SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 43/2025 Do zobaczenia 30.10.2025 4 min

„Reprezentacja. Z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej «Elektrownia» w Radomiu”

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Krzysztof M. Bednarski, „Jazda figurowa na Marksie”, 1978/1990, żywica, pleksi, buty z łyżwami wypchane starymi gazetami, żarówka, 58 x Ø 120 cm, fot. Eliza Wilczyńska/MCSW Elektrownia w Radomiu

Wystawa Reprezentacja. Z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, zorganizowana z okazji jubileuszu 20-lecia istnienia Centrum, to wybór kilkudziesięciu dzieł wybranych na tę okoliczność. Kolekcja, licząca niemal tysiąc pozycji, jest rozwijającym się wielokierunkowo emblematycznym zbiorem, stanowiącym – obok wystawiennictwa – priorytetowy cel działalności multidyscyplinarnej instytucji. „Elektrownia”, powołana do życia w grudniu 2005 roku, od początku funkcjonowania zainteresowana jest gromadzeniem, udostępnianiem i upowszechnianiem dzieł ilustrujących rozwój oraz zmiany w przestrzeni szeroko rozumianej sztuki współczesnej. Kuratorzy tworzący kolekcję, uwzględniając wiedzę dotyczącą zawartości zbiorów sztuki drugiej połowy XX wieku, będących własnością Muzeum im. Jacka Malczewskiego, realizują program mający na celu ich aktualizację oraz uzupełnienie o dzieła artystów dotychczas w niej nieobecnych. Komplementarny charakter obydwóch zbiorów buduje obraz międzyinstytucjonalnej Radomskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, co świetnie sprawdziło się w przypadku wystaw: Specimen. Próba kolekcji (2014) i Sztuka widzenia. Nowosielski i inni (2023).

Piotr Kurka, „Kij”, 2014, szkło, silikon, żywica epoksydowa, filc, czarne lustro, 175 x 198 x 210 cm, fot. Eliza Wilczyńska/MCSW Elektrownia w Radomiu
Anna Baumgart, „Bombowniczka”, 2004, tkanina, gips, płyta stalowa, 167 x 50 x 50 cm, fot. Eliza Wilczyńska/MCSW Elektrownia w Radomiu
Piotr Lutyński, „Oddział dziecięcy”, 2014, łóżeczko szpitalne dziecięce, 7 par skrzypiec dziecięcych, linka stalowa; wym. w zależności od konfiguracji elementów: 141 x 105 x 64 cm, gumolit: 300 x 300 cm, fot. Eliza Wilczyńska/MCSW Elektrownia w Radomiu

Reprezentacja, w kilku sekwencjach problemowych, akcentuje kierunki rozwoju kolekcji „Elektrowni”, dzieła ilustrują przemiany w przestrzeni sztuki, dokonujące się w perspektywie kilku dziesięcioleci, poczynając od lat 70. XX w. do współczesności, obrazują zmiany kulturowe zachodzące pod wpływem nowych inspiracji ideowych. W gronie autorów Reprezentacji uczestniczą przedstawiciele nawiązujący do praktyk postmodernistycznych i neoawangardowych. W zbiorach „Elektrowni” znajduje się także rozbudowany zespół dzieł wywodzących się z tradycji modernistycznej. Związane z językiem abstrakcji geometrycznej i wieloletnim projektem plenerów poświęconych tej narracji, organizowanych pod patronatem Bożeny Kowalskiej, przypomniane zostały wystawą Geometria i pamięć. Bożenie Kowalskiej (1930–2023) w 2023 roku.

Widok wystawy „Reprezentacja. Z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu”, fot. Eliza Wilczyńska/MCSW Elektrownia w Radomiu
Widok wystawy „Reprezentacja. Z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu”, fot. Eliza Wilczyńska/MCSW Elektrownia w Radomiu
Karol Radziszewski, „Dyptyk czerwony Ryszard Cieślak”, 2014, akryl, sitodruk, płótno, 200 x 400 cm, fot. Eliza Wilczyńska/MCSW Elektrownia w Radomiu
Widok wystawy „Reprezentacja. Z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu”, fot. Eliza Wilczyńska/MCSW Elektrownia w Radomiu

