09.04.2016

„Tattooed Years / Tatuowane lata” Valie Export w Galerii Labirynt

„Tattooed Years / Tatuowane lata” Valie Export w Galerii Labirynt
Tattooed Years / Tatuowane lata, widok wystawy; na pierwszym planie Die Praxis des Lebens oder „tatooed tears”, 1983, instalacja wideo; w głębi ...Remote...Remote..., 1973, film awangardowy, akcja filmowa

Tattooed Years / Tatuowane lata, widok wystawy; na pierwszym planie Die Praxis des Lebens oder „tatooed tears”, 1983, instalacja wideo; w głębi …Remote…Remote…, 1973, film awangardowy, akcja filmowa, fot. Wojciech Pacewicz

VALIE EXPORT to jedna z najważniejszych artystek współczesnych – zajmuje się sztuką wideo, performansem, fotografią, tworzy instalacje, rzeźby i obiekty. Jest pionierką filmu eksperymentalnego, protagonistką feminizmu, artystką krytyczną i politycznie zaangażowaną. Jej prace poruszają problematykę wizerunku ciała kobiecego w kulturze oraz jego relacji ze sferą polityki, doświadczenia czy tożsamości. Pierwsza w Polsce prezentacja twórczości VALIE EXPORT – Feminism and creativity – miała miejsce w 1977 roku w Galerii Labirynt.

Tattooed Years / Tatuowane lata, widok wystawy; od lewej: STROMHÄNDE / VERBINDUNG [ELEKTRYCZNE RĘCE / POŁĄCZENIE], 1973, rysunek; DER LINKE UND DER RECHTE SCHMERZ, 1972/73, rysunek; BRÜCKENHÄNDE MIT MESSERVOGEL, 1973, rysunek; Zwang, 1974, rysunek; DER LINKE UND DER RECHTE SCHMERZ, 1972/73, rysunek, fot. Florentyna Nastaj

Tattooed Years / Tatuowane lata, widok wystawy; od lewej: STROMHÄNDE / VERBINDUNG, 1973, rysunek; DER LINKE UND DER RECHTE SCHMERZ, 1972/73, rysunek; BRÜCKENHÄNDE MIT MESSERVOGEL, 1973, rysunek; Zwang, 1974, rysunek; DER LINKE UND DER RECHTE SCHMERZ, 1972/73, rysunek, fot. Florentyna Nastaj

W latach 60. i 70. artystka była związana z ruchem Akcjonistów Wiedeńskich. W tym okresie tworzyła prace o radykalnej, agresywnej, szokującej wręcz formie. W roku 1967 Waltraud Höllinger (z domu Lehner) porzuciła zdominowane przez mężczyzn środowisko artystyczne, zrezygnowała z nazwiska oraz przybrała pseudonim zainspirowany popularnymi wówczas w Austrii papierosami „Smart Export”. W proteście przeciwko patriarchalnej hierarchii własną tożsamość przekształciła w markę – VALIE EXPORT, a w centrum swoich zainteresowań postawiła zagadnienie obecności kobiecego ciała w przestrzeni publicznej. W popularnej akcji Touch Cinema (1968-1971) artystka na ulicach europejskich miast nosiła na piersiach zasłonięte kotarą drewniane pudełko, zachęcając przypadkowych przechodniów do dotyku. Działanie to było krytyką medialnego wizerunku kobiety, badało fizyczne i psychiczne granice oraz dekonstruowało seksistowskie ideologie, co jest charakterystyczne dla feministycznej twórczości VALIE EXPORT.

Tattooed Years / Tatuowane lata, widok wystawy; Die Praxis des Lebens oder „tatooed tears”, 1983, instalacja wideo; fot. Wojciech Pacewicz

Tattooed Years / Tatuowane lata, widok wystawy; Die Praxis des Lebens oder „tatooed tears”, 1983, instalacja wideo; fot. Wojciech Pacewicz

Wystawa Tattooed Years / Tatuowane lata obejmuje prace z lat 70. do późnych lat 90., związane z historią przemocy i terroru okresu wojennego, traktujące o bólu, władzy, kontroli i zniewoleniu oraz o związanych z nimi emocjach, m.in. słynny film …Remote…Remote… z 1973 roku, w którym artystka, patrząc na fotografię ofiar molestowania seksualnego, dokonuje aktu samookaleczenia.

Tattooed Years / Tatuowane lata, widok wystawy; na pierwszym planie Die sofortige Befreiung der Hand, 1973, obiekt, rzeźba; w głębi ...Remote...Remote..., 1973, film awangardowy, akcja filmowa; fot. Wojciech Pacewicz

Tattooed Years / Tatuowane lata, widok wystawy; na pierwszym planie Die sofortige Befreiung der Hand, 1973, obiekt, rzeźba; w głębi …Remote…Remote…, 1973, film awangardowy, akcja filmowa; fot. Wojciech Pacewicz

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaValie Export
WystawaTattooed Years / Tatuowane lata
MiejsceGaleria Labirynt
Czas trwania11.03 - 30.04.2016
KuratorBrigitte Huck
Strona internetowalabirynt.com
Indeks

Zobacz też