stanie i kondycji naszej wspólnoty.

Radek Szlęzak, „The Living Dead”, widok wystawy
Radek Szlęzak, „Żarłoczne oko”, obiekt, 2018
Radek Szlęzak, „Zeitgeist - pomnik z ektoplazmy”, makieta, 2019
Radek Szlęzak, „The Living Dead”, widok wystawy
Radek Szlęzak, „bez tytulu”, obiekt, 2019
Radek Szlęzak, „Specter”, kolaż tkaninowy, 2019

Indywidualna wystawa prac The Living Dead jest pierwszą okazją, by odbiorcy w Łodzi mogli zapoznać się z twórczością Radka Szlęzaka z ostatnich lat. Ekspozycja obejmie zarówno najnowsze prace, jak i te wcześniejsze, które wpisują się w koncepcję całej prezentacji. Najnowsze cykle, pochodzące z 2019 roku to m.in. Zeitgeist, Powidoki historii, Totemy, Domnatio memoriae, A Specter is haunting the world, Życie wewnętrzne, Żarłoczne oko.

Radek Szlęzak w swoich pracach podejmuje głównie temat historycznej aktualizacji i dezaktualizacji obrazów, procesów politycznego kształtowania pamięci oraz walki o dominację w przestrzeni publicznej. Artyście bliska jest stylistyka filmów Davida Cronenberga, korzystającego ze środków wyrazu horroru cielesnego (najważniejsze jest zagrożenie pochodzące z wnętrza ludzkiego organizmu). Obrazy, które tworzy Radek Szlęzak, nie imitują rzeczywistości, to żywe obrazy – organizmy, które przybierają formę cielesnych i organicznych metafor, a eksponując ideowe, semantyczne, estetyczne i polityczne wymiary zyskują nowe znaczenia.

Adriana Michalska // fragmenty tekstu do folderu wystawy

Radek Szlęzak – urodzony w 1989 roku w Gliwicach. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – dyplom w Pracowni Malarstwa prof. Andrzeja Bednarczyka (2015). Jest także stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso (2015), a także finalistą licznych konkursów: 12. Konkursu Gepperta w Galerii BWA Awangarda we Wrocławiu (2016), Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu i Galerii BWA MOS w Gorzowie Wielkopolskim (2015), konkursu Imaginary Landscapes II w Museum of Contemporary Art (MOCA) w Tajpej (Tajwan, 2014), Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego Malarstwo Językiem Uniwersalnym FRS Zielona Marchewka w Warszawie (2013/2014). Ma na swoim koncie również wystawy indywidualne: oko-mózg-ręka w ARTzona w Krakowie (2017) oraz Anomalie w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie (2016). Jest też uczestnikiem wystaw zbiorowych, m.in. Nowa generacja polskiego i węgierskiego malarstwa w galerii MODEM w Debreczynie (Węgry, 2017); U Rodziny w Galerii Władysława Hasiora w Zakopanem (2016); Inspiracje. Przypadek i porządek. Wystawa dedykowana Witoldowi Lutosławskiemu w 100. Rocznicę Urodzin w MSiTJ MANGGHA w Krakowie oraz Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi (2013); Prod.Kon.Rod – Sekcja Eksperymentalna Miesiąca Fotografii w Krakowie w Bunkrze Sztuki w Krakowie (2012).

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaRadek Szlęzak
WystawaThe Living Dead
MiejsceGaleria Re:Medium – Miejska Galeria Sztuki w Łodzi
Czas trwania20.12.2019–1.02.2020
Kuratorka / KuratorAdriana Michalska
Fotografiedzięki uprzejmości Galerii Re:Medium
Strona internetowamgslodz.pl
Indeks

Zobacz też