Wybór kilkudziesięciu dzieł, jak ma to miejsce przy każdej ekspozycji, tym bardziej wystawy zbiorowej, posiada oczywisty subiektywny charakter, w przypadku kolekcji „Elektrowni” odzwierciedla zaledwie fragment jej potencjału. W desygnowanym na tę okoliczność zestawie obejrzymy prace: Agaty Agatowskiej, Sylwestra Ambroziaka, Mirosława Bałki, Anny Baumgart, Krzysztofa M. Bednarskiego, Jana Berdyszaka, Marcina Berdyszaka, Włodzimierza Borowskiego, Rafała Bujnowskiego, Tomasza Ciecierskiego, Jakuba Ciężkiego, Izabeli Chamczyk, Martyny Czech, Jerzego Czuraja, Dawida Czycza, Norberta Delmana, Marty Deskur, Andrzeja Dłużniewskiego, Stanisława Dróżdża, Poli Dwurnik, Mirosława Filonika, Zbigniewa Gostomskiego, Katarzyny Górnej, Anety Grzeszykowskiej, Ryszarda Grzyba, Marka Kijewskiego, Pawła Kowalewskiego, Tomasza Kulki, Piotra Kurki, Anny Kutery, Natalii Lach-Lachowicz, Leszka Lewandowskiego, Piotra Lutyńskiego, Ryszarda Ługowskiego, Marcina Maciejowskiego, Roberta Maciejuka, Katarzyny Majak, Zbigniewa Makarewicza, Małgorzaty Malinowskiej, Pawła Matyszewskiego, Andrzeja Mitana, Józefa Nowaka, Włodzimierza Pawlaka, Andrzeja Paruzela, Grzegorza Rogali, Józefa Robakowskiego, Andrzeja Różyckiego, Adama Rzepeckiego, Jadwigi Sawickiej, Kajetana Sosnowskiego, Zdzisława Sosnowskiego, Pawła Susida, Marka Szczęsnego, Leona Tarasewicza, Mariusza Tarkawiana, Tomasza Tatarczyka, Teresy Tyszkiewicz, Zbigniewa Warpechowskiego, Ryszarda Waśki, Jana Stanisława Wojciechowskiego, Włodzimierza Jana Zakrzewskiego, Krzysztofa Zarębskiego, Wojciecha Zasadniego i Marcina Zawickiego, Rajmunda Ziemskiego.

Widok wystawy „Reprezentacja. Z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu”, fot. Eliza Wilczyńska/MCSW Elektrownia w Radomiu
Widok wystawy „Reprezentacja. Z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu”, fot. Eliza Wilczyńska/MCSW Elektrownia w Radomiu
Widok wystawy „Reprezentacja. Z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu”, fot. Eliza Wilczyńska/MCSW Elektrownia w Radomiu
Widok wystawy „Reprezentacja. Z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu”, fot. Eliza Wilczyńska/MCSW Elektrownia w Radomiu
Widok wystawy „Reprezentacja. Z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu”, fot. Eliza Wilczyńska/MCSW Elektrownia w Radomiu
Widok wystawy „Reprezentacja. Z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu”, fot. Eliza Wilczyńska/MCSW Elektrownia w Radomiu

 

Dzieła wymienionych artystów ułożone zostały w blokach tematycznych: Pejzaż industrialny, Rytuały, Nonkonformiści, Kobiety i o kobietach, Subiektywnie w obiektywie, Chaos i bezruch. Ostatni blok nawiązuje do tytułu wystawy i zawiera wybrane prace z kolekcji „Elektrowni”, eksponowane od 17 maja do 11 lipca 2025 roku w Biurze Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim. Ostrowiecka, partnerska placówka obchodzi w bieżącym roku 30-lecie swojego istnienia, artystyczną oprawą jubileuszu była wystawa ze zbiorów „Elektrowni”, przygotowana przez kuratora Pawła Witkowskiego. Obraz Jadwigi Sawickiej stał się symbolicznym logotypem przedsięwzięcia. Przeniesienie tamtego wydarzenia w przestrzeń jubileuszu Centrum w Radomiu, spina klamrą współprace zaprzyjaźnionych instytucji i podkreśla uczestnictwo wskazanych obiektów w ciągłej ekspozycji.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Agata Agatowska, Sylwester Ambroziak, Mirosław Bałka, Anna Baumgart, Krzysztof M. Bednarski, Jan Berdyszak, Marcin Berdyszak, Włodzimierz Borowski, Rafał Bujnowski, Tomasz Ciecierski, Jakub Ciężki, Izabela Chamczyk, Martyna Czech, Jerzy Czuraj, Dawid Czycz, Norbert Delman, Marta Deskur, Andrzej Dłużniewski, Stanisław Dróżdż, Pola Dwurnik, Mirosław Filonik, Zbigniew Gostomski, Katarzyna Górna, Aneta Grzeszykowska, Ryszard Grzyb, Marek Kijewski, Paweł Kowalewski, Tomasz Kulka, Piotr Kurka, Anna Kutera, Natalia Lach-Lachowicz, Leszek Lewandowski, Piotr Lutyński, Ryszard Ługowski, Marcin Maciejowski, Robert Maciejuk, Katarzyna Majak, Zbigniew Makarewicz, Małgorzata Malinowska, Paweł Matyszewski, Andrzej Mitan, Józef Nowak, Włodzimierz Pawlak, Andrzej Paruzel, Grzegorz Rogala, Józef Robakowski, Andrzej Różycki, Adam Rzepecki, Jadwiga Sawicka, Kajetan Sosnowski, Zdzisław Sosnowski, Paweł Susid, Marek Szczęsny, Leon Tarasewicz, Mariusz Tarkawian, Tomasz Tatarczyk, Teresa Tyszkiewicz, Zbigniew Warpechowski, Ryszard Waśko, Jan Stanisław Wojciechowski, Włodzimierz Jan Zakrzewski, Krzysztof Zarębski, Wojciech Zasadni, Marcin Zawicki, Rajmund Ziemski
Wystawa
Reprezentacja. Z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu
Miejsce
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu
Czas trwania
20.09–9.11.2025
Osoba kuratorska
Mariusz Jończy
Fotografie
Eliza Wilczyńska
Strona internetowa
www.mcswelektrownia.pl/index.php/aktualnosci-z-siatki-obrazkow/articles/dwurnik-obrazy.html
Indeks
Adam Rzepecki Agata Agatowska Andrzej Dłużniewski Andrzej Mitan Andrzej Paruzel Andrzej Różycki Aneta Grzeszykowska Anna Baumgart Anna Kutera Dawid Czycz Grzegorz Rogala Izabela Chamczyk Jadwiga Sawicka Jakub Ciężki Jan Berdyszak Jan Stanisław Wojciechowski Jerzy Czuraj Józef Nowak Józef Robakowski Kajetan Sosnowski Katarzyna Górna Katarzyna Majak Krzysztof M. Bednarski Krzysztof Zarębski Leon Tarasewicz Leszek Lewandowski Małgorzata Malinowska Marcin Berdyszak Marcin Maciejowski Marcin Zawicki Marek Kijewski Marek Szczęsny Mariusz Jończy Mariusz Tarkawian Marta Deskur Martyna Czech Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu Mirosław Bałka Mirosław Filonik Natalia Lach-Lachowicz Norbert Delman Paweł Kowalewski Paweł Matyszewski Paweł Susid Piotr Kurka Piotr Lutyński Pola Dwurnik Rafał Bujnowski Rajmund Ziemski Robert Maciejuk Ryszard Grzyb Ryszard Ługowski Ryszard Waśko Stanisław Dróżdż Sylwester Ambroziak Teresa Tyszkiewicz Tomasz Ciecierski Tomasz Kulka Tomasz Tatarczyk Włodzimierz Borowski Włodzimierz Jan Zakrzewski Włodzimierz Pawlak Wojciech Zasadni Zbigniew Gostomski Zbigniew Makarewicz Zbigniew Warpechowski Zdzisław Sosnowski

Najczęściej czytane

1
Krytyka 31.10.2025

Samość śnienia. „Worek kości” w BWA Tarnów

Portret Jakub Płachno
2
Na Dobry Początek 27.10.2025

27 października – 2 listopada

Redakcja
3
Rozmowy 31.10.2025

Sztuka zainfekowana wojną. Rozmowa z Waldemarem Tatarczukiem

Portret Anna Pajęcka
4
Krytyka 07.11.2025

Bagienne sanktuarium. „Kukania” w Galerii Arsenał w Białymstoku

Portret Piotr Policht
5
Na Dobry Początek 03.11.2025

3-9 listopada

Redakcja
6
Krytyka 07.11.2025

Pozorny manifest. „Punkty zaczepienia” w Salonie Akademii

Portret Szymon Nidez Stefaniak

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Reprezentacja. Z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej «Elektrownia» w Radomiu” — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności