SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Krytyka 05.05.2017 3 min

„Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości” w Muzeum Sztuki w Łodzi

Paweł Polit
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Prace Stephena Kaltenbacha zgodne są ze strategią realizowanego przez niego „protokołu zaprzeczeń”. Manifestują się w nich różnorodne wątki poszukiwań; jednym z nich jest tendencja do neutralizowania widzialnych kwalifikacji dzieła.
Stephen Kaltenbach, Indeks możliwości, widok wystawy

Specyfikę twórczości Stephena Kaltenbacha określa zasada przeczenia. Od połowy lat 60. XX wieku prace artysty znamionuje dążenie do kwestionowania stereotypowych przekonań dotyczących dzieła sztuki, kontekstu jego prezentacji czy postaci artysty. Twórczość Kaltenbacha jest rozwinięciem koncepcji sztuki wypracowanej na gruncie minimalizmu amerykańskiego, postulującej zredukowanie ilości informacji przekazywanej przez dzieło oraz podważającej przekonanie o jego wyjątkowości i odrębności wobec otoczenia.

Stephen Kaltenbach, Mądrość, 1970-teraz, złocona stal
Stephen Kaltenbach, Wewnątrz tkwi prawda, 1970 – teraz, stal malowana
Stephen Kaltenbach, Kapsuła czasu szacowny gość, 1970 – teraz, stal

Postawa nieposłuszeństwa normom poprawności artystycznej manifestuje się na poziomie biografii Kaltenbacha. Druga połowa lat 60. to okres intensywnego testowania przez niego pewników dotyczących sztuki, najpierw na uczelni artystycznej w Davis w Kalifornii, a następnie – w latach 1967–1970 – na nowojorskiej scenie konceptualnej. Pod koniec tego okresu artysta wcielał się okazjonalnie w role fikcyjnych artystów, których nazwał Es Que? oraz Clyde Dillon, uprawiających programowo „słabą” sztukę. W 1970 roku powołał do życia postać Regionalnego Artysty (Regional Artist), budującego swoja karierę w środowisku kalifornijskim.

Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości, widok wystawy
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości, widok wystawy
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości, widok wystawy
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości, widok wystawy
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości, widok wystawy
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości, widok wystawy

Prace Stephena Kaltenbacha zgodne są ze strategią realizowanego przez niego „protokołu zaprzeczeń”. Manifestują się w nich różnorodne wątki poszukiwań; jednym z nich jest tendencja do neutralizowania widzialnych kwalifikacji dzieła. Manifestuje się ona m.in. w pracach rzeźbiarskich, zmierzających do zatarcia własnej odrębności wobec otaczających przedmiotów oraz w konstrukcjach z cyklu Alteracje pomieszczeń (Room Alterations, 1967–1969), w których zanikanie obiektu rzeźbiarskiego dokonuje się równolegle z modyfikacją przestrzeni architektonicznej. Tendencja do zintegrowania dzieła z przestrzenią dotyczy także Obrazów ściennych (Wall Paintings, 1967), których stopień szarości jest niemal nieodróżnialny od bieli ścian.

Stephen Kaltenbach, Manipulacja wyglądem osoby – Lustrzane szkła kontaktowe, 1970, fotokolaż
Stephen Kaltenbach, Prostokąt w ukształtowanym pomieszczeniu, 1967/2007, światłodruk
Stephen Kaltenbach, Krwawy pieniądz, 1968, masa akrylowa, krew artysty, gaza
Stephen Kaltenbach, Propozycja bieżnika lewego buta Neala Armstronga, 1969, fotografia czarno-biała

Inną grupę prac stanowią Kapsuły czasu (Time Capsules, od 1967) określone regułą zatajenia części informacji. Na cykl ten składają się zamknięte pojemniki metalowe niewielkich rozmiarów, na których wyryte są wzmianki dotyczące ich zawartości i/lub informacje dotyczące adresata (osoby prywatnej lub instytucji) – instrukcje dotyczące czasu otwarcia. Początkowo przedmioty te przekazywane były przez artystę w darze poszczególnym osobom lub instytucjom i funkcjonować miały niezależnie od obiegu instytucjonalnego i komercyjnego dzieł.

Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości, widok wystawy
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości, widok wystawy
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości, widok wystawy
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości, widok wystawy
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości, widok wystawy
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości, widok wystawy
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości, widok wystawy
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości, widok wystawy

Liczne prace wiążą ze sobą możliwość komunikowania się z odbiorcami poza instytucjonalnymi kanałami przepływu informacji. Do tej grupy zaliczają się wykonane z brązu Plakiety chodnikowe (Sidewalk Plaques, 1968–1969), które mają funkcjonować anonimowo z kontekście miasta. Wtopione w betonowe chodniki, zdaniem Kaltenbacha, „wyprowadzały muzeum na ulicę i zmieniały to, co działo się na ulicy w dzieło sztuki”. Zamysł uwolnienia dzieła od zależności od kontekstu instytucjonalnego wypowiadają również enigmatyczne „mikromanifesty” publikowane na stronach reklamowych magazynu „Artforum” (1968–1969). Prace z cyklu Nowoczesne draperie (Modern Draperies, 1967) wiążą ze sobą element interakcji – przypisują funkcję aranżowania dostarczonych przez artystę odcinków tkaniny jej użytkownikom – właścicielom tych prac i kuratorom sztuki. Inne jeszcze prace podważają prawdziwość formułowanego przez nie przekazu.

Stephen Kaltenbach, Morza wysadzone w powierzchni księżyca, 2007, węgiel i akryl, papier
Stephen Kaltenbach, Tęczowa plakietka, 1968, plakietka z nadrukiem Rainbow Button, 1968, printed button
Stephen Kaltenbach, Piec, 2007, ołówek i akryl, papier
Stephen Kaltenbach, Księżyc zmieniony w gwiazdę, 2008, akryl, papier

Refleksje na temat kondycji geopolitycznej współczesnego świata formułują rzeźby i prace na papierze przypisane Regionalnemu Artyście. Plansze z cyklu Złe pomysły (Bad Ideas) obrazują idee, które – zdaniem Kaltenbacha – nie powinny być zrealizowane. Wymienione prace, i wiele innych, składają się na „indeks możliwości” sztuki. Wiążąc ze sobą elementy krytyki instytucjonalnej, antycypują współczesne idee dzieła, jako fakt, który stymuluje budowanie relacji społecznych.

Tekst stanowi wstęp do katalogu towarzyszącemu wystawie Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Stephen Kaltenbach
Tytuł
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości
Wystawa
Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości
Miejsce
ms¹, Muzeum Sztuki w Łodzi
Czas trwania
24.03 - 04.06.2017
Osoba kuratorska
Paweł Polit
Fotografie
Piotr Tomczyk
Strona internetowa
msl.org.pl
Indeks
MS1 Muzeum Sztuki w Łodzi Paweł Polit

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości” w Muzeum Sztuki w Łodzi — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